Annons:
Etikettövrigt
Läst 3426 ggr
REXbunny
2012-10-08 07:46

Skype virus VARNING!

Hej!

Tänkte bara varna för de nya skype viruset som cirkulerar runt skype.Om någon av era kontakter säger: hej är detta din nya profilbild? och sen en länk KLICKA INTE PÅ LÄNKEN! De är virussom laddas ner Det de gör är att keylogga dig och ev radera hela fonts mappen varje fredag den 13. Viruset ska tydligen knäckt NORTON. Jag  har själv råkat ut för detta virus och mitt NORTON sa att filen som laddades ner var helt säker…. Det går dock att få bort viruset. (som jag gjort) Enligt uppdifter jag hittat ska en systemåterställning inte funka (en sådan som tar tillbaka hur de var för ett tag sen) då viruset sprider ut sig i dinna exe filer på hela datan så windows tror att dem är äldre. De finns en video på youtube om hur man får bort de som jag  kan länka senare.

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Annons:
Mooniq
2012-10-08 07:54
#1

Menar inte att snäppa någon på näsan men när jag läser sånt här så är jag så glad för att jag vågade installera Linux Ubuntu för några år sen.

Det e så himla tröttsamt med all "skit" som cirkulerar, maskar, trojaner och virus etc…

Under mina 4 år med Ubuntu så har jag inte haft några som helst problem förutom att jag förra månaden fick köpa ny datorburk för att den gamla var så gammal att den inte klarade av de nya uppdateringarna.. Min gamla dator är över 11 år så moderkort o grafikkort hänger inte med längre..

vill man läsa om Ubuntu så googla ubuntu forum sverige - massa läsvärt och programmet är gratis att använda.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[PeterWem]
2012-10-09 02:48
#2

Hur många av ens kompisar skriver på engelska? Felet sitter bakom skärmen. Inte i att Norton inte kan detektera.

REXbunny
2012-10-09 07:49
#3

#2 Som de ser i mitt första inlägg så skrier dem hej är detta din nya profilbilid? Eller något lliknande! De finns både en engelsk och en svensk trojan!

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

bamse6311
2012-10-09 12:24
#4

Mooniq.

Jag blir ibland så frustrerad över alla dessa Linux-talibaner som visst det skall "snäppa" alla oss som Windowsanvändare på näsan.

Själv så kör jag både Win7 samt Linux Mint13 på två olika partioner på datorn.

Använder dock mest Win7 då jag kan installera betydligt fler programvaror på Win7 än jag kan på Mint13 och trivs bättre med Win7 än Linux vilken distrubutution det är månde vara.

Smaken är väl som bekant som baken, ganska delad.

Nu har jag båda två på min dator så jag kan jämföra.

Tror tusan att du Mooniq behövde en ny dator om din gamla var 11 år gammal.

På den där gamla så hade du väl knappt haft Ram till ens XP som jag har för mig kräver 1 GB för att fungera något så när.

(Kan ha fel där, eventuellt kan XP köras nödtorftigt med sådant ålderdomligt minne som 512 MB Ram.)

Nåväl och som sagt Mooniq, smaken är ju som baken.

Det finns ju också många Chrome samt FF-talibaner som jämnt skall idiotförklara alla oss IE användare.

Dock så har nog väldigt få av dessa Chrome och FF-talibaner testat IE9 på grund av att den inte funkar till deras operativ.

Nåväl Mooniq, som sagt så har jag både Win7 samt Mint13 på min dator men använder mest Win7 därför att jag trivs bäst med det operativet.

Vi är alla olika.

Bästa hälsningar,

Bertil

Mooniq
2012-10-09 19:56
#5

#4 bamse6311

du vaknade tydligen på fel sida idag..  VAD har jag gjort eller skrivit för att förtjäna så hårda ord…? Förvånad

jag ser inte mig själv som nån linux-taliban - verkligen inte!! Jag är lycklig över att ha en dator som fungerar utan strul…

När jag hade windows tidigare så upplevde jag MYCKET strul med datorn, jag hade flera krascher innan jag vågade prova nånting annat än windows.. jag är inte kunnig, inte heller datautbildad -men jag är glad att jag vågade testa något annat - och så visar det sig funka! Det gör mig glad - det var det jag ville förmedla..

Skrikandes

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

bamse6311
2012-10-09 23:21
#6

Mooniq.

Ber väldigt mycket om ursäkt om du tog det på det sättet.

Det finns dock såååååå många Linux:are samt Mac:are som alltid skall knäppa oss Windows:are på näsan

Jag tycker att det är enormt trevligt att du hittat ett operarativsystem som du trivs med.

Själv så har jag haft Windows sedan det var Win 3.11 någonstans i slutet på 80 eller kanske i början på 90-talet och aldrig haft några problem med Windows.

Som sagt så kör jag nu både Win7 samt Linux Mint13 och föredrar mitt Win7 premium home 64 bitars framför Linux Mint13.

Visserligen så har jag hållit på med datorer ända sedan burken var en Facit ABC 800 och operativet eller vad man nu kan kalla det var Basic vilket som på den tiden konkurrerade med ett annat system/operativ som hette Pascal.

Nåväl Mooniq, nu har jag aldrig satt mig in så mycket vare sig i mjukvara eller hårdvara och kan inte så mycket om datorer.

När någon skriver att man skall boota så vet jag knappt va det är *s*.

Kanske konstigt för en kille/man som varit med ända sedan ABC 800 men jag är sådan att jag vill trycka på "poweknappen" och sedan så skall allt sätta igång.

Nåväl, varken på ABC 800 tiden eller Win 3.11 tiden så fanns det något internet så på den tiden så var väl datorn mest som en förvuxen skrivmaskin *ler*.

Skall jag vara helt ärlig Mooniq så redan för flera år sedan då jag körde 3.11 och skulle uppgradera RAM till numera blygsamma men då fantastiska 144 MB så fick min äldsta son fixa det med att sätta in minnena i datorn.

Så gammal är jag Mooniq och har aldrig brytt mig om det där med vare sig programering, mjukvara eller hårdvara.

När jag några år senare hade en dator med OS Win95/98 och behövde ominstallera mitt OS det så var det även då sonen som fick komma och hjälpa till.

Dels så skulle man ju då först ha en startdiskett och sedan så skulle man sätta in CD skivan och gå in på C där man skulle skriva C://install eller hur det nu var.

Well Mooniq, allt det där fick min son ta hand om.

Fortfarande så kan jag inte mycket om datorer även om jag som sagt var varit med ända sedan ABC 800 tiden men har helt enkelt inte haft det intresset att lära mig allt det där.

Jag vill trycka på "powerknappen" och så skall allt vara igång vilket det för det mesta det också varit med alla mina Win från 3.11 fram till nu med Win7.

Visst hade man lite problem då med både Win 3.11 samt Win 95/98 men i och med att jag köpte en dator med XP som operativ år 2006 så upphörde alla de problemen.

Vista har jag aldrig överhuvudtaget kört och mest därför att redan från början så kunde man reda ut att det var ett skitoperativ.

Har en kompis/god vän som har det där Vista i sin laptop och vid några tillfällen har han frågat mig om hjälp när han fått problem.

Som sagt så kan jag inte så mycket om vare sig datorer eller operativ och vid det tillfällena som han har bett mig om hjälp så har jag helt enkelt gjort en systemåterställning på hans dator till innan den tidpunkt som problemen uppenbarade sig och hittills så har det hjälpt de två gånger som han haft problem *s*.

Nåväl Mooniq, ber om ursäkt om jag uttryckt mig dumt eller fel men står delvis för det som jag skrev att jag ibland blir så både förgrymmad samt ledsen av all de Linux:are som alltid skall snäppa oss Win:användare och sympatsisörer på näsan.

Jag trivs som sagt med mitt Win 7 precis som du gör med ditt Ubuntu och så har jag också som sagt även Linux Mint 13 installerat även om det är väldigt sällan som jag använder den distrubutionen.

Med de bästa hälsningar i hela världen,

Bertil

Annons:
Lill-Kisse
2012-10-10 01:53
#7

Oavsett vad man har för dator eller system, så förtjänar REXbunny ett tack för varningen. Tack!

För övrigt bör man hålla sig med vänner som man känner och kan lita på. De skickar inga sådana där meddelanden med dumma länkar. Verkar något främmande, låter man bli att öppna meddelandet och klickar absolut inte på någon bifogad länk.

REXbunny
2012-10-10 07:52
#8

#7 Nej det är inte så att någon skickar de med mening eller möjligt vis hackern som börja utan om man får viruset så skickas de ut automatiskt utan att man kan göra något…

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

MichaelE
2012-10-10 14:53
#9

Angående argumentationen Windows vs Mac & Linux så är Windows säkrare än Mac eftersom hackers idag satsar mer på Mac av den anledningen att det börjar få en stor publicitet och att det operativsystemet är relativt oskyddat. Ni läste rätt, Mac har överlevt malware pga att hackers har varit intresserade utav Windows och Apple har inte satsat på att göra något åt säkerheten förrän nu när man börjar läsa om alla dessa attacker.

Det ända som är helt säkert än så länge är Linux (och alla dess versioner) och OpenBSD (vilket är en av de absolut säkraste av alla operativsystemen i världen).

Så ni kan nog skippa snacket angående vad som är säkrast. Förr eller senare kommer nog hackers på hur man tar sig an ett Linux system också. Men det är när det finns tillräckligt många som använder det, annars är det inte värt mödan.

Zepp
2012-10-10 20:39
#10

Hur som helst, lösningen på de flesta datorproblem är.. köp en Mac!

Har du redan en Mac.. köp en till.. och får du problem med den så köp en till!

Grejen är att det är inget fel på på hårdvaran, eller mjukvaran, det vanligaste felet är "Error 50", dvs problemet sitter cirka 50 centimeter från skärmen!

Enklast är att alldrig surfa som Admin, och på det instalera något AV-system, då kan alldrig något instaleras på din dator utan att du godkänner det!

Fördelen med olika Linux-varianter är oftast just det att kärnan är skyddad och att man använder datorn som vanlig användare.. utan tillgång till kärnan.

Så länge man envisas med att surfa som admin så ger man oxå alla andra datorer på hela Internet rätt att instalera vad de vill på din egen dator, utan att fråga dig först!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2012-10-11 02:18
#11

@ Zepp.

Kör mest eller egentligen nästan hela tiden mitt Win7 eftersom jag gillar det mest.

Tror faktiskt att jag skall ett till användarkonto.

Har alltid kört som admin och det mest bara för att jag är ensam om min dator och ingen annan som använder den.

Vad menar du med att installera något AV-system?

Är inte så bra sådana där facktermer.

Har egentligen aldrig haft några problem då jag är en "försiktig general" när jag surfar runt men man vet ju aldrig när olyckan kan vara framme.

@ MichaelE, du har säkert rätt i att ju större Mac blir dess mer kommer öven det operativet att utsättas för ännu fler attacker.

@ Alla, är det fler än mig som kör Win som admin och har ni haft några problem?

Bästa hälsningar,

Bertil

MichaelE
2012-10-11 02:26
#12

AV = Antivirus. Kör på Admin och har två program som kontrollerar virus etc dagligen. Har sällan problem.

bamse6311
2012-10-11 02:43
#13

@ MichaelE.

Thanks för svaret.

Har aldrig heller haft problem.

Jag har de senaste åren kört med Avast free som antivirus som jag tycker har fungerat väldigt bra för min del och har många inställningsmöjligheter.

Som brandväg kör jag comodo och för spyware så har jag både Malwarebytes Anti-Malware samt SuperAntiSpyware.

Tycker att det verkar lite struligt det där med att köra olika användarkonton.

Tackar för svaret.

Hälsningar,

Bertil

Annons:
[VSK]
2012-10-11 07:46
#14

#13

Om du tycker det är struligt med olika användarkonton så kan du få ett tips utav mig.

MEN du måste skapa ett nytt konto.

Skapa ett konto med så låg behörighet som möjligt.

Sen när du är i ditt vanliga konto, så högerklicka på den ikon som du vill köra (tex webläsare) och välj "kör som". Sen väljer du det konto du skapade med så lite behörighet som möjligt.

Så nu är du inloggad som admin, men surfar med begränsad behörighet. Glad

Mooniq
2012-10-11 08:22
#15

#6 bamse6311

Tack för att du förklarade. Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

bamse6311
2012-10-11 17:42
#16

@14. Thanks, skall kolla det där.

@15. Tack själv.

Hälsningar,

Bertil

Zepp
2012-10-11 20:32
#17

Skapa ett konto som heter Admin.. ge det administratörsrättgheter,, logga in på det och kolla så att allt stämmer.. sen kan du ändra ditt andra konto därifrån så att det bara har användare-behörighet. och det behöver inget lösenord, vilket alltid adminkontot skall ha!

Hängslen och livrem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: