Annons:
Etikettövrigt
Läst 14232 ggr
Emlielki
2012-09-24 18:19

HDMI problem - Inget ljud

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Jag har problem med att få ljudet från datorn att spelas upp i TV med HDMI.
Jag har provat det mesta som föreslås i alla forum och liknanade jag kollat.

Dvs.
Gå in på Uppspelningsenheter - Aktivera TVn som ljudenhet.
Provat på massor av olika sätt.

Någon som har något tips?

Såhär ser det ut när jag försöker testa ljudet i TV.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Annons:
[VSK]
2012-09-24 22:58
#1

Koppla ur headsetet om du har sånt inkopplat och se vad som händer.

Emlielki
2012-09-25 08:36
#2

Har inget annat än HDMI inkopplat..

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[VSK]
2012-09-25 09:45
#3

Har du senaste drivrutinerna för grafikkortet?

Emlielki
2012-09-25 10:05
#4

Ja.
Och sladden är med ljudkoppling..
I teorin ska allt funka. Men det är något som inte stämmer.

Och det enda som kommer upp är det jag visade i första inlägget. Och det meddelandet kommer upp när jag klickar på "testa" i enhetens egenskaper.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Emlielki
2012-09-25 10:06
#5

Datorn har funkar med ljud genom HDMI med en annan TV och TV har funkar med en annan dator..
Så kan tänka mig att min dator och min TV inte är kompatibla med varandra, får dock bild. Men inte ljud

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[VSK]
2012-09-25 19:41
#6

#5

Får du ljud via HDMI om du kör via DVD?

Har du provat annan HDMI-port?

Annons:
[Moa-]
2012-09-25 21:51
#7

Använder du en stationär dator eller en laptop?

Fridaybrew
2012-09-26 02:06
#8

stäng av allt utom HDMI ljudet. ser på din bild att du har två aktiva.  Dvs ska bara var grön bock på hdmi och ingen annanstans.

Har haft samma "problem" men det löste sig när allt utom hdmi ljudet var avstängt och urbockat.

/Fridaybrew

Kaj
2012-09-26 10:31
#9

Har du verifierat att din TV är inställd på att ta ljudet från HDMI. Gå in under inställningar på TVn och kolla först bild att den står på HDMI (gör den troligen eftersom du får bild)
Gå sedan till ljudinställningarna och se till att den inte står på Spdif eller något liknande utan på HDMI. (Spdif är optiskt digitalt och är till för de som vill köra ljudet via den kablen och bilden via en annan kabel. Men du har ju HDMI som stöder både bild och ljud i samma och då även digitalt så absolut använd dessa inställningar ifall du kan).
Om nu ljudet även står på HDMI bör du även labba med inställningarna för ljudformatet på TVn. Ibland fungerar inte prioritering av Dolby. Då brukar jag slå på PCM eller något annat val. Till slut brukar det funka.
Du kan även labba med kvaliten på ljudet på TVn. Dessa brukar finnas under ljudinställningar och stå som val i form av olika Khz. t ex 192, 96, 48 khz. Om du inte får något ljud pröva ett lägre värde.

Sist ett litet tips. Pröva och vänd på hdmi kabeln - låter dumt men jag har haft kompisar som haft problem och det har av någon anledning hjälpt i bland.

Underskatta ej heller kvaliten på HDMI kabeln. En som kostar lite pengar ÄR INTE av samma kvalitet ovasett vad andra säger. För en bra HDMI kabel på säg 2 m skall du räkna med att behäva lägga ca 400-500 kr för att få bästa bild och ljud.
Jag kör alltid Clicktronic kablar som finns att köpa på Kjell och Co.
Suveräna kablar som även har full a/v sync (läpp sync så att bild och ljud synkas innna de når din TV.

Emlielki
2012-09-26 10:47
#10

#6 DVD? Har ingen CD spelare på datorn.

#7 Har en Laptop.

#8 Det var det första vi provade.. Bilden togs endast för att visa här.

#9 Äntligen något konkret, Ska prova att göra allt det där. :) Återkommer om det funkar.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[Moa-]
2012-09-26 11:16
#11

Emlielki; då säger jag endast följ Kajs råd… =P Jag vet att jag hade samma problem, men det var på en stationärdator med ett separat ljudkort så då fordrade att ljudet skulle överföras separat, trots HDMI-kabel.

[Dimanche]
2012-09-26 12:16
#12

Du måste inaktivera ljudet på Speakers (högerklicka alt. klicka på speakers och ändra därefter) så att bara ATI HDMI Output är aktiverad.

Som du visar på bilden har du just nu båda aktiverade och då fungerar ingen.

Emlielki
2012-09-26 12:33
#13

#12 "Det var det första vi provade.. Bilden togs endast för att visa här."

Tyvärr kunde jag inte hitta något av det som #9 föreslog under TVns inställningar..

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Annons:
Kaj
2012-09-26 13:11
#14

Vad är det för märke och modell på TVn?

Kaj
2012-09-26 13:31
#15

BTW. När du försöker ändra till ATI HDMI out så skall du sätta denna till Standard. Antar att det är det du försöker göra på din PC när du fick felet att den användes av ett annat program.
Har du något program igång som brukar använda ljudutgången?
Stäng allt typ Windows media spelaren, Itunes, VLC eller vad du nu kan ha för något.

Du kan pröva och gå till startknappen och skriva sndvol och starta det programmet. Se ifall det finns några program som använder ljudkortet. Stäng i så fall dessa innan du försöker sätta HDMI till standard för din TV på datorn.
(Du kan naturligtvis även klicka på ljudikonen i aktivitetsfältet och välja Mixer så kommer du till samma bild).

Emlielki
2012-09-26 17:55
#17

Okej, Nu har jag provat ALLT och lite till av alla förslag jag hittat..

Får väl bara konstatera att datorn och TVn inte är kompatibla med varandra.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

beem
2012-09-26 19:01
#18

Jag har problem med att jag inte får någon bild alls när jag använder Hdmi som ingång i menyn på TV (har HDMI-kabel och HDMI-uttag på tv och dator).

Om jag däremot ställer in tv' s meny ingång på Rgb så kan jag se datorn i min TV med ljud.

Förmodligen skulle bilden vara bättre med Hdmi men har trots omfattande hjälp inte kunnat lösa det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: