Annons:
Etikettövrigt
Läst 2207 ggr
[filippa99]
2012-11-07 14:23

Hur tar man kort?

Vet inte om detta är rätt sida att ställa denna fråga på…

Men det jag undrar är hur man tar kort med datorn på skärmen?

Har alltid undrat detta men har aldrig fått något svar.

Tacksam för svar! :)

Annons:
beem
2012-11-07 15:06
#1

Menar du print screen dvs att "fota" tex den bild du har uppe på skärmen  ?

PÅ min stationära finns en knapp för det. Det står Prt Scr.

På en del bärbara ska man använd Fn.

Jag har även hört att shift + ctrl + PrtSc går använda.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2012-11-07 16:21
#2

Skriv skärmklippverktyget vid sök fältet på startknappen. Detta är ett annat sätt än printscreen. Med skärmklippverktyget kan man välja delar av skärmen och få som jpg fil. Välj Arkiv och Spara som och sedan kan du spara jpg filen var du vill på ditt system

Detta gäller Windows användare. har du något annat OS har jag igen aning

Jonsson9
2012-11-08 13:53
#3

AltGr + PrtScn = Printscreen av den ruta du har uppe Glad

Vänlig hälsning, Martin

deeman
2012-11-08 23:32
#4

Det finns bra pluggar för att få hela skärmbilder detta ändamål, Windows "Printscreen" dvs PrntScn tar en bild av det visuella.
Gå till tilläggssidorn för resp. webbbrowser och sök på något i stil med "screenshoot", med dessa kan du få hela sidan som en bild och inte det du ser etc.

/Daniel

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Lill-Kisse
2012-11-09 01:05
#5

Sedan kommer nog frågan hur man sparar bilden på ett enkelt sätt.
Öppna Paint-programmet och klistra in bilden där. Döp bilden till vad du vill och välj sedan vilket fil-format du vill ha den i. Ofta är det mest praktiskt att välja JPG. Spara direkt på skrivbordet eller i någon mapp bland andra bilder.

bamse6311
2012-11-09 06:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Själv så använder jag screepresso som är utomordentligt bra.

Då slipper man att ta omväden via PrntScr knappen och sitt bildbehandlingsprogram.

I sreenpresso så beskär man bilden direkt. Man kan "blurra" text eller eller del av bilden som man inte vill någon annan skall se.

Man kan skriva in text, markera del eller delar av bilden som man vill, göra "pilar samt mycket mycket annat.

I screenpresso så kan du även göra kortare videoklipp av din skärmbild.

Hälsningar,

Bertil

Annons:
papa-bear
2012-11-11 12:14
#7

#6 var bamse trötter när han skrev det här om sitt favoritprogram för printscreen, eftersom bamse skrivit namnet på programmet 5 ggr och skrivit fel 3. Skrattande

bamse6311
2012-11-11 18:50
#8

@#7

Länkarna funkar åtminstone som de skall.

Sedan är det också så bästa papa-bear att tyvärr är bamse dyselektiker men det hindrar honom inte från att deltaga i diskussioner och så gott han kan försöka förmedla sina råd om programvaror och annat som han använder och själv gillar.

Vänligaste hälsningar,

Bertil

Upp till toppen
Annons: