Annons:
Etiketthårdvara
Läst 5171 ggr
Hawknestgrove
2012-09-05 19:24

Kraschad hårddisk? går det att rädda innehållet?

För tre veckor sen ungefär så kraschade min hårddisk, troligen. fick en svart skärm, och sen hundratals små varningstrianglar och krafs…. Ok tack och lov, det mesta ligger på extern, men …. man är ju lite lat. Så en del hade jag inte fört över. När jag väl fick tillbaka min daor med ny fin hårddisk, så satte jag den gamla i ett kabinett. Där  låg en MAPP… MEd innehåll. Helt klart för den tog en hel del plats. Testade även att föra över en bild till den gamla kraschade, det funkade. Men mappens innehåll gick inte att se…. Kan det vara något där, som går att rädda på något sätt? HAde besparat mig en massa onödigt jobb…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hawknestgrove
2012-09-06 20:55
#1

Putt…. någon som vet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

pierre80g
2012-09-07 08:31
#2

Ibland bara ibland så kan det gå att kopiera över filer utan windows så lägger sig i med alla säkerets lalala.

tryck på start skriv in cmd och enter. svart ruta dyker upp (dos)

ange sedan COPY d:\*.* c:\lalala    där d: är din extärna hdd  och lalala är valfri mapp funkar inte detta kommando så googla copy commando beroende vilken version av windows du har.

hoppas det funkar

Kaj
2012-09-07 09:35
#3

Pröva att ladda hem gratis programmet Recuva. Den bör kunna läsa din mapp och kopiera filerna såvida mappen inte är allt för trasig. Det är enkelt att köra - bara starta ange din diskenhet till den gamla disken (även om Windows inte kan montera den med en enhetsboksatav brukar Recuva ändå kunna läsa den). Sedan är det som i utforskaren. Du kan leta upp filer och välja att kopiera dem till ett nytt ställe.
PS håll INTE på att kopkiera filer TILL den gamla disken. Detta minsakr dina chanser att återställa filer eftersom de då kan komma att skrivas över.

Om du lyckas rädda några filer så kan du sedan pröva att foramtera om din disk. Det kan ju vara så att den inte är helt trasig utan kan gå att använda igen på nytt men då som en tom disk.

Du kan ju även först högerklicka på mappen och välj egenskaper och bocka UR att den inte skall innehålla dolda filer. Varför jag säger det är för att det finns Virusprogram som helt enkelt ställer om att filer är dolda för att på så sätt "lutra" användare att deras disk är trasig och sedan ge dem en länk till ett program som skall fixa detta (och som kostar naturligtvis). kriver detta för att du skrev att du fick en "massa" gula trianglar. Normalt skall du kanske få en eller två men inte en massa. Därför bör du även viruskolla din dator.

data_recoverer
2012-09-07 14:08
#4

Hej! Om datan är viktig skulle jag föreslå att du vänder dig till ett professionellt dataräddnings-företag, som till exempel mitt företag Ahlberg data i Nacka Strand. Med all respekt för råd från amatörer så är det större chans att misslyckas än att lyckas om man följer dem. Prata med oss först så slipper du bittert ångra att du inte lät en professionell person hantera problemet från början.

Hawknestgrove
2012-09-07 19:34
#5

ja jag köpte ju en ny hårddisk och började om från början med datorn ominstallation alltså….. Men tack för tipsen,. ska sätta den gamla hårddisken i ett kabinett igen och försöka få fram filerna ure den. OBS, tänker inte använda den hårddisken, utan bara försöka plocka ut det jag saknat. Har ett bra virusprogram, F-secure från Telia som är uppdaterat och har funkat bra på två datorer som jag har det installerat på.

Jättetack för alla fina tips…..Kyss ska få hem mitt kabinett bara, så jag får testa!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Zepp
2012-09-07 21:05
#6

Eller sä sätter du den bara i det extra uttaget som finns i den nya datorn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Hawknestgrove
2012-09-09 16:52
#7

haha ny dator var att ta i, förlåtSkäms… Ny hårddisk och ominstallation av allt. MEn jag har ju en sån där dockningsstation, där jag körde ner den i och det var där jag såg, att mappen var där, ganska omfattande MB, så innehåll måste det ju finnas i mappen. Men kunde inte se något…. Jaja vi får se om vi kan se något. världen har ju inte gått under än för mig för att jag har tappat bilderna och dokumenten, det som retar mig är ju att jag hade använt mig av Outlook och då var allt jag hade liggandes där väck.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Zepp
2012-09-09 16:55
#8

Pröva Recuva!

http://www.piriform.com/recuva

Men.. om mappen finns men inte innehållet så är antagligen filallokeringstabbellen skadad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hawknestgrove
2012-09-09 17:01
#9

Ok……och finns det bot mot sånt?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2012-09-09 17:03
#10

ska prova recuva så fort jag hämtat dockningsstationen. och även tipset som  Pierre gav

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Zepp
2012-09-09 17:04
#11

Ja men då får du vända dig med stora plånböken till firman ovan!!

Altså.. filfragmenten ligger huller om buller på HDn, och det är allokerinstabellen som håller ihop det hela.

Dvs hur läsarmen skall röra sig för att läsa en fil.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hawknestgrove
2012-09-09 17:24
#12

ok nä det är det inte värt. Går det att få fram det med recuva då är det Ok. i annat fall så struntar jag i det och kastar den gamla hårddisken

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: