Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 5781 ggr
Cissis matte
9/13/12, 10:14 PM

Ny dator och office wordprogram

Har ny dator Windows 7och laddat ner något som heter wordstarter 2010. Liknar inte det word jag hade tidigare, avancerat och nu till problemet.

När jag skall spara ett worddokument och sända med e-post blir det problem för mottagaren som har "gamla word" som inte gillar filer med ändelsen docx. När jag sparat wordfiler tidigare hade de ändelsen doc. Jag är ingen ungdom men försöker hänga med som pensionär och undrar om det finns något jag kan göra för att slippa återgå till gamla datorn och dess program för att skapa wordfiler som andra kan öppna och läsa.

Annons:
ru4real
9/13/12, 10:58 PM
#1

Har aldrig hört talas om Wordstarter, vet inte vad det är för program. Men man brukar kunna tvinga programmet att spara ner filerna i office-format (.doc). Kolla under "spara som…" och titta i rullgardinsmenyn där.

Zepp
9/13/12, 11:10 PM
#2

Ändra inställningarna i programet så det sparas som doc!

Fast numera är alla wordfiler docx.

Använd Open Office i stället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
9/13/12, 11:13 PM
#3

Här finns en förklaring hur du kan lösa problemet.

http://blogg.tkj.se/konvertera-doc-docx/


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
9/13/12, 11:17 PM
#4

Finns en uppdatering som gör att man kan läsa nyare filer i gamla program.

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=3

Eller så får du skaffa ny kompis.. antingen eller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cissis matte
9/14/12, 12:46 AM
#5

Tack för svar, tips och länkar

Jag vill helst inte besvära de personer som får wordfiler av mig att installera program i sina datorer för att kunna läsa vad det står. Tror det är enklare att använda min gamla dator för att skriva i word och den nya till annat. Det är inte enkelt när utvecklingen går i raska steg, alla hinner inte med att uppdatera både program och köpa nya datorer.

Förklaring varför jag har wordstarter i min nya bärbara dator.

Microsoft Word Starter 2010 är en förenklad version av Word som finns förinstallerad på datorn. Word Starter innehåller grundläggande funktioner för att skapa och arbeta med dokument, men innehåller inte den breda uppsättning funktioner som finns i den fullständiga versionen av Word

Jag har testat att spara wordfil som…. och det finns inget som heter doc där. Däremot RTF fil t ex eller något annat kanske kunde prova det och i morgon arbetar jag nog vid gamla datorn igen. Tur att den lever ännu

walter
9/14/12, 1:24 AM
#6

Är även för mig första gången jag hör talas om wordstarter.

Jag har för mig att i microsoft office så finns en inställning där man kan ställa in att dokument ska vara kompatibla med tidigare versioner. Kommer inte ihåg vart den finns, men kika om du hittar motsvarande inställning i wordstarter.

Annars kika i din dator om du inte har wordpad eller anteckningar, är ju möjligt att wordstarter har ersatt dom, men annars kanske det är ett alternativ att kopiera in din text i en av dom när du ska skicka dokument till andra, ja förutsatt att inte om dom också sparar i docx.

hej

Annons:
beem
9/14/12, 9:55 AM
#7

# 5 Kan inte do ändra dokumentet innan du skickar det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Cissis matte
9/14/12, 11:56 AM
#8

Wordpad har jag i min gamla dator men har inte kollat det i denna nya. Jag får jobba lite på inställningar och se hur det går. Försökte även ladda ner äldre version av word via Office hemsida men det gick inte. Fick felmeddelande om att det inte gick. Ja, ja sånt är livet för en pensionär men det finns värre saker i livet.

Kaj
9/14/12, 12:47 PM
#9

Office starter är ersättaren till gamla Works som man fick med gratis till Windows versioner. Så även med Office Starter.

Ja det är förenklad version av Office och alla funktioner stöds inte men för de flesta som inte har speciellt avancerade behov räcker det väl.

När du skrivit ditt word dokument gå till arkivmenyn och välj Spara Som.
Om du bockar ner filformat så bör du hitta doc formatet där. Kan även stå under Microsoft Word 97/2000/2003 som är just .doc foramtet

Om du inte hittar just .doc formatet kan du pröva att gå till Arkiv och sedan välja Spara och skicka. På den menyn bör du ha en funktion som heter Ändra filtyp. Se om Word97-2003-document(*.doc) finns där. Välj i så fall det.

Om inte så är det så att Microsoft valt att ta bort möjligheten att spara i de gamla Officeformaten mest beroende på att de flesta numer sparar i de gamla formaten och att de gamla Office paketen kan öppna dessa genom att enkelt installera ett gratis tillägg som finns på Microsofts hemsida. (Se #4 inlägg)

Slutligen om inget av ovanstående funkar så kan du spara filen som RTF.
RTF är det format som wordpad bl a använder och det är fullt kompatibelt med äldre versioner av Word så din mottagare bör kunna öppna dessa filer. RTF formatet stödjer inte alla funktioer som man kan göra i Word men det är mer om du gör väldigt avancerade tabeller, färgsättningar och bilder i komplicerade varianter mm som inte stöds.
Om du använd några formateringar som inte stöds i RTF kommer du få en varning då du sparar.

Slutligen skulle jag ändå rekomendera din mottagare att installera tillägen för nya formatet i sitt office paket för de flesta skapar numer filer i de nya formaten

bamse6311
9/21/12, 10:33 AM
#10

Varför laddar du inte ner http://sv.libreoffice.org/ eller http://www.openoffice.org/sv/ som är två utmärkta kontorssviter i klass med microsofts offe-paket.

Jag använder open office och där kan man spara i vilket filformat man vill och kan ställa in vilket format som man vill ha som standard när man sparar.

Hälsningar,

Bertil

[Moa-]
9/26/12, 9:42 AM
#11

bamse6311; för att är det endast att spara i "valfritt" format så kan han göra det utan problem även i Word starter, se Kajs inlägg ovan.

Det är precis så som Kaj skriver, välj "arkiv", "spara som" och väl lämpligt filformat i rullgardinslistan ovan. Detta fungerar felfritt.

Det enda problemet jag haft med Word Starter är att det ej går att infoga noter genom ett vettigt verktyg. (Jag har Office 2007 som används då, men testat Office Starter 2010 då det var förinstallerat på datorn.)

Upp till toppen
Annons: