Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3182 ggr
Cissis matte
9/16/12, 12:22 PM

Acer laptop

Gråter

Har i present fått en Acer dator av min man. Är mycket missnöjd med hur krånglig den är och vill inte göra min man ledsen över hans val av present. Bland annat kan jag inte som i min förra dator ändra textstorlek för de olika menyerna. T ex om jag kikar på Arkiv, Redigera, Visa, Historik, Bokmärken, Verktyg, Hjälp osv så är texten väldigt liten. Om jag försöker förstora så förstoras även ikonerna på skrivbordet. Jag vet att man kan använda förstoringsglas men tycker det borde gå att ändra textstorlek på bara just text och inte bara ha val mellan små ikoner eller mellanstora ikoner.

Ikonerna vill jag ha i en viss storlek och text för ikoner och annat i en annan storlek. Detta kunde jag ställa in i min äldre PC. Då jag inte är någon ungdom längre och jobbar med släktforskning och annat ganska mycket via datorn hoppas jag någon kunnig person kan ge mig ett råd. Har kämpat mig svettig för att få ordning på datorn och hittar inget bra forum för just Acer eller support till dem.

Annons:
Monarchy
9/16/12, 1:21 PM
#1

Är det en vanlig laptop så ska det inte vara någon skillnad. Hade windows 7 förut också?

Att acer är värdelösa i support och kvalite är välkänt, tyvärr.

Cissis matte
9/16/12, 2:09 PM
#2

Monarchy. Tack för svar men det är faktiskt skillnad på dator och dator. Jag har Windows 7. Har du erfarenhet av att jobba med en Acerdator? Man kan bara göra textinställningar som liten text, mellan och då följer ikonerna med i storlek. Det finns något som kallas DPI och hur skall pensionärer förstå idiotispråket i datorn. Där kan man ställa in text också och nu har jag jätteikoner på skrivbordet men kan faktiskt se texten. Om jag skall leta upp foton på skrivbordet t ex finns inte skrivbordet med i sökningen bara en massa andra ställen, bibliotek, mina dokument m m men inte skrivbordet där jag har mappar med foton i.

Det finns inte mycket som liknar den dator jag hade tidigare som, som tur är lever än och fungerar mycket bra.

Jag har förstått att min äkta hälft gjort ett felköp men han är inte så bra på datorer och den som sålde datorn borde varnat honom men han trodde han gjorde en god gärning och så blev det så tokigt. Aldrig att jag skulle rekommendera en Acer dator till en ovän ens.

Kanske kan någon som har en Acer förklara hur jag gör för att ändra text och inte ikoner samtidigt då det inte någonstans liknar min tidigare PC och hur lätt den var att använda.

Jag morrar som en ilsken hund nu.

Zepp
9/16/12, 5:07 PM
#3

Jodå det går att ändra textstorlek, det e abara det görs på anorlunda sätt i W7 än på XP!

Det e bara  att vänja sig!

Det som jag tycker är jobbigast är att det tar minst 4 timmar att konfigurera om datorn så den fungera och då är jag rätt haj på sådant!

Originalinställningar går knappt att använda och vill man ha datorn användarvänlig så får man jobba lite.

Men vänta så kommer snart W8 den lär visst helt sakna struktur.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KlyX
9/16/12, 6:04 PM
#4

Snöa inte in på att det är en Acer, det är windows 7 som förvirrar dig som jag har förstått det.

Nya operativsystem är alltid lite förvirrande, men man får ta tjuren vid hornen lära sig. Det fixar du!

Prova att börja vid:

Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\

För att ändra ikonstorlekar kan du (om du har en mus med ett mitten hjul) hålla ner Ctrl tangenten och röra på hjulet när du har skrivbordet framme.

Cissis matte
9/16/12, 8:13 PM
#5

Utseende och anpassning finns inte i kontrollpanelen, däremot Anpassning där man bara kan anpassa bilder, färger och ljud.

Men nu…. det fungerade att hålla nera hjulet och få ikonena att bli mindre på skrivbordet men texten behöll sin storlek. Precis vad jag önskade

SkrattandeStort tack KlyX !!!!

Kaj
9/18/12, 10:25 AM
#6

Som så många redan skrivit. Det är inte din Acer det är fel på. Det är operativsystemet som sköter hur text och bild, ikoner skall se ut. Det spelar ingen roll ifall det är en Acer, Dell, Samsung etc ifall de köra samma operativsystem så är det på samma sätt man hanterar dessa inställningar. Du kör nu Win 7 vilket är lite annorlunda mot tidigare Win Vista eller Win XP.

Att du inte ser Utseende och anpassning på din kontrollpanel utan bara Anpassning beror troligen på att den är inställd på att visa alla funktioner på kontrollpanelen som ikoner och inte indelade i Kategorier.
När du är på kontrollpanlen så har du ett litet val uppe till höger med Titel Visa efter: - Där står troligen små ikoner eller möjligen stora ikoner just nu. Ändra detta till Kategorier så bör Utseende och anpassning dyka upp. Klicka då på denna rubrik och du kommer få upp en ny bild med en massa inställningar som du kan göra på din skräm. Det du förmodligen bör koncentrera dig på är under BIldskärm där du har "Göra text och andra objekt större eller mindre" samt bildskärmsupplösning.

Om du t ex klickar på Göra text och andra objekt större eller mindre" så kan du välja en generell förstorning upp till 150%. Detta förstorar allt så mycket. För att finjustera så har du även på detta val några länkar till vänster. Där har du bl a DPI (dots per inch - punkter per tum). Där kan du ställa in hur mycket enbart texten skall förändras i förhållande till övrig information på skärmen.

Om du väljer Bildskärmsupplösning kan du få hela skärmens upplösning att bli justerad som du vill ha den. Ju högre upplösning dessto bättre bildkvalitet men samtidigt blir textgen mindre då den skall tillåta mer information på dkärmen.

Du har även inställning för Clear type som är en av Microsoft utvecklad funktion för att göra tex typsnitten lite rundare och mjukare. Denna kan göra att det är enklare att läsa text ibland men i vissa lägen (som t ex inne i Internet Explorer) där webbsidor visas kan texten i stället bli lite blurrig då detta inte stöds av alla websideutvecklare. Men då kan man inne i Internet explorers egna inställningar slå av Clear type för webbsidor.

Annons:
Upp till toppen
Annons: