Annons:
Etikettprogramvara
Läst 3059 ggr
elli-kleo
2012-09-26 13:52

blue screen - ominstalera datorn?

Hej. Jag har en datorn som för övrigt knappt är ett år gammal. Jag har börjat fått blue screen i mellanåt men efter om omstart brukar den funka i princip som vanligt. Har haft lite krongel med den som t ex att program slutat fungera osv. Jag är inte speciellt kunnig på datorer men har snackat med en kompis och han tycker att jag ska ominstallera datorn, men dum som jag är så gjorde jag aldrig några "back up skivor" när den var ny så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Man måste ju kunna ominstallera datorn ändå, lagligt såklart. Men hur? Kan datorns mjukvara bli som den var när den var ny även om jag inte har dom där skivorna? Vad händer om man lånar någons skivor som tillhör en snarlik dator?

Ursäkta rörigt inlägg

Tack på förhand

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
Zepp
2012-09-26 21:54
#1

Kolla i Bootmenyn om det inte finns någon återställningspartion!

Numera ligger instalationsskivorna på en dold partion på disken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2012-09-27 09:39
#2

Pröva att starta om datorn och trycka F8 innan någon bild kommer upp (tryck hela tiden). Du skall då få upp en bootmeny där du kan välja olika alternativ. Ett bör vara att göra en systemåterställning till fabriksläge.
Du kommer därefter att behöva ominstallera allt som du gjort efter det att du fick datorn så klart.

Om F8 inte funkar pröva samma procedur med F9, F10, F12 för det kan vara lite olika beroende på märke på datorn.

Att du får Blåskärm har troligen med att du installerat något program eller enhet typ disk, mus, tangentbord … som har kod som skriver över minnesadresser de inte får göra. Då brukar/skall Windows blåskärma.

KlyX
2012-09-28 23:55
#3

Kan vara hårdvarufel, då hjälper inte ominstallation tyvärr

bamse6311
2012-09-30 11:20
#4

Jag kan precis som elli-kleo inte mycket för att inte säga nada om datorer men om elli-klio gör en system gör en systemreperationsskiva, funkar inte det?

Hälsningar,

Bertil

KlyX
2012-09-30 22:58
#5

#4 Nej, då får han/hon bara en avbildning av ett redan skadat system

elli-kleo
2012-10-03 09:00
#6

#3 Om det är hårdvarufel, borde inte garantin gälla då?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
KlyX
2012-10-03 17:52
#7

#6

Jo, då gäller garantin. Det kan dock vara lite svårt att bevisa hårdvarufel tycker jag (av egen erfarenhet).

Men gör absolut ett försök, kontakta återförsäljaren och gör upp med dom om hur felsökning samt reparation ska göras. Det man riskerar att betala är fraktkostnad OM dom inte hittar något hårdvarufel.

Dom kommer förmodligen att be dig förklara felets karaktär över telefon. Då är det bra att vara förberedd med felkoder eller liknande. Du ska uppge att det blir blåskärm och även gärna kunna återge lite av det felmeddelandet så borde det gå smidigt.

Även om du inte kan ge en bra förklaring/motivation så kan du insistera på att dom tar emot den och undersöker problemet själva.

Det kan vara så att dom erbjuder sig att göra en ominstallation som en lösning på problemet, se då till att du har sparat viktig data innan du skickar iväg datorn.

bamse6311
2012-10-04 14:10
#8

@#7

När moderkortet på min förra dator helt sonika lade av så lämnade jag in den på reperation och fick det på garantin då datorn var 1,5 år gammal och garantin var 2 år.

Dom behövde omformatera men innen dom gjorde det så sparade dom ner allt som fanns på hårddsiken för att sedan lägga in allt igen efter omformatering.

På det sättet så fick jag tillbaka min dator med alla bilder, videos samt dokument osv som fanns på hårddisken när jag lämnade in den.

Vet inte om det äe något krav på det rent konsumentköplagstiftigt men så gjorde PC-City eller rättare sagt den "verkstad" som do skickade datorn till.

Visserligen så fick jag vänta i tre veckoer på den där gamla datorn men fick låna en annan av en kompis under tiden.

Sedan så skall man naturligtvis själv spara ner allt som finns på hårddisken innan man lämnar in den men i mitt fall så gick det inte då jag överhuvudtaget inte kunde komma in på den.

Hälsningar,

Bertil

MichaelE
2012-10-10 14:56
#9

#2 Du glömde F11.

Asus har F9, HP och Packard Bell samt Acer: F11. Övriga vet jag inte men det är troligen F11 eller F8.

Kaj
2012-10-11 09:22
#10

#9 ja detta är ett gissel att man inte kan hålla sig till någon form av standard.

men man kan faktiskt ordna det ändå.

  1. Gå till startmenyn och skriv msconfig.
  2. Högerkilcikamsconfig.exe och välj "Kör som Administratör"
  3. Nu skll det komma upp en bild där du skall ha en fliik som  heter bootmeny
  4. Där kan du nu bocka i att datorn skall starta i safe mode (felsäkert läge)
    Bocka INTE i network(nätverk)
  5. starta om datorn och den skall nu starta i felsäkerläge.
  6. När man sedan är klar med sin systemåterställning så kör man msconfig igen och sätter tillbaka till vanlig start.
  7. Detta är lika lätt för den som inte vet vilken F-tangent som gäller för just sin dator - så slipper man hålla på och starta om ett antal ggr tills man hittat rätt F-tangent

PS.
msconfig kan man även använda för att ändra på de program som skall startas upp automatiskt vid omstart samt lite till. Jag tycker dock att om man itne vet vad man gör så bör man inte fiffla för mycket här. Men t ex kan det vara bra ifall man misstänker att det är något av programmen som startar vid boot som orskaer ett fel på datorn så kan man via msconfig slå av dem ett åt gången tills felet fev. örsvinner. Då har man antagligen boven där.

Upp till toppen
Annons: