Annons:
Etikettinternet
Läst 2816 ggr
danitza
2012-11-02 08:14

Mobilt eller trådlöst internet?

Hej!

Jag har tre mobila bredband, till mig och mina barn. Jag undrar om det kanske är billigare och bättre att köpa router då vi kan ha trådlöst internet över hela huset, är det bättre? Vad ska man köpa och göra om man vill ha trädlöst internet? Tacksam för svar. Glad

Annons:
danitza
2012-11-02 09:25
#1

Någon som har trådlöst internet hemma som kanske kan hjälpa mig?

Andina
2012-11-02 09:46
#2

"Både och" kanske? Jag köpte en router (Sitecom) för ett antal år sedan och har endast ett mobilt bredband (3G) som jag kopplar till routern. Nu använder jag inte internet till mycket mer än lite surfande o bankärenden o d, spelar inte eller tittar på tunga filmer eller nå't. Två lapptoppar o en 'stordator' har fungerat bra att ha igång samtidigt i alla fall, när jag haft besök bl a.

Bor dessutom väldigt litet.

Däremot kan jag ingenting om dessa routrar o d, fick hjälp att installera dem (själv är jag en teknisk katastrof). Så någon förklarande hjälp kan jag tyvärr inte bidra med.

Men förhoppningsvis hittar nå'n hit som kan ge tips på vad du kan använda för router e d.

För visst blir det billigare i längden med ett bredband istället för tre…

Lycka till!

Test 4G-routrar - PC för Alla:

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

bamse6311
2012-11-02 10:00
#3

Har inte själv router då jag inte har det behovet.

Kör vanligt ADSL modem vis comhem.

Nu är jag ju ensam i mitt hushåll men om vi hade varit flera så skulle jag absolut garanterat med en gång skaffat trådlöst bredband genom router/modem.

Det är ju jäkligt onödigt ned tre abonnemang när det räcker med ett.

Hälsningar,
Bertil

danitza
2012-11-02 10:34
#4

#2 Tack så mycket för hjälpen, juste! Man måste ju både ha ett mobilt bredband och en router. Men då är det ju mycket smartare att betala för ett bredband och bara köpa en router! Tack igen för hjälpen.

danitza
2012-11-02 10:36
#5

#3 Javisst är det onödigt med tre abonnemang när det räcker med ett!

Dumma mig, nu vet jag det i alla fall. Ska ta och köpa en router!

Tack för din kommentar.

Kaj
2012-11-02 10:44
#6

Frågan är väl vad det är du vill uppnå.

Om ni alla har trådlöst för att även kunna nå Internet utanför huset så är ju en router inte ett alternativ (se nedan dock.

Men om det är för hemmabruk så är det definitivt bättre att teckna ett fast bredbandsabonenemang med rätt så hög hastighet typ 100mbit/s.
Till detta köper ni sedan en Gigabit n router (Netgear t ex). Mot dena kan ni sedan koppla upp alla trådlösa enheter såsom PC, telefoner, TV etc. Enheterna behöver bara kuna kommunicera via WIFI och det är numer standard. OBS! köp en router som har 802.11 n - det är viktigt annars blir hastigheten för låg mot respektive enhet. Det går även bra med den nya standarden 802.11 ac men dessa routrar är idag mycket dyrare - typ 2.000 kr

Om ni trots allt behöver ha tillgång till Internet utanför huset men är lite oroade över själva surfkostnaden för dessa mobila abonemang så är ju en lösing att ha fast bredband hemma (som jag beskrev ovan) och lite billigare mobila abonemang till enheterna som skall komma åt internet utanför huset.
När man sedan är inne i huset så kopplar man upp sig mot routern istället för direkt mot sitt mobila abonemang. Då får man upp hastigheten och man behöver inte heller bekymra sig om trafik-mängden då detta ingår i det fasta abonemanget.
Det mobila abonemanget använder man sig bara av då man inte kan komma åt routern - utanför huset etc.

Annons:
danitza
2012-11-02 11:01
#7

#6 Det är bara för hemmabruk, vi behöver inte internet utanför huset så det räcker nog med en router. Tack för att du tipsade mig om vilken router som är bäst att köpa då jag inte vet så mycket om sånt.

Zepp
2012-11-02 18:21
#8

Mobilt Internet har man bara för utomhusbruk och som regel ingår det i de flesta abonemang, om man har fast lina.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Andina
2012-11-02 19:05
#9

Zepp - jag har mobilt bredband - och jag använder det i princip aldrig utomhus!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Zepp
2012-11-02 20:05
#10

Jovars bor man i en surfson så funkar det hyfsat, men det är trots allt mest ett komplement till det fasta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2012-11-03 02:23
#11

Zepp nu vet jag inte vad du menar med surfzon. För mig är det nåt som finns i större tätorter.

Jag kan inte komma på att jag nån gång sett nån surfa utomhus förutom med en mobiltelefon. Jag har adsl på stationära datorn och om jag kopplar upp den bärbara under dagtid så kör jag trådlöst mellan dom, men nattetid så kör jag med det mobila och det funkar allldeles utmärkt fast jag bor i ett litet samhälle utan speciella surfzoner.

Mobilt bredband kommer mer och mer. Och på sina håll i landet finns inget annat alternativ då telia har börjat plocka ner de fasta ledningarna.

Och många ungdomar som flyttar hemifrån dom skaffar nog inget annat än mobilt fast dcm bara surfar hemifrån.

Har man bra täckning på mobiltelefon så brukar det även funka bra på datorer.

Det som skiljer mest mellan mobilt och adsl (åtminstone här där jag bor) är väl hastighet och datamängd. Fast för min del så kanske jag skulle kunna få högre hastighet på det mobila än adsl eftersom jag bor en bit från telestationen som mitt adsl går via.

.

bamse6311
2012-11-03 04:48
#12

@annia1

Det stämmer nog ganska bra det du säger om ungdommen.

Min son är yngsta son är 23-år och det enda han kör är mobilt.

Han har inte fast telefon och vill inte heller ha det heller. Han ringer med sin HTC OneX, surfar både med sin laptop och surfplatta mobilt.

Det enda "fasta" som han har i sin lägenhet är tv-uttaget men ett sådant finns det ju i alla fastigheter.

Nu surfar han ju inte enbart hemifrån utan måste ha sin laptop med sig varje dag på grund av jobbet precis som han alltid också har sin platta med sig.

Överhuvudtaget så tänker ungdommar lite annorlunda, det har du så rätt i annia1.

Hälsningar,

Bertil

Play it cool good folks, or NOT.

papa-bear
2012-11-03 11:24
#13

#12 de tänker nog annorlunda tills de hamnar i en familjesituation där de måste tänka på utgifter som hänger ihop med någon annan än dem själva. jobbsurfet betalar han väl inte själv för, det står väl företaget han jobbar för. om han kör eget, kan han ju belasta kunderna den kostnad som blir, 0-100 kr.

fast telefon skulle nog ingen som inte ringer så fruktansvärt mycket ha heller, för vem vill betala 125kr+moms+övriga utgifter+eventuell samtalskostnad/månad, när man kommer undan med 19 öre och uppåt med mobilen.

Annons:
Halvdansken
2012-11-03 12:11
#14

#12. Stämmer utmärkt bra på min mamma också. Hon är 77.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

annia1
2012-11-03 16:21
#15

papa-bear jag vet inte vad jobbsurfskostanden har med det hela att göra. Nu finns de ju olika mobila bredband. Såna där man betalar bara för den tid man faktiskt surfar, men det finns även abonnemang så att man betalar en viss summa varje månad och du kan surfa hur mycket som helst. Enda som händer är att hastigheten sänks om man kommer upp i full datamängd.

Nu vet jag inte om det funkar, men det bör väl gå att skapa nätverk även på mobila bredband. Så att man bara anväder ett och sen kopplar de andra datorerna till det när man är hemma. Kanske lite krångligare än med tex adsl, men det borde väl gå.

Dessutom har man bärbar dator som man vill kunna ta med sig, till tex kompisar. Så blir det ju mobila bredband på dom i alla fall.

.

Zepp
2012-11-03 16:41
#16

Man köper en router för mobilt bredband, som sen sänder det vidare trådlöst till alla datorer i Intranetet!

Grejen är väl att allt fler har TV, telefon och internet i sitt fasta nät.. alltiett!

Sen så.. det mobila är väl så svajigt, man får lägre hastighet om många använder samma server och telefonin prioriteras!

Så summa sumarum.. mobilt Internet är fortfarande i sin linda.. tekniken och kapaciteten behöver uppgraderas, innan det fungerar lika bra som fast via glas eller ADSL.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2012-11-03 16:47
#17

@13

Nu behöver ju ett fast abonnemang inte kosta 125 kr/mån. (Det är väl bara telia som har den varianten).

Jag har adsl via comhem och har både fast lur samt ínternet i samma abonnemang.

Comhem är bra på det sättet att när man inte har någon bindningstid så kan man alltid ringa dem och deala fram ett pris. Sådant måste man dock ringa dem om då det inte är något som syns i deras prislistor.

Nej, min son betalar varken surf eller telefon själv vare sig det är jobb eller privat. Tro tusan det eftersom hans jobb är att sälja telefonväxelsystem till större företag.

Dock så hade han själv utan vidare haft råd om det skulle vara så för han tjänar en hiskelig massa pengar.

Angående själv frågan intialt i tråden så om man surfar enbart hemma och har möjlighet till adsl så bör det väl vara det billigaste alternativet och med en router till så att alla i hushållet kan vara inkopplade.

Hälsningar,

Bertil

Liz85
2012-11-03 23:21
#18

Jag kör bara på mobilt bredband och jag använder det mestadels hemma. Ibland blir det resor och då åker datorn med liksom det mobila bredbandet. Därav just mobilt eftersom en del resor är jobbrelaterade och kräver internetåtkomst. Dessutom funkar det bra för mina ändamål även hemma så att ha ett internet i väggen känns överflödigt just nu.

Ver man med sig att man ska använda internet även utanför hemmet och inte ska sitta och spela wow över internet eller syssla med många stora filer till exempel så är det möjligt att man klarar sig med mobilt men det får man självklart känna efter själv vilket som är bäst för ens behov.

Däremot att som familj sitta på 3 mobila bredbandsabonnemang, där skulle jag nog tipsa om att skaffa annat internetabonnemang med lite högre hastighet och skrota åtminstone 2 av 3 mobila bredband. Tror det blir billigare i längden om man inte flänger runt en väldans massa.

Zepp
2012-11-04 10:56
#19

Och som sagt.. man brukar få gratis mobilt om man har fast!

Dvs man betalar bara när man använder det mobila, i övrigt är det gratis, det ingår i det fasta abonemanget.

Dvs man vill kunna ta med sig datorn till sommarstugan eller om på annat sätt reser bort en längre tid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
2012-11-04 12:38
#20

Skall man sedan utanför hemmets väggar så behöver det ju inte heller vara så svårt.

Jag har en god vän som jobbar inom it och han är Mac-talliban. Han har allt i Mac och den senaste bärbara han köpte var nu när senaste "Air" kom ut.

Nåväl när han var här och hälsade på för ett par dagar sedan så hade han sin iPad med sig.

Han skall köpa nytt hus så vi var ute och tittade på "hemnet" på de två hus han var intresserad av.

Jag frågade honom om han körde plattan via sin iPhone men han berättade att det han kör internet direkt via plattan.

99 spänn i månaden så har han obegränsad surf på sin platta.

Nåväl, han arbetar ju inom it och har eget företag som konsult där han på sina uppdrag som projektledare för många av sveriges största företag drar in runt två millar per år i ren lön så han har råd med det mesta.

Well, det där sista var ju en annan sak men tror inte att jag "outat" honom eftersom jag inte skrivit hans namn.

Bästaste hälsningar,
Bertil

Annons:
Liz85
2012-11-04 15:31
#21

#19 vilket betyder att du betalar/dag eller dyligt. Är du då borta 2 dagar vid ett tillfälle, 1,5 dag ett annat tillfälle och kanske en dag ett annat tillfälle vilket innebär att du väljer betala för 1 hel dag  sen visar det sig att det egentligen bara var en halvdag så har du öndå lagt ut för en hel dag. Dessutom kostra det kanske 59-70 kr för en dag. Då har du alltså betalat över 280 kronor extra för dessa dagar. Mitt mobila kostar 199/månad och är obegränsat = mycket billigare i längden. Särskilt de gånger då man är ute och reser runt flera veckor. I det fallet är det inte hållbart att "betala för den tid man surfar" + betala för ett internet hemma.

Alltså. För min egen del skulle det bli onödigt dyrt att välja fast internet och betala för det mobila så mycket som det används.

Men för en familj är det säkert utmärkt att få sådant mobilt på köpet vid fast abonnemang. Glad

annia1
2012-11-04 15:53
#22

Visst det är möjligt att om det är många som surfar och/eller ringer samtidigt att det kan bli svajigt, men jag tror största boven är om man har bra signal där man befinner sig. Om jag ställer mig på en plats hemma vid min pappa så dör mobiltelefonen. Går jag sen bara en meter åt nåt håll så funkar det. Så han skulle ha problem att ha mobilt bredband oavsett hur många som är mot den masten samtidigt.

Jag tittade in på Tele2 och Telias sidor och jag hittade inget om att man får mobilt bredband med på köpet om man har tex adsl. Möjligt att dom har, men att jag bara inte hittar info.

Och för mig skulle det bli svindyrt att ha mobilt som jag betalar när jag använder det. Då jag använder mobila varje dag på min bärbara.

.

Liz85
2012-11-04 16:04
#23

Nej det är faktiskt inte alla som har mobilt på köpet heller. Finns väl några, har sett det förut hos någon leverantör men minns inte vilken. Hur som helst hade de sådana priser på dagsurf att med 5 dagars användande skulle det innebära dubbelt så hög bredbandsräkning. Och timsurf tror jag gick på 39 kr. vilket även det är dyrt och gör att pengarna springer iväg.

Zepp
2012-11-04 16:11
#24

Om jag går ner i hörnet på min tomt och kliver upp på infiltartionsanläggningen och håller datorn över huvudet.. så får jag en himla bra signal från det mobila.. i övrigt får man vara glad om man kommer upp i 3G, annars Edge!

Bor man mitt i stan så kan man säkert sufra bra med mobilt, för då bor man som regel i en surfson.

Det kosta 29 kr om dagen om man använder det gratis mobila abonemanget.. 79 kr utomlands har jag för mig!

Och ja man betalar för varje påbörjat dygn.. och under Juli är det gratis!

Altså.. grejen är ju vad man använder datorn till, är det tex en skoldator så har man säkert den med sig över allt och då handlar det väl om att man är tvungen att ha mobilt.. såvida man inte kan ansluta som gäst på skolans Intranet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2012-11-04 16:56
#25

zepp som du har med ditt mobila så finns nog på flera ställen i landet, men det beror ju på hur man bor i förhållande till masten. Och tyvärr så lär det nog fortsätta på det viset för jag tror inte att bolagen sätter upp ännu flera master för att täcka in överallt.

Och nej man måste inte bo i stan för att kunna surfa bra. Jag bor så till att jag har fri sikt till masten så jag har inga problem. Du har i stort sett samma problem om du har tv från boxer som går via tv-antenn. Att det är sämre på sina håll eftersom signalkvaliten kan bli sämre beroende på förhållande till masten.

När det gäller elever så idag så får många en dator från skolan och när dom använder den i skolan så kopplas den upp via skolans intranet det antar jag gäller alla skolor för eleverna (föräldrarna) ska inte själva betala för det när de är på skolan.

.

bamse6311
2012-11-05 02:52
#26

Jag betalar till comhem 199 spänn i månaden och då har jag både fast hemtelefon plus 10 MB lina.

Det är bara att ringa till dem så fixar de alltid en bra deal, dom vill ju inte att jag går över till tele2 vilket jag även kan göra eftersom jag har en sådan där liten dosa (läs adsl) i väggen från dem.

Hemma hos mig och i vår bostadsrättsförening kan man alltså välja mellan dessa två alternativ och spela ut dem mot varandra.

Nu har jag ju ingen platta men om jag nu skulle haft en sådan så hade jag naturligtvis kört den genom min HTC-lur med abonnemang (fast INTE bundet) hos telenor om jag befann mig utomhus.

Det allra sämsta man kan göra är att binda sina abonnemang, då har man ju för tusan inget att förhandla om när man ringer operatören.

Som jag berättat här i tråden tidigare så ringer jag comhem och spelar ut dem mot tele2 när jag vill förbättra mina villkor.

Att göra så är inte svårare än när jag skall ringa banken/bankerna och spela ut dem mot varandra om räntan på lånet på min bostadsrätt.

Operatörerna som förser dig med internet fungerar på samma sätt, det gäller bara att ha lite is i magen.

Har för mig att det var någon här ovan i tråden som pratade om 125 kr/mån för fast t telefon.

Låt mig då konstatera direkt att han har ingen som helst is i magen och då får man jävlar skylla sig själv.

Hälsningar,

Bertil

Kaj
2012-11-05 09:49
#27

#7 om du tecknar ett fast abonemang var noga med att ta reda på ifall det är Fiber eller ADSL och om det i så fall är ADSL2.

Är det ADLS/ADSL2 så måste din router vara en ADSL router för att det skall funka.

Bäst är om du hittar ett abonemang med fiber. ADSL är en teknik att köra via vanliga kopparledningen som Telia en gång dragit in i din bostad. Den har dock begränsningar i hastighet - tror att max är runt 24 mbit/s. Men sällan når man upp i det. Vet att tex glocalnet säljer ADSL abonemang med betecning 12-24 mbit/s - Ja det är ett sapnn på 100% mellan terotiskt högsta ahstighet och den lägsta.
Jag gjorde en mätning hos en som hade ett sådant abonemang och aldrig kom de upp i mer än 14 Mbit/s.

Annons:
bamse6311
2012-11-05 14:09
#28

Tänk good folks om man nu skulle gå tillbaka till frågeställaren och hennes fråga intialt i den tråd som hon har här skapat.

Hon är tydligen så vitt jag kunnat utläsa av hennes fråga en enstamstående tjej/kvinna med två barn hemma.

Alla dessa tre har var sin dator och alla dessa tre är ute på internet. Detta bara då de är hemma och innaför husets/lägenhetens väggar.

Just nu som om jag har förstått hennes fråga rätt så har hon tre olika mobilabonnemang, ett abonnemang för varje dator och frågar sig själv om det inte finns någon annan lösning?

Som svar så får hon 789 863 tusen olika kommentarer på sin fråga och jag måste absolut medge att jag är en av alla dessa 789 863 som svarar henne men skall jag vara helt ärlig, så har hon kanske fortfarande inte fått svar på sin egentligen ganska enkla fråga.

Alla vi som svarar henne far ut i vår egen djungel av teorier och svar.

Får jag fråga dig "danitza", hur gick det?

Har du fått ordning på ditt och barnens abonnemang, har ni nu ett gemensamt abonnemang eller hur har du beslutat och gjort?

Mycket vänliga hälsningar,

Bertil

Upp till toppen
Annons: