Annons:
Etikettprogramvara
Läst 5287 ggr
beem
10/11/12, 10:00 AM

Virusskydd inaktiverat

Jag har Microsoft Security Essentials i min dator.

Efter en automatisk uppdatering står det nu längst ned i aktivitetsfältet att virusskyddet är inaktiverat. Jag klickar där och se att det stämmer.

Det här har aldrig hänt förut. Jag scannar datorn automatiskt varje natt.

Men hur gör jag för att aktivera det igen. Jag hittar inget där man gör så.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Emo
10/11/12, 10:12 AM
#1

Vad händer om du klickar på knappen före Real-time protektion  OFF ?

(På sidan Home, den som öppnas när du öppnar programmet)

Ändras den då till Real-time protektion  ON

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

beem
10/11/12, 10:25 AM
#2

Jag klickar på ikonen längst ner - som nu är röd - och då får jag upp säkerhetscenter men jag hittar  inte det du säger.

Finns inget om realtidsskydd i listen längst ner heller.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Emo
10/11/12, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ser inte din första sida på antivirusprogrammet ut så här:

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

beem
10/11/12, 11:04 AM
#4

Ja när jag klickar på MSE ikonen på skrivbordet får jag upp den bilden och där är det markerat realtidsskydd på.

Jag trodde du menade när jag klickar på ikonen i aktivitetsfältet - den som varnade att virusskyddet är avstängt.

Jag får nog lösa det genom att avinstallera och installera om programmet för det står fortfarande att det är inaktiverat..


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
10/11/12, 12:07 PM
#5

Jag avinstallerade och installerade om och  nu är allt som det ska.

Tack för din  hjälp Emo-


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
10/11/12, 1:11 PM
#6

Detta kan hända vid Windows update om det är uppdateringar som måste göras där ett antivirusskydd kan vara ivägen - t ex att Windows behöver en totallåsning av en eller flera filer under uppdateringen. Då kan Windows update själv slå av antivirusskyddet. Detta brukar dock hoppa igång igen efter en liten stund eller vid en extra omstart av systemet.

Om du fortfarande såg att du inte hade MS security essentials igång så är mitt tips att detta bara var ett felaktigt meddelande från säkerhetscentret.
Du kan verifiera om MS Sec Essentials är igång genom att gå till aktivitetshanteraren och se ifall det finns någon process som heter MsMpEng.exe igång. Detta är processen för MS Sec Essentials.

Men jag tycker ändå du gjorde rätt. Även om felmeddelandet nu var fel så skall man alltid vara på den säkra sidan och en av och ny installtion läkte ju ditt problem så rätt hanterat där tycker jag.

Annons:
beem
10/11/12, 3:46 PM
#7

# 6 Ja jag kände att jag vågade inte googla och kolla varför det blev så. Jag ville känna mig säker och installerade om MSE.

Det händer att den markerar i aktivitetsfältet att datorn ej är skyddad. Då brukar det räcka med att man klicka på ikonen så är det ok igen - men inte denna gång.

Tack för din förklaring.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
10/11/12, 8:38 PM
#8

Troligen en uppdatering som stängt ner systemet för att ändra filerna och sen inte visat rätt nivå när det väl kom igång igen.

Min brukar vara lite rödbrun och säga, "Möjligen oskyddad"!

Och när jag då klickar på iconen så brukardet medelas att, "Du har inte sökt ifgenom datorn på länger, skall det göras nu?"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
10/11/12, 9:05 PM
#9

# 8 Meddelandet kom efter det att datorn scannades i natt.

Nu stod det att datorn är utsatt för risk. Vill du åtgärda……men det hände inget då jag försökte.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
10/11/12, 9:11 PM
#10

Det är så som MSSE fungerar, man får minimalt med info.. prexis som de flesta vill ha det, då de inte begriper ett jota av infot de får iallafall!

Gå in o kolla vad som är gjort!

Och sen så beror det på hur du ställt att saker o ting skall åtgärdas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
12/30/12, 7:00 PM
#11

Nu är det när att jag byter virusskyd. Varje gång jag stängt ner datorn själv så komemr felmeddelandet upp att virusskyddet inte är aktivt. Det går inte få igång. Varje gång måste jag avinstaller och installera nytt.

I dag hade jag några tomma mappar i mina bilder som inte gick radera. Det brukar lösa sig om jag stänger datorn och startar om vilket det också gjorde nu men då kommer detta med MSE.

Det är alltså inte bara när Windows uppdaterar som det händer.

Jag har  installerat om MSE 4 gånger under 1 månad.

Nu var det sista gången- Nästa gång byter jag till Avast om ingen har något bra knep.

Jag  har  sökt på nätet men hitatr inget.

Jag kör XP fortfarande så det kanske är där problemet ligger. En ny dator finns i tankarna.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
12/30/12, 7:40 PM
#12

Altså.. det beror på hur du ställer det!

Jag har ställt mitt att scanna en gång per månad.

Ställer du det att scanna varje dag så får du varningsmedelandet så fort du inte har scannat inom 24 timmar.

Då räcker det att du scannar dator så lyser så grönt o fint igen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
12/30/12, 9:30 PM
#13

# 12 - Då är det där problemet ligger. Jag har ställt den  den att scanna varje dag. Jag ska ändra det och hoppas det hjälper. Jag förstår inte varför jag inte får igång MSE för att  scanna utan att måsta installer om det.

Räcker det att scanna 1 ggr / mån. - är inte det nästa för lite ofta ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Zepp
12/30/12, 10:07 PM
#14

Beror på hur farligt du surfar och om du gör det med adminrätt!

Surfar du utan adminrätt så är behovet minimalt!

Testa nu att sätta den till en månad, du kan ju själv starta scanningen manuellt när du går o lägger dig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: