Annons:
Etikettinternet
Läst 1712 ggr
Star67
2012-09-06 11:05

Fiberbredband

Hur fungerar det?

Behöver man modem?

Eller bara router (och vad för någon), för trådlöst nätverk?

Vad ska man ha för hastighet?

Annons:
ru4real
2012-09-06 11:11
#1

Du kan behöva en router i alla fall (nu pratar jag om fiber där du får ett litet nätverksuttag innanför dörren). Skall du bara koppla in en dator behöver du ingenting, men vill du kunna köra trådlöst behöver du en trådlös bredbandsrouter (dvs att den har möjlighet att koppla upp sig mha wifi mot den).

Men oftast får du en sån låda från din leverantör.

Hastighet, så hög som möjligt skulle jag vilja säga, men det beror lite på dina behov, men inte mindre än 10Gb/s tycker jag. Prisskillnaden brukar vara så liten iaf.

[VSK]
2012-09-06 18:00
#2

WOW

10Gb/s vill jag oxå ha. Jag har bara 100Mb/s Cool

Fridaybrew
2012-09-06 18:14
#3

lol Gb/s tryckfelsnisse varit framme jue ska naturligtvis vara 10 Mbit/s.

Sen när vi ändå inne och rättar så är 100MB/s=800 Mbit/s  =)

Till TS då de flesta mobiler och fler saker i hemmet börjar få uppkoppling till internet tex TV och kylen skrivare osv osv kommer bara bli fler med tiden. Då är det lämpligt att investera i en trådlös router som även har trådad möjlighet vilket de flesta har.

Då kan man sitta och surfa på sin mobil utan att det kostar skjortan när man är hemma.

Jag tycker 10 Mbit/s är minimum för en bra internettillvaro och då klarar man sig. Fast sen är det som med bilar de ska gärna gå superfort även om man aldrig kommer köra den så fort =) Därmed finns det inget egentligt hastighetstak.

/Fridaybrew

[VSK]
2012-09-06 20:08
#4

Jag tycker 100Mbit/s är ett minimum idag. I vinter uppgraderar jag till 250/100.

Fridaybrew
2012-09-07 00:58
#5

Visst vid fildelning och lite mer avancerad användande så finns det som sagt inget tak =)

Dock för normal svenson användande där de behöver fråga vad de behöver för bandbredd eller modem  ja dom behöver definitivt inte 100 Mbit/s.

/Fridaybrew

Ladydragon
2012-09-07 01:48
#6

bor du i lägenhet eller hus?

man måste först ha en Switch som kopplas ihop med fiberuttaget med switchen så brukar man få ett uttag till internet så har man flera datorer och kanske oxå en smart telefon så behöver man oxå en trådlös router som delar ut så alla datorer  och eller telefoner får internet

bor man i hyreslägenhet så brukar hyresvärden stå för switchen då den räknas till lägenheten men bor man i hus så antar jag att man får köpa switch själv

router får man köpa själv viktigast att tänka på att den inte ska ha ADSL

själv har jag 10/10 mb/s och är nöjd med det

Annons:
[VSK]
2012-09-07 06:47
#7

#5

Jasså?

Glad

Kaj
2012-09-07 09:46
#8

Att tänka på ifall du från ditt bredband skall kunna titta på TV, ha fler datorer uppkopplade samtidigt, kanske en eller ett par telefoner med mera så skall den router du anväder dig av för trådlös (WIFI eller DNLA) ha en så stor throughput att den klarar av att strömma datat. Den man får från leverantörerna är inte alltid av bästa kvalitet och kan ge stora problem med störningar.

Ex. jag har Bredbandsbolaget 100Mbit. Har dessutom Bredbandsbolagets TV som jag inte ens kör trådlöst utan kable direkt från routern som jag fick av bredbandsbolaget.
Inga problem att titta på TV inte ens HD som tar upp dubbelt så mycket bandbredd som vanlg TV.
men problem uppstår om jag smatidigt har min dator på och påbörjar någon tung trafik såsom t ex att ladda hem filer od. Då börjar genast TVn att hacka tills filladdningen är klar. Problemet är att Routern från BBB har en throughput på ca 50Mbit alltså bara hälften av vad min köpta hastighet av BBB.
Med en snabbare router så är detta inte ett problem. Kan vara värt att investera i en typ Netgear runt 1.000 kr klassen de brukar ha tillräcklig throuput för att kunna hantera allt strömmat.

Upp till toppen
Annons: