Annons:
Etikettövrigt
Läst 2911 ggr
JTphoto
10/15/12, 7:12 PM

Kan någon Picasa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder mig av picasa 3 och tycker att det är ett jätte bra pogram. Men jag har stött på ett problem och är rädd att många av mina bilder är förstörda.

Detta problem uppstår inte med alla bilder, men ibland.

Jag har på denna bild lagt in en text och redigerat den smått. När jag sedan klickar på återställ bild fungerar det inte. Bilden förblir redigerad och texten går inte att ta bort. Någon som stött på samma problem och vet varför det blir såhär? Jag vill ha tillbaka orginalbilden, men det fungerar inte?

Tacksam för hjälp!

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
[VSK]
10/15/12, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har inte picasa, men jag fixade till din bild så som du vill ha den.

Hoppas nån som kan picasa kikar in här.

JTphoto
10/15/12, 7:27 PM
#2

Ehee Tack men jag vill ha tillbaka orginalfilen. Bilden är fortfarande inte i orginal, vilket ska gå att fixa med picasa. Men tack endå.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



[VSK]
10/15/12, 7:28 PM
#3

Va så lite så Cool

beem
10/15/12, 9:21 PM
#4

Du frågade i två sajter och jag svarade i den andra. Hoppas det hjälper.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
10/15/12, 11:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

JTphoto.

Jag känner inte till Picasa så jag kan tyvärr inte ge svar på den här frågan.

Dock så kan jar rekommendera dig att kanske även testa något annat bildbehandlingsprogram.

Personligen så använder jag Gimp vilket jag verkligen kan rekommendera.

Precis som Picasa så är det helt gratis och är ett väldigt kompetent program.

Där är det ingen konst att spara sina redigerade bilder och samtidigt behålla orginalet.

Den bild som man har redigerat spar man helt enkelt med ett annat namn och då ligger orginalet kvar.

Ser på din bild att du är en mycket skicklig och professionell fotograf och tror garanterat att du skulle trivas bra med Gimp.

Dessutom så finns det till Gimp otroligt många tutorials om man googlar. Inte minst så finns det många videotutorials på youtube.

Här länk till Gimp:

http://www.gimp.org/

Hälsningar,

Bertil

ru4real
10/16/12, 8:30 AM
#6

Har du kollar katalogstrukturen där du har dina picasabilder? Har för mig att den sparar undan orginalet i en underkatalog, men jag kan inte se en sådan nu.

Knappen uppe i menyraden, Bild > Ånga ändringar, funkar inte den? Den skall fungera för (alla) markerade bilder, men jag vet inte om det funkar om du stängt ner datorn och startat upp den igen, vill inte testa det själv just nu.

Sen som nämns i posten ovanför, så är ju gimp bra, men inte det enklaste programmet direkt. Använder det ytterst sällan själv, tycker picasa funkar och fördelen m den är att det även har en bra katalogfunktion som jag saknar i andra program, ansiktsigenkänning, bra exportmöjligheter till t google+, facebook och annat. Använder även lightroom och photoshop, men picasa mest faktiskt.

Annons:
beem
10/16/12, 11:06 AM
#7

Hos mig sparar den både original och redigerade kopian i samma album som jag öppnade den i.

Om man blogagr via Blogger har man Picasa automatisk. Det kanske är så för TS men h*n kan ju fundera över att börja med Gimp.Man kan kanske göra mer i Gimp än i Picasa - jag vet inte.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

JTphoto
10/16/12, 7:14 PM
#8

#5 Tack ska kolla om jag kan använda gimp. Men jag föredrar att inte behöva byta pogram, det blir omständigt.

#6 Katalogstruktur? Underkatalog? Vad menar du då? Kan inte minnas att jag läst ordet katalog någonstans i picasa. Menar du album?

Nej knappen Ångra ändringar fungerar inte. Men den ska fungera även om man stängt av datorn. Jag har använt picasa i flera år i samband med min hemsida så jag vet att det ska fungera. Men av någon anledning har bilderna ändrats permanent nu.

#7 Jag brukar kuna ändra bilderna och sedan spara dem, men när jag vill klickar jag på ångra spara och Ångra ändringar/återställ. Detta har inte varit något problem tidigare.

Jag bloggar inte, men har en fotohemsida där jag laddar upp mina bilder med hjälp av picasa. Därför vill jag helst inte byta pogram.

Tack för all hjälp! Urgulligt att ni vill hjälpa mig!

_För er som är intresserade - www.jtphoto.se_

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



ru4real
10/16/12, 7:18 PM
#9

Katalog, där bilderna sparas i filsystemet.

JTphoto
10/16/12, 7:20 PM
#10

Ehum Det var ingen vidare bättre förklaring hehe xD Jag är inget datageni. Picasa kan jag bra, men resten av datorn är ett mysterium för mig xD men katalog, finns det i picasa?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



beem
10/16/12, 8:26 PM
#11

Jag testade nu att gå tillbaka till den bild jag redigerad som jag skrev om i  bildredigering iFokus.

Jag kan inte göra någon ändring idag. Ångra eller Gör om är inte aktiva.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

JTphoto
10/16/12, 8:31 PM
#12

Gå tillbaka från vadå?

Fast jag har gjort detta. Stängt av datorn, men endå kunnat återställa bilderna. Men vi sparar ju inte våra bilder på samma sätt.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



beem
10/16/12, 8:33 PM
#13

Det skulle ju kunna vara så att Picasa gjort en ändring och därför går det inte göra som du gjorde tidigare.

Det finns ju hjälpforum för Googles produkter så du kan ställa frågan där om du inte får hjälp här.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
JTphoto
10/16/12, 8:35 PM
#14

Fast det fungerar ju fortfarande? Asså det är bara några bilder som av någon anleding inte går att återställa. Men nyss återställda jag bilder som jag redigerade igår. Fast det är på Engelska ch jag tycker det är jätte svårt att formulera en fråga om detta på engelska.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



beem
10/16/12, 9:01 PM
#15

Prova med Google translate. Även om det inte blir så bra så är de van med andra än engelsktalande.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

hejo
10/20/12, 6:03 PM
#16

Hej.

#8 Kataloger/mappar används vid filhantering i operativsystemet. Album i det här sammanhanget är något man endast kan använda internt i programmet Picasa. MEN; Picasa använder sig även av kataloger/mappar och den delen av hanteringen av bildfiler i Picasa "överlappar" filhanteringen i operativsystemet.

Anta att du på din hårddisk har en skapat en ny katalog/mapp och sedan sparat bilder/foton i den katalogen/mappen. Den katalogen/mappen är inte automatiskt tillgänglig internt i Picasa, du måste lägga till katalogen/mappen manuellt. För att göra katalogen/mappen tillgänglig internt i Picasa gör såhär (antar hädanefter att du arbetar i Windows): I Utforskaren, öppna katalogen/mappen med bilder/foton.

Starta Picasa (om programmet inte redan är igång).

Skapa ett nytt album i Picasa.

I Picasa finns i nedre vänstra hörnet av programfönstret en sektion som kallas Bildfacket. Placera Picasa och Utforskaren sida vid sida, markera samtliga bilder/foton i katalogen/mappen i Utforskaren, tryck ner Ctrl-tangenten på tangentbordet, klicka på markeringen och för sedan muspekaren över till Bildfacket medan du håller musknappen nedtryckt. När du har muspekaren över Bildfacket släpper du musknappen. Bilderna sparas i Bildfacket. Nu skapas automatiskt en katalog/mapp i Picasa som är kopplad till katalogen/mappen i Utforskaren.

Du kan nu lägga till bilderna/fotona i det album du skapade tidigare i Picasa. Klicka på katalogen/mappen inne i Picasa och den visas som vald mapp i Bildfacket, Klicka på knappen "Lägg till de valda objekten i ett album". Knappen är placerad till höger om Bildfacket. Välj album genom att klicka på det och bilderna/fotona läggs till även i albumet.

hejo
10/20/12, 6:49 PM
#17

Ändringar av en bild eller ett foto du gör i ett album är temporära ända tills du sparar bilden/fotot. Väljer du Arkiv i Picasas huvudmeny, sedan "Spara" och godkänner att spara ändringar på disk, ändras bilden även i katalogen/mappen utanför Picasa men Picasa skapar då även en backup-katalog/mapp med orginalversionen av bilden/fotot i den "externa" katalogen/mappen.

Det om hantering av bilder/foton i Picasa…

Jag vet inte varför du kan återställa somliga bilder/foton och andra inte men just text i bilderna hanteras annorlunda än t.ex filtren och finns kvar även efter att du ångrat filter du använde för att ändra bilden/fotot INNAN du skrev text i bilden/fotot. Att använda alterntivet "Ångra alla ändringar" som finns under Bild i huvudmenyn borde fungera dock, det återställer bilden/fotot helt och hållet.

Om du väljer Spara som… under Arkiv i huvudmenyn och sedan öppnar den nya bilden/nya fotot sparad på detta sätt går det inte att ängra ändringar eftersom den "nollställts" med det mya utseendet.

Hoppas min lilla novell är till någon hjälp.

Upp till toppen
Annons: