Annons:
Etikettprogramvara
Läst 4564 ggr
beem
8/31/12, 2:47 PM

Convertera USB till NTFS

Jag ska göra en skärmavbildning av min nya dator. Probelemet är den USB jag köpt. När jag stoppar i den får jag upp att den  inte har rätt format - måste vara NTFS.

Så här står det på MS' sida.

Stäng alla öppna program som körs på partitionen eller den logiska enhet som ska konverteras.

  • Klicka på StartBild av Start-knappen, klicka på Alla program, klicka på Tillbehör, högerklicka på Kommandotolken och klicka sedan på Kör som administratör. Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

  • I Kommandotolken skriver du convertenhetsbeteckning: /fs:ntfs, där enhetsbeteckning är beteckningen för enheten du vill konvertera. Tryck sedan på RETUR. Till exempel innebär convert E: /fs:ntfs att enhet E konverteras till NTFS-filsystemet.

  • Skriv namnet på volymen du vill konvertera och tryck sedan på RETUR. Om du vill visa alla tillgängliga volymer klickar du på StartBild på Start-knappen och klickar sedan på Dator. Volymerna visas under Hårddiskar.

  • Vad menas med namnet på volymen ?

  • Det står  att  volumerna visas under dator > hårddiskar.

  • Där står Acer (E)  men det funkade inte. E är väl enheten.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
ru4real
8/31/12, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

C:\ är ju alltid din dators huvuddisk, den första i systemet, därefter D:\ E:\ osv. Beroende på hur många fastmonterade diskar som sitter i din dator. Du skriver inte om det är en laptop el inte.

Men, hur ser det ut när du tittar på "din dator"?  Ngt sådant här?
Jag bifogar en bild på hur det ser ut i min dator, den ser naturligtvis helt annorlunda ut, men de enheter som finns under "removable storage", antagligen flyttbart media eller liknande på svenska.

beem
8/31/12, 4:40 PM
#2
  • Det är detta stycke frågan gäller:

  • Skriv namnet på volymen du vill konvertera och tryck sedan på RETUR. Om du vill visa alla tillgängliga volymer klickar du på StartBild på Start-knappen och klickar sedan på Dator. Volymerna visas under Hårddiskar.

Hårddisken till datorn är ju C och sen står det flyttbar disk E och det är ju USB. Men E har jag ju redan angett som  Convertenhetsbeteckning. Jag ska alltså även ange namn på volymen - vad det nu är -  och sen trycka enter.

Min fråga är:

Vad är namnet på volymen ? Var hittar jag det ?

Jag testade att ange E även här men det var fel.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
8/31/12, 4:44 PM
#3

Aha. Då förstår jag

Namnet på volymen är vad du vill döpa den till, vad den heter i utforskaren sen. Du kan döpa den till vad du vill, men helst inga mellanslag eller svenska tecken. Det kan krångla till saker senare.

beem
8/31/12, 4:48 PM
#4

3 3 aha det är så. Då ska jag testa att döpa den.

Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
8/31/12, 5:02 PM
#5

Jag har nu testat olika namn men inget går.

Jag kallade den bla backup för enkelhetens skull men får ett felmeddelande:

Backup är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
8/31/12, 5:06 PM
#6

Hmmm. Nu har jag tyvär ingen enhet jag vill konvertera eller som jag kan leka med. Men det borde funka. Men testa att bara trycka enter, vad händer då?

Annons:
beem
8/31/12, 5:09 PM
#7

Inget händer. Den står och blinkar och väntar på att jag ska skriva något.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
8/31/12, 5:10 PM
#8

skriv apa. Du kan alltid ändra namet i efterhand i utforskaren

beem
8/31/12, 5:12 PM
#9

Haha ska testaSkrattande


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
8/31/12, 5:21 PM
#10

Jag börjar fundera om jag missförstår instruktionen. Åter igen - så här står det:

I Kommandotolken skriver du convertenhetsbeteckning: /fs:ntfs, där enhetsbeteckning är beteckningen för enheten du vill konvertera.

Till exempel innebär convert E: /fs:ntfs att enhet E konverteras till NTFS-filsystemet.

Visst är det E som ska konverters dvsdär  USB' n som sitter. Det är väl inte C som ska konverteras ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
8/31/12, 5:25 PM
#11

NEJ NEJ NEJ. C:\ skall du verkligen inte röra. Inte nu iaf.

Det skall ju vara E:\ eftersom det är usb-disken. Så det borde funka med convert E:\ /fs:ntfs.

Förrsten, är disken formatterad? Kan du öppna den och se om den är tom eller inte? Det kanske är det som spökar? Eller, kör du det som admin? Det kan antagligen också påverka processen.

beem
8/31/12, 5:29 PM
#12

OK då  har jag i alla fall inte missförstått det.

USB' n är tom. Plockade ut den ur plastförpackningen från affären.

Jag kör som admin. Det står att man ska göra det.

Det här borde inte vara svårt. Jag fattar inte vad som blir fel.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

KlyX
9/1/12, 12:55 AM
#13

Alltså, formatera bara usb stickan och välj NTFS filsystem.

Högerklicka USB enheten, välj formatera.

Annons:
Kaj
9/3/12, 4:05 PM
#14

Precis som #13 skriver.
Gå till utforskaren och välj din USB enhet och högerklicka och välj formatera och välj sedan NTFS som format.

OBS! om du gör på detta sätt kommer allt som idag finns på din USB disk att försvinna

beem
9/4/12, 4:28 PM
#15

Jag har nu formaterat min nya tomma USB genom att högerklicka och välja formatera > NTFS.

Jag ska göra en systemavbildning och går via Kontrollpanelen>system och säkerhet > Säkerhetskopiering och återställning> skapa en systemavbildning.

Datorn söker men sen får jag ett felmeddelande:

Enheten är inte en giltig säkerhetskopieringsplats.

Vad är det som händer ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

KlyX
9/4/12, 4:39 PM
#16

Kanske det inte finns tillräckligt med utrymme, kanske stickan måste gå att boota på. Testa Att ladda ner detta verktyg.: http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

beem
9/4/12, 9:39 PM
#17

# 16 Utrymmet är tillräckligt.

Nu känner jag att isen börjar bli tunn. Jag  vågar inte gå vidare och ladda ner ett verktyg som jag sen inte vet hur jag ska använda.

Jag får nog ge upp detta med en backup av systemet.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Ladydragon
9/5/12, 4:09 AM
#18

borde inte det allra enklaste bara att köpa en tom dvd skiva och bränna den på Obestämd

beem
9/5/12, 10:16 AM
#19

# 18 Kanske det är enklare. Jag ska testa det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
9/5/12, 4:00 PM
#20

Lite osäker om du kan göra en systemavbildning på en flyttbar enhet av typ USB. Har nästan för mig att den måste göras på en partition på en av dina inbyggda diskar eller till en DVD skiva men jag kan ha fel där.

Pröva att göra en systemavbildning till en DVD för att se ifall du får samma problem.
Om inte så bör du ha en bootbar DVD med ditt OS på.
Men det är en systemavbildning av ditt OS så som det ser ut just nu.

Mycket troligt är att den som byggt din dator även lagt in en system recovery partition. Denna är dock helt dold så du kan inte se den.

men om du kör commandotolken som administratör (gå till start skriv cmd och högerklicka på cmd.exe och välj kör som administratör) och skriver följande:
Gå till rooten av C disken (C:)
Skriv cd recovery
När du får upp C:\Recovery>
Skriver du cd mellanslag och trycker på tab tangenten
Om du nu får upp en rad med siffror och bokstäver så är detta din recovery partition och du har alltså en sådan redan på din PC.
Denna innehåller nu BOOT, Resources med flera kataloger som behövs för att skapa en bootbar disk med dessa filer.
Men detta är relativt bökigt och omständigt så om man inte är ruggigt bra på datorer och känenr till vad olika partitioner är, hur de fungerar och vad man kan ställa till med rekomenderar jag inte att man gör detta.
Men i princip gäller det att kopiera mappar och filer från denna partion till ditt USB minne i rätt ordnign och därefter göra ditt USB minne till en bootbar enhet.

Här är en som gjort en systemavbildning på en DVD och sedan flyttat över till en USB och sedan gjort USBn till en bootbar enhet. Lite väl suddigt ibland men man får ett grepp om att det är en hel dell man ev. måste göra.

Annons:
beem
9/6/12, 12:19 PM
#21

# 20

Jag ska testa med en systemavbildning till  DVD. Det övriga du säger vågar jag mig inte in på.

Tack för din hjälp.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: