Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 2175 ggr
[luneri]
2012-11-03 20:02

Scanner?

Hejsan,

Vet ej om jag frågar i rätt forum men gör ett försök.

Jag är på jakt efter en scanner. Jag kommer använda den till att scanna in mina målningar (målat på papper), och det jag söker är en scanner av bra kvalitet som tar upp detaljer färger och ljus och skuggor precis som på bilden man scannar in.

Jag har en scanner, men den tar inte upp färgerna som den ska, så därför söker jag en ny.

Om ni har bra tips så skriv gärna! Glad

Annons:
Fridaybrew
2012-11-04 10:34
#1

Om det är för målningar du ska införskaffa dig scanners så tycker jag du ska låta bli. Du kommer troligen inte bara måla i A4/a3 format. tycker du ska satsa på att fotografera målningarna och lära dig hur man riggar upp det så att det blir bra. På så vis är du mer flexibel i ditt skapande. Trist att begränsa sig till viss storlek för man inte kan scanna större objekt.

Betänk duger det att fota mona lisa så duger det åt de flesta =)

Vill du detaljfota så att bilden blir gigantisk så kan man fota små segment av målningen och sen sätta ihop bilderna till en enorm bild, på så vis kan du få det precis så stort du vill.

Sen langar jag in en länk till en underbar konstnär :

http://www.noahbradley.com/blog/2012/our-grasp-of-heaven/

/Fridaybrew

[luneri]
2012-11-04 12:39
#2

Nej precis, jag har inga tankar på att begränsa mig till A4 format utan det blir de format motivet passar bäst till. Men jag kommer ändå fortsätta med både mindre målningar och större målningar.

De målningar som är större fotograferar jag, men jag tycker inte alltid kvaliten blir bra och det beror mycket på ljuset i rummet, så färgerna kommer inte till sin rätt där heller alltid. Jag upplever det som svårast att viinkla kameran rätt när man fotograferar.

Har du några bra tips på hur jag ska gå tillväga när jag fotograferar?

Hur detaljfotograferar man bilden på bästa sätt? Det jag tänker på är att kameran alltid hålls i olika vinklar vid varje fototillfälle även om man försöker hålla den så rak som möjligt.

Tack för länken! Vilken duktig och inspirationsrik konstnär!

Fridaybrew
2012-11-04 12:51
#3

När det kommer till fotografering har jag ingen aning förutom de få länkar jag "zappat" förbi på nätet. Testa foto.ifokus =)

Dock misstänker jag att man behöver ha stativ och sen att man har en lakan elller dylikt uppe för att skapa en ljusbox samt ett stativ som bara kan röra sig i XY-led för tavlan som sen får flytta på sig alternativt om tavlan är riktigt stor att man flyttar kameran.

Men jag tror mycket ligger i bakgrundbelysning och att det ska vara reflekterat ljus och inte direkt från en blixt eller lampa.

Sen när det gäller att sätta samman bilder till större googla på:
"mosaic photomerge"

EDIT:

googlade lite snabbt om hur man bäst fotar tavlor:

söksträng google :
"how to photograph a painting"

http://www.betterphoto.com/exploring/shootingPaintings.asp

/Fridaybrew

[luneri]
2012-11-04 12:59
#4

Tack för alla tips!

Jag håller just nu på med en tavla som är ca 40X 65 cm (större än så brukar de inte bli) Det är mycket detaljer jag lägger ner i målningarna så jag vill ha bästa tänkbara kvalitet när jag ska lägga in dem i datorn.

Jag har en vanlig digitalkamera bara så någon större kamerautrustning har jag inte. Jag brukar fota när målningen fortfarande är tejpad på skivan när jag har den liggandes på golvet. Det har blivit bäst hittils. Men jag får experimetera tills jag hittar än ännu bättre lösning utifrån de möjligheter jag har.

Fridaybrew
2012-11-04 13:11
#5

video finns säkert bättre men ger iaf en inblick i hur man gör utan att skaffa ny utrustning =) (behöver bara kamera med manuell settings).

/Fridaybrew

Upp till toppen
Annons: