Annons:
Etiketthårdvara
Läst 6667 ggr
IamNeon
10/10/12, 5:16 PM

Acer laddningsproblem

Hej!

Efter över fyra trogna år har någonting hänt med min Acer Travelmate 7520G och jag vet inte vilket steg jag behöver ta nu för att få detta fixat.

Datorn fungerar perfekt med endast batteriet ikopplat! Detta är någonting jag vill poängtera innan jag börjar rabbla.

Det är så att jag brukar aldrig ha batteriet i när jag använder datorn för att spara på batteriets livslängd till när jag reser med laptopen. Några kvällar sedan satt jag och arbetade med laptopen med endast sladden ikopplad och plötsligt stängdes den av och laddaren till den lät konstigt (ungefär som "zipp zipp zipp") och dioden på den blinkade och blev svagare.

Datorn startar inte med sladden i mer.

Jag tyckte det var konstigt och kollade med mätinstrument om laddaren ger ifrån sig den strömmen som den ska, och det gör den. Enligt instrumentet fungerar det bra.

Men jag ville ändå tro att det var laddarens fel eftersom den lät så konstigt och fick problem bara sådär från ingenstans, och så köpte jag en ny (ej original eftersom jag inte hittade en original någonstans) som skulle fungera till min laptop enligt beskrivningen, samt outputen. När jag fick den och kopplade den till väggen och laptopen gick det några få sekunder och plötsligt smällde den till och proppen gick i hela lägenheten. Laddaren är död enligt instrummenten och är skickad tillbaka till företaget. Vet inte om det var fel på den eller om den reagerade så på grund av någonting i datorn. Eller var det dålig kvalité på den tro?

Datorn fungerar fortfarande problemfritt med batteriet. Företaget ska skicka en ny laddare men jag är rädd för att trycka i den nya också ifall samma skulle hända och plötsligt förstöra laptopen.

När jag sedan desperat trycker i den gamla laddaren i datorn börjar batterilampan blinka på datorn. Den blinkar orange oregelbundet men laddaren lyser som den ska, så den har kontakt med datorn ändå på något sätt. När jag kopplar ut batteriet och försöker starta blinkar powerknappen till snabbt som att den precis får ström tillräckligt för att blinka till, och sedan händer ingenting med datorn.

Vad ska jag göra? Ska jag våga testa den nya laddaren när jag väl får den? Vill inte skiljas från laptopen än då den fungerar felfritt annars.

Annons:
Record
10/11/12, 3:24 PM
#1

Hej IamNeon

Skall försöka hjälpa dig, Den nya laddaren: kollade du att pluspolen var i mitten av anslutningskontakten och att spänningen var ca 15-18 v Dc? Om svaret ja : är det troligen skyddsdioden inne i datorn som har blivit genomslag i. Denna diod ligger med sin katod ansluten till mittstiftet direkt, efter denna finns en konstantströmladdare som laddar batteriet. Att den gick sönder tyder på att laddarens strömbegänsning inte fungerade, den skulle i så fall betett sig som din gamla.

När din gamla laddare kopplades in kippade den efter andan o det stärker också teorin att det är skyddsdioden som är kortsluten.

Gör följande om du kan : tag en 12 v  halvljuslampa från bilen och anslut denna till din gamla laddare utan att ha datorn inkopplad och mät samtidigt att den ger ca 15-19 v och den inte kippar, då får du ytterligare en bekräftelse på min teori att det är skyddsdioden.

Lycka till !!

Zepp
10/11/12, 9:13 PM
#2

Eller ännuenklare.. köp ny dator och låt alltid batteriet sitta i när du använder den då det fungerar som en buffert mellan nätet och datorn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
10/12/12, 3:26 PM
#3

#2

Inte visste ja att du sålde datorer. Då hade ja hellre föreslagit mina fabrikat.

Att reparera datorn stärker det egna förtroendet att klara något, det räcker vanligen med verktyg som skruvmejsel och avbitare. Betydligt billigare än en ny dator. vilken f.ö fungerade.

Zepp
10/12/12, 5:11 PM
#4

Näe.. jag säljer inga datorer.. och min erfarenhet från levande livet och även från detta forum är.. om man kapabel att laga sin dator så frågar man inte här!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

IamNeon
10/14/12, 8:34 PM
#5

#1 och #3: Tack för informationen. Jag vågar inte börja greja i datorn själv dock eftersom jag inte har öppnat upp en laptop förut. Har bara grejat med stationära. Kontrollerade inte den nya laddaren dock mer än att outputen skulle vara exakt samma som på den gamla. Tänkte inte alls på det. Men ska se till att göra det när den andra nya anländer från företaget, eftersom den gamla nya är inskickad.

Jag gissar på att det är i datorn det är felet, men ska testa ditt tips angående lampan så fort jag får tillfälle till detta. (Har ingen bil.)

Egentligen ville jag bara veta om någon visste vilket fel det kunde vara eftersom den nya laddaren reagerade som den gjorde. Blev så nojig över så som den nya laddaren reagerade så ville säkerhetskolla om någon hade varit med om liknande eller kände till problemet, så att jag inte förstör datorn helt med en ny laddare som kanske också smäller till. Eller om jag helt enkelt ska ge upp om laddaren och lämna in den till en versktad istället.

#2: Varför i hela friden ska jag köpa en ny dator när den gamla fungerar perfekt annars förutom detta problem som dök upp nu?

Jag ville bara veta vilket steg jag skulle ta härifrån när det gäller just min gamla dator eftersom jag var så osäker på felet och ville laga den. Jag var inte intresserad av att köpa en ny. Ursäkta mig men förstår inte ens vad ditt inlägg hade i tråden att göra. :/

Record
10/14/12, 9:37 PM
#6

#IamNeon

Du är på rätt väg hör ja, har du ingen bil kanske du inte har en halvljuslampa men en annan 12 v lampa går bra men inte över 45 W.

Nånstans får man börja men att ta isär datorn kanske inte är så lätt, kommer inte ihåg hur många skruv det var, men en Compaq har 109 st och i servishandboken står vad alla med sina olika storlekar sitter.

Men det är kanske något du klarar, ja ser att du har intresset till att fortsätta. Lycka till !

Annons:
IamNeon
10/18/12, 9:40 PM
#7

#6: Testade den nya laddaren innan jag körde in den i datorn och den gav rätt output. Tryckte in den i datorn med ytterst försiktighet och till min glada överraskning fungerade den utmärkt och jag skriver detta meddelande från laptopen nu. Visste väl att min gamla goda lojala laptop inte skulle svika mig. Det var bara laddaren det var fel på. Vilken tur att jag inte köpte en ny då. ;)

Är dock lite besviken att jag inte hittar originalladdare till laptopen men det får gå med denna.

Record
10/18/12, 11:30 PM
#8

Bra IamNeon!!

Ja gläds tillsammans med dig att du klarade detta. Det är viljan som gäller ibland.

Det kanske kunde vara så att den nätdelen du köpte hade fel polaritet i sin anslutningskontakt, dvs minuspolen var i centrumpinnen.

IamNeon
10/19/12, 2:09 AM
#9

#8: Tack så mycket med tipset angående lampan och hjälpen i övrigt! Hjälper tonvis och ska komma ihåg det med lampan i fortsättningen ifall något liknande skulle hända igen. :D

Och ja, någonting skumt var det med den förra laddaren som "small". Hade visst haft otur att få en felkonstruerad eller defekt sådan. Jag är bara glad att den inte gjorde någon annan skada på laptopen då den gick kaputt och slog ut hela lägenheten.

Upp till toppen
Annons: