Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 3322 ggr
Wand
2012-09-01 22:14

Fråga om internet

Vi har bredband från Telia, vilket vi haft… jämt. Den senaste tiden, dvs i 6-7 månader, så har det krånglat något oerhört. Det kopplas bort och blir "internetåtkomst saknas" ca var 10:e-var 20:e minut, jämt. Inget funkar. Vi har talat med Telias kundsupport och fick ett nytt modem för de trodde att det skulle hjälpa, vilket det inte gjorde. Vi fick även en ny kabel till modemet, det funkade inte heller. 

Nu har varken vi eller Telia någon aning om vad det är för problem. Varför i hela helsike kan inte internet funka som det ska?!?!?! Det är rätt jobbigt när man sitter och skriver och så förlorar man anslutningen.

Nu ber jag inte om en magisk lösning på problemet utan tips kring VAD det kan vara som man ska kolla upp.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[VSK]
2012-09-02 15:03
#1

Det ni bör kolla upp är en ny internetleverantör.

walter
2012-09-02 20:08
#2

Jag har också fått problem med internet på senare tid. Dock inte så ofta som du. Får det bara någon enstaka gång. Modemet är uppkopplat, men datorn tappar kontakten med modemet så jag får starta om datorn för att få det fungera så troligen inte samma problem och jag har tele2.

Hur har ni uppkopplingen? Är det via telefonjacket? I så fall testa att bara dra ur telefonen och se om det gör någon skillnad. Jag fick för något år sen något fel på själva telefonen som gjorde att uppkopplingen bröts.

Annars om ni har flera jack testa ett annat.

Det kan ev också vara så att någon ledning har fått skador så det kommit in fukt som gör att det störs mera.

hej

[Nathalie62]
2012-09-02 20:26
#3

Har ni ip telefoni ihop med nätet ? Ibland flippar nämligen den ut och då går det ut över internet också eftersom dom är sammankopplade.

Wand
2012-09-02 20:36
#4

Vi har inte ip-telefoni men vi har vårat internet via jacket. Vi använder dock inte hemtelefonen. 

Men - det var en storm i julas och därefter har telefonen krånglat jättemycket. Har inte tänkt på det innan, men det kanske är något sådant som skapar störningar i nätverket? Vi har även en väldigt gammal lägenhet med väldigt gamla eluttag så det kanske helt enkelt är något med husets ledningar som är problemet…

Internetleverantören tror jag ej att det är som är problemet då även min mor använder telia och aldrig har dessa problem.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

walter
2012-09-02 21:55
#5

Har ni fortfarande telefonen inkopplad så ta bara ur den och prova. Du skriver att ni bor i lägenhet så om inte det fungerar så prata med er hyresvärd och hör om det är flera som har problem. Eller om dom på något sätt kan kontrollera sina ledningar.

hej

Wand
2012-09-02 22:44
#6

Vår lägenhet ligger på en mack och är den enda i huset, väldigt ounderhållen och sådär, så den är ringrostig. Kan nog vara en anledning.

Telia kommer skicka hit en tekniker i veckan så hoppas på att problemet går att lösa hur det än är.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
walter
2012-09-03 04:52
#7

Jag antar att dom kommer ha någon sorts mätutrustninig med sig så förhoppningsvis hittar dom felet och att det är lätt fixat.

hej

Kaj
2012-09-03 15:43
#8

Det skulle ju även kunna vara din PC som börjar ge upp. ev nätverkskkortet.

Enklaste sättet att kolla detta är att koppla in en annan dator och se om den också kommer att kopplas ner. Du kanske kan låna en av en granne ifall du inte har en extra dator.

Ett annat tips är att gå in i windows händelselogg (förutsatt att du kör windows) och se om den rapporterar något fel vid tidpunkten då internet bröts.

Gå till startknappen och skriv händelselogg. Klicka sedan på Visa händelseloggar.
Veckla ut trädet för Windowsloggar.
Titta under loggarna för program och system. Det skall inte finnas några röda saker där och ehlst inte heller några gula. Dessa skall du i så fall koncentrera dig på och se vad de säger . klicka på dem så får du upp en mer utförlig beskrivning på felet.

Veckla sedan upp trädet för Program och tjänsteloggar och titta på Hardware events.

Sist kan du veckla upp Program och tjänsteloggar, Microsoft, Windows, Network profile, Operational och se ifall du har några fel där.

[VSK]
2012-09-03 16:33
#9

Börja med att pinga local host. får du svar då, så kan du utesluta trasigt nätverkskort till 99.99%

KlyX
2012-09-03 17:20
#10

Jag tror på hårdvarufel, antingen modem, kabel, nätverkskort eller jacket/telekabel.

Zepp
2012-09-04 20:08
#11

Va.. har inte alla det så?

Jag bor på landet och här hänger telekablarna i stolparna, och så fort det blåser så håller mitt modem på att koppla upp o ner hela tiden.. på grund av för många CRC-fel.

Och ungefär vart annat år så kommer en tekniker och klättrar upp i stolparna och lagar ledningarna.

Du ser på modemet om det begär ny IP stup i kvarten.. då är det ledningarna det är fel på.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: