Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2187 ggr
beem
2012-11-11 14:07

Paint shop pro jobbar sakta

Jag har Photoshop CS 4 i min dator och har inga problem med att det jobbar sakta. Jag har även haft PSE 5 - inga problem där heller.

Nu har jag köpt Paint Shop Pro och ser en markant skillnad i hastighet.

Nu kommer  vi in på en bit som jag verkligen inte kan. Den lokala disken C är  inte nyttjad till hälften ens.  Har det göra med arbetsminnet för just PSP och  vad kan jag i så fall göra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
ru4real
2012-11-11 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Att c:\disken är full eller inte spelar ingen (sanning med viss modifikation) större roll för hur snabbt ett program jobbar. Det som är viktigtast är mängden arbetsminne (ram) som datorn har.

Dock, vissa program (bl a adobe photoshop) använder sig även av c:\disken som temporär lagringsplats för väldigt stora bilder, det märks bl a på att disken jobbar väldigt mycket då (swap'ar).

Nu skriver du inte hur mycket ram du har (det kan du se genom att högerklicka på "den här datorn" och välja egenskaper, det står inget om vilket operativ du har heller.

Om du kollar på bilden ser du minne och processor på just den här datorn.

Kollade specen för PSP (det den kräver som minimum för att funka hanterbart). Om du har mindre än detta är det en förklaring på varför det funkar dåligt för dig.

  • Microsoft® Windows® 7, Windows Vista® or Windows® XP with latest service packs installed (32-bit or 64-bit editions)
  • 1.5 GHz processor (2GHz or faster processor recommended)
  • 1 GB RAM (2 GB or higher recommended)
  • 1 GB of free hard drive space required (2 GB or greater recommended)
[VSK]
2012-11-11 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en beskrivning på hur det funkar i windows med indexen.

beem
2012-11-11 16:23
#3

# 1 Jag har Windows XP 32-bitar.

Usch jag känner mig som Bambi på hal is.Skrattande

Så här står det i egenskaper - Core Processor 3800+  1,99 Ghz, 960 MB RAM.

Det innebär att det borde räcka  eller ?

Kan det vara så att PSP i någon inställning säger att den bara får nyttja en mindre mängd  ram än den borde göra  för att fungera bra.

# 2 Det ser inte ut så i min dator.  I kontrollpanelen har jag system. Där finns under  avancerat > prestanda men då bara om visuella effeketr, dataexekveringsskyd.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2012-11-11 21:27
#4

Trött processor och lite RAMminne!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2012-11-11 21:42
#5

# 4 Och vad gör jag åt det - ny dator ?

Kan jag se hur mycket ramminne PSP använder och höja det ?

Trött processor ?

Du måste nog förklara lite mer.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2012-11-11 21:49
#6

Trött processor = processor med lite arbetskraft per sekund.

Annons:
Zepp
2012-11-11 21:50
#7

Kika i aktivitetshanteraren under processer så ser du vilket program som tar mest minne och hur stor del av det som du använder!

Det lönar sig sällan att uppgradera gamla datorer, köper man en ny billig, så har den som regel flera gånger högre kapacitet än din gammla.. hur mycket du än uppgraderar den.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2012-11-12 21:02
#8

När jag kör PSP  tar det mest minne och när jag kör PS tar det mest minne.

I båda fallen använder jag ju hela programmet. Det är inget jag kan välja bort i programmen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2012-11-12 21:09
#9

Hur mycket minne blir det kvar av det fysiska?

Och hur hög procent av processorn används?

Du vet.. när i stort sett hela RAMminnet används så måste datorn swappa till disken, det blir segt.

Likaså om din processer ligger i topp hela tiden, då räcker den lixom inte riktigt till för det programet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Taurus
2012-11-13 04:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har man många plugins och tubes utöver det som finns i programmet så kan det sakta ner.
För att det inte ska göra så kan man skapa mappar på ett annat ställe och hänvisa dit.

beem
2012-11-13 09:58
#11

# 10 Mitt PSP är helt nytt så jag har inte hunnit samla mycket än. Tack för tipset. Det är bra att veta då jag samlat på mig  mer.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Taurus
2012-11-13 15:47
#12

Glad
Man kan göra samma i Photoshop.

beem
2012-11-13 15:53
#13

# 12 Så gör jag i PS men PSP är så nytt än för mig så jag ahr inte vågat mig på några egna initiativ.

En annan sak som är br i PS det är att man inte behöver installera  nya teckensnitt. Jag har alla i en mapp på skrivbordet. När jag behöver ett nytt teckensnitt öppnar jag mappen och klickar uppdet nya teckensnittet. Därefter  minimerar jag bilden.

Nu finns teckensnittet i PS.

Jag vet inte om det går i PSP men jag ska kolla.

Tillägg Testade nu och det fungerar även i PSP.

Oj nu kom vi från ämnet men det är ju min tråd så det kan jag tillåta.Skrattande Alla tips är bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Taurus
2012-11-13 16:28
#14

Glad

beem
2013-10-13 12:37
#15

Nu har min dator fått ett frispel så nu är ny dator nära. Ska ut och kolla i morgon. Jag ska ha en stationär dator - förmodligen en HP Med tanke på problemet jag skrev om här 2012 då bla Paint Shop Pro jobbar sakta - är det ramminnet jag nu ska titta på som måste vara större än jag har nu ? Jag litar inte på försäljare alla gånger.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Nathalie62]
2013-10-13 13:18
#16

#15, Ja det är det beem.

beem
2013-10-13 13:34
#17

#16 Tank för det - då vet jag. Ha ha vilka roliga stavningar - rättade dom nu - jag ska ju inte "totta" på ny dator.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Nathalie62]
2013-10-13 13:37
#18

#17, Det är så lätt att orden blandar ihop sig ibland 😃

Upp till toppen
Annons: