Annons:
Etikettwindows
Läst 1332 ggr
torma
2012-11-02 10:30

Hårddiskfråga

Har en dator med många hårddiskar som köpts in allteftersom. (en 3 TB sata, tre 2 TB sata och på senare tid 2 olika ssd diskar, en 120 GB och den nyaste på 180 GB).

Jag experimenterar ganska mycket och provar olika OS med påföljden att jag installerar om ganska ofta.

På senare tid har jag märkt att det enda sättet att få till en bra installation av nytt OS är att koppla ur alla diskar utom en, (C:), vid installationen, annars lägger sig andra diskar före i listan man kan se i Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Datorhantering (och i bios med för den delen). När jag ibland  kollat så är ordningen på diskarna inte densamma i bios som i windows. Jag har kollat att den disk jag använder som C: ÄR inkopplad i port 0 (första disk) på moderkortet.

Är det så att det ligger kvar gammal info på de övriga diskarna, rester efter gamla OS som varit installerade tidigare trots att man tidigare formaterat om diskarna vid vissa tillfällen.

Behöver man "lågnivåformatera" övriga diskar för att få bort den info som stör när man installerar om?

Vet inte om jag förklarat tillräkligt bra men emotser gärna råd och tips.

Just nu kör jag Windows 8 Pro som jag tycker funkar väldigt bra!

Hälsn

Tobbe

Annons:
Kaj
2012-11-02 10:53
#1

Det finns en uppsjö av gratis disk management verktyg som låter dig på ett enkelt sätt att ändra ordningen och enhetsbokstäver på dina diskar (även Windows klarar detta out-of-the-box men är inte lika smidigt och inte lika mångsidigt.

Dessutom om du testar och kör mycket borde du fundera på att installera en virtualiserad maskin. Numer kan du lätt lägga på dessa på direkt på ditt HOST OS som t ex Windows 7, Win 8 osv utan att behöva installera om.
Då kan du enkelt skapa nya virtuella operativsystem, genomföra dina tester och sedan slänga om du inte är nöjd eller till och med börja om. I dessa lägen behöver du inte röra ditt host OS.
Det finns många bra virtualiserings program. Allt från Microsofts egna Virtual PC till VM ware's som är lite mer professionellt VM program

Själv använder jag mig av Virtual Box från Oracle som är gratis. Med detta kan jag skapa hur många Virtuella OS som helst och jag kan blanda milöer så att jag har flera Windows versioner, flera Linux, Mac … eller vad jag nu vill. Och jag behöver inte röra mitt host operativsystem. Jag kör Win Vista. Installerade sedan Virtual Box som ett vanligt program, började sedan att skapa nya VM för olika operativsystem. Smidigt och enkelt.

Upp till toppen
Annons: