Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3336 ggr
[Moa-]
9/20/12, 5:04 PM

Byte av CPU

Jag tänkte höra om det är någon här som vet ungefär vad arbetskostnaden för att byta en processor i en laptop ligger på?

Annons:
[VSK]
9/20/12, 7:03 PM
#1

En fråga som inte går att svara på.

Är CPU fastlödd så kan du nog inrikta dig på att köpa en ny bärbar dator.

[Moa-]
9/20/12, 7:29 PM
#2

Okej, brukar det inte vara så att det är möjligt att uppdatera komponenterna, endast att det är mycket svårare att göra det själv?

Byta dator är inte aktuellt, den duger gott åt mina behov, men processorn är en tydlig flaskhals så det skulle gå att förbättra kapaciteten rejält genom ett enskilt byte.

Zepp
9/20/12, 7:46 PM
#3

Börja med att ta reda på vilken sockel du har.. och vilka processorer som finns till denna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
9/20/12, 8:27 PM
#4

Socket FT1 BGA, skulle jag tro, det är i alla fall den som matchar processorn (AMD Dual-Core Processor E-350).

Att hitta en processor tror jag inte är problemet, problemet ligger i arbetskostnaden (samt i om det är möjligt).

Zepp
9/20/12, 8:41 PM
#5

Gå sen till moderkorttillverkarens sida och kolla vilka processorer som stöds.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
9/20/12, 8:56 PM
#6

Det är ju inte processor jag letar efter, utan pris på arbetskostnaden för ett eventuellt byte.

Modellen finns ej med på tillverkarens hemsida. För moderkortet specifikt vet jag ej vem som är tillverkare, det datorn anger är acpi x64-based pc och det känns allt för generellt.

Annons:
Zepp
9/20/12, 9:00 PM
#7

Ta hem det här ocjh läs vad u har i burken!

http://www.piriform.com/speccy

Du vill altså ha ett pris på ett byte av processer på en ospecifierad dator med en ospecifierad CPU på ett ospecifierat moderkort.. till en ospeciferad ny CPU?

Tja säg någonstans mellan 500 till 50000Sek.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
9/20/12, 9:09 PM
#8

Moderkort är exakt det jag skrivit tidigare: eMachines eME644G (Socket FT1) Det finns ej med på hemsidan.

Ingen av den direkta informationen är ny, utan den jag skrivit tidigare i tråden.

Det jag undrar är dock fortfarande över den ungefärliga arbetskostnaden, inget annat.

[VSK]
9/20/12, 9:57 PM
#9

#8

Fortfarande omöjligt att svara på om vi inte vet om CPU är fastlödd eller ej.

[Moa-]
9/20/12, 10:06 PM
#10

Vilket med andra ord ej går att svara på utan att öppna datorn?

OM den nu ej är det, (hur vanligt är det?) vad skulle kostnaden ungefär ligga på i sådana fall?

Zepp
9/20/12, 10:12 PM
#11

Kör speccy så kan du titta in i datorn utan att öppna den.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
9/20/12, 10:12 PM
#12

#10

De flesta CPU till bärbara är fastlödda.

Om den ej är fastlödd så får du nog räkna med en 1500:- iaf för arbete beroende på hur din dator sitter ihop.

[Moa-]
9/20/12, 10:16 PM
#13

Zepp; vad skall jag klicka på då? Jag kollade i programmet och fick exakt samma information som jag redan fått genom datorns kontrollpanel…

Annons:
Zepp
9/20/12, 10:22 PM
#14

Klipp ut det exakta socketspecefikationen och klistra in den i Google eller annat så kommer det upp en massa trådar om just den sockeln.

Gör lika med exakta moderkortnamnet.

Min sockel på denna datorn hette så här;

http://developer.intel.com/design/pentium4/guides/249890.htm

Och är en ZIF.. dvs Zero Instalation Force.. dvs man kan byta den själv utan några som helst verktyg.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
9/20/12, 10:29 PM
#15

Och på laptopen sitter en sådan här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_S1

Oxå en ZIF.. dvs det e lätt att byta och hittar man bara lämplig processor så görs arbetet på under en timme!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
9/20/12, 10:36 PM
#16

Då har jag ju skrivit två gånger redan att min dator har FT1? Varför skall jag då återigen starta programmet?

Innebär informationen nedan att jag kan uppgradera processorn? Och att kostnaden för detta bör ligga på ca: 1500 kr? (+kostnad för ny processor).

Jag byter utan tvekan komponenterna i en stationär dator, men har inga planer på att försöka på en laptop.

"I have a Socket FT1 motherboard. What can I upgrade to?

  • Socket FT1 holds AMD's first generation Fusion APUs.
    • AMD C-series 30, 50, 60 (Ontario)
    • AMD E-series 240, 300, 350, 450, E1-1200, E2-1800 (Zacate)" Källa
Zepp
9/20/12, 10:58 PM
#17

Framgår inte om det e en ZIF eller LIF eller eller något helt annat som kräver specialverktyg.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaybrew
9/21/12, 2:30 AM
#18

Laptops är typ slit och släng produkt, dvs det är verkligen inte värt att uppgradera den speciellt om man nu måste betala för arbetskostnaden.

Vill man uppgradera så är det stationär dator som gäller då är det så mycket enklare och möjligheterna är flera.

Det bästa du kan göra för att "hotta" upp och snabba på en laptop är att byta ut din mekaniska hårddisk mot en SSD.  Samt installera om OS ta bort allt onödigt småprogram som inte används.

Brukar inte promota Linus/ubuntu men om man vill uppleva mer fart så är det troligen vägen att gå samt man sparar massa pengar.

Så helt enkelt är det tämligen onödigt att byta processor speciellt när du själv säger att det egentligen inte behövs så mycket. Visst man kan göra det om man gör det själv och tar det som en läroprocess för att lära sig ngt nytt. Men att betala för det ja det är egentligen bortkastade pengar, då du har en fungerande processor redan.

/Fridaybrew

[Moa-]
9/21/12, 7:46 AM
#19

Fridaybrew; om du läser så är "problemet" i mitt fall att processorns kapacitet är lägre än övriga komponenters och därför skapar en tydlig flaskhals. Att byta hårddisk eller formatera datorn är med andra ord ej aktuellt. Det skulle ej göra processorn snabbare.

Datorn i övrigt har samma kapacitet som jag skulle få om jag valde att köpa en idag, jag hittade ingen tydlig information om processorn när jag köpte datorn, utan hittade att det var den bästa i tillverkningsserien och nöjde mig med det då jag köpte datorn på ett erbjudande till ett mycket bra pris.

Fridaybrew
9/21/12, 12:31 PM
#20

Vill du verkligen veta vad det kostar är det bara ringa till ett par olika datorbutiker (inga kedjor) och fråga. Gissningsvis så hamnar man inte under 1500 kr i ren arbetskostnad sen tillkommer ytterligar 1000 kr för processorn om inte mer då dessa cpur inte finns till massförsäljning till konsument vanligtvis så är de troligen dyrare än sedvanligt i jämförelse med prestanda. så vore inget konstigt om processorn kostar 1500 mot konsument om man ska ha nyast bästa typ. För gör man sig besväret att hålla på allt detta ja då ska man inte bara ta i lite, lika bra och ta höjd!

Så säga 2500 kr för jobb och material. Lol då skulle jag istället köpa helt nytt eller kolla blocket efter bättra laptops, Kanske hittar laptops med bättre cpu till samma pris. Fördelen är då att har du två laptops istället för en gammal som ändå är rätt slut.

Dumsnålt att hålla på att försöka uppgradera en laptop om man inte kan göra det själv. Arbetskostnaden är såpass hög att det det inte är för inte att de inte annonseras om sådana tjänster i varend tidning. Ingen skulle köpa sådana tjänster helt enkelt, iaf ingen informerad person.

jobba över en helg eller två så har du vips en ny dator där allt är bättre i princip. (iaf om du gör ett iniformativt köp och inte bara lyssnar på försäljaren)

/Fridaybrew

Annons:
Record
9/21/12, 2:31 PM
#21

#19 Moa

Jag har inte sett vilket märke på datorn du har, den har säkert varit med under min tid i databrachen ,startade 1982.

Du skriver att du köpt den billigt, skulle jag ge dig ett pris så skulle inte den största skrapvinsten hjälpa dig att betala för att undersöka vilken kostnad det blir, att bara öppna den med 109 skruvar i botten (HP) ruinera dig. inbegripet att den måste fungera efter bytet.

Upp till toppen
Annons: