Annons:
Etikettprogramvara
Läst 3980 ggr
beem
8/22/12, 10:55 PM

Microsoft Security Essentials larmar inte

Jag använder Microsoft Security Essentials som virusskydd. Jag upptäckte precis att det lagt något i karantän.

Varför larmar inte MSE  med ljud eller meddelande när jag besöker en sida och den upptäcket ett virus / trojan ?

Jag haden  tidigare Avast och det larmade med signal direkt.

Jag vet ju inte nu vilken sida jag fick larmet från och riskerar ju att gå in på den igen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Ladydragon
8/23/12, 1:13 AM
#1

jag tror inte att Microsoft programmet har någon inställning för ljud Obestämd men kolla under inställningar vad som finns där

Använder själv Avast och det är nog det enda programmet jag kan komma på som larmar med ljud

angående att programmet själv lägger saker i karantän det får man oxå ändra under inställningar

det kan va mycket svårt för att inte säga omöjligt att se var ifrån ohyran kommer ifrån

men vill du veta mer så kolla objektet i karantänen kolla om det får att få fram detaljer om det

vill du veta vilka hemsidor som man ska undvika så rekommenderar jag dig att installera Wot som plugin till webläsaren 
Wot visar sedan med olika färgade ringar om hemsidan är bra eller dålig

bamse6311
8/23/12, 8:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Själv så använder jag Avast som jag kört med i många år.

Avast har i dom tester åtminstone jag sett fått bättre testresultat än MSE, dock så är det ju en smaksak.

Avast uppdateras ju också hela tiden och när man som jag ibland sitter vid datorn under några timmar i sträck så kan det uppdatera 2-3 gånger under den tiden.

Har för mig att MSE bara uppdaterar en gång per dygn eller har jag fel där?

Funderade starkt på att byta till MSE efter en tråd i http://fixadinblogg.com/index.php?/page/index.html men kollade igenom lite tester både i PC för Alla och på andra communitys och beslutade att åtminstone tills vidare hålla mig till Avast.

Well, skulle vara kul att höra fler som testat både Avast samt MSE och ge sina reflektioner.

Hälsningar,

http://baaartil.blogspot.se/

baaartil

[VSK]
8/23/12, 9:06 AM
#3

MSE har enligt färsk test fått mkt dåligt betyg. Men den är ju givetvis bättre än ingenting alls.

Jag personlingen kör med ESET NOD32, vilket jag anser vara outstanding. De har detekterat 100% av alla virus in the wild hur många år som helst.

Dessutom så är det sjukt resurssnålt + att man kan öka säkerheten ytterligare genom att ställa in det i avancerade inställningar.

beem
8/23/12, 10:24 AM
#4

# 1 - Jag tycker det är bra att programmet lägegr i karantän men det var just detta att jag inte kan få fram var jag fick viruset. Det går inte utläsa något från meddeleandet i historiken.

Jag tycker det är en stor brist att MSE inte har ljudlarm när man får ett virus som Avast har. Jag funderar nu på att återgå till Avast.

# 3 ESET NOD32 - Är det ett gratisprogram också ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
8/23/12, 10:48 AM
#5

#4 beem.

I Avast kan du ju även få fram hela adresserna till det som programmet hittat.

Nej beem, ESET NOD32 har ingen freeware.

#3 VSK

Jag använder alltså Avast free som jag sedan kompletterar med både Malware Anti-Malware och SuperAntSpyware för att ta bort spyware.

Som brandvägg har jag Windows egen som i och med Win 7 lär vara betydligt bättre än de tidigare versionerna. Har dock funderat på att gå över till Comodo brandvägg.

Visst är ESET NOD32 ett väldigt enormt bra. Jag hade det för något år sedan som 60 dagars freeware och det ligger där i bakgrunden och plockar allt.

Hälsningar,

http://baaartil.blogspot.se/

baaartil

Kaj
8/23/12, 11:48 AM
#6

I MS Security Essentials kan du ställa in hur den skall bete sig vid en upptäckt av ett hot.
Troligen har du den inställd på att lägga hot i karantän och inget mer.
Gå in under inställningar. Där skall du kunna ställa in nivå för vad den skall varna för respektive där den skall vara "silent".
Om du alltid vill bli informerad skall du ställa in det alternativet för alla hot och nivåer.

Annons:
beem
8/23/12, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

# 6 Jag har den inte inställd på att lägga hot i karantän.

Jag har allt inställt på rekommenderad åtgärd.

Dets finns ju bara 3 alternativ:-

- Rekommenderad åtgärd.

- Sätt i karantän

- Ta bort


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
8/23/12, 4:35 PM
#8

På rekomenderad åtgärd så avgör MS Sec Essentials själv baserat på vilken typ av känt hot det gäller och det är det bästa alternativet om man inte själv är väldigt kunnig i olika typer av hot.

Jag har detta själv och det händer att för vissa webbsidor som har adware spy kod så dyker det upp en liten blänkare längst ner till höger i aktivitetsfältet att MS Sec Essentials har tagit bort ett hot.
Antar att du har MS Sec Essentials aktiverad i aktivitetsfönstret längst ner till höger. För iom Win 7 (och Vista SP2 tror jag) så kan du även styra hur du vill bli informerad när dessa program vill upplysa dig om något.
Du kan själv konfigurera per program genom att högerklicka på aktivitetsfältet och välj Egenskaper och sedan knappen Anpassa vid rubriken Meddelandefältet.

Du hittar även detta på kontrollpanelen vid Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Ikoner i meddelandefältet

Eller så skriver du "meddelandefältet" vid sökrutan på startknappen och väljer "ikoner i meddelandefältet" bland förslagen.

beem
8/23/12, 5:41 PM
#9

Jag har Windows XPObestämd

Tack för en bra förklaring. Nu vet jag hur det hänger ihop.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: