Annons:
Etikettprogramvara
Läst 4325 ggr
Alex
2012-11-13 12:19

Kan inte installera Chrome/Mjukvarufel?

För ett litet tag sen började Chrome krångla för mig, hängde sig ganska ofta och en dag dök det upp länkar till konstiga sidor i vissa ord i texter på bl.a forum. Jag sökte igenom både Chrome och hela datorn med virusskyddet (McAfee), som inte hittade nåt. Så jag avinstallerade Chrome (det var inga problem någon annanstans), men när jag sen skulle installera det igen så gick det inte. Jag kunde hämta hem det och ikonerna dök upp, men jag kunde inte öppna sidan, det hände ingenting när jag klickade på ikonerna. Samma sak varje gång jag försökte.

Sen dök det upp meddelande från åtgärdscentret, där det stod att McAfee var inaktiverat. Men jag kunde inte aktivera det igen via åtgärdscentret (samma sak där, inget hände när jag klickade på "åtgärda/aktivera"-knappen). Gick jag in på McAfee påstod det dock att datorn var skyddad och allt var aktiverat. Gick jag dock in på de enskilda delarna på McAfee så var det inte det, men när jag valde att aktivera de delar som var avaktiverade så hängde sig programmet.

Så jag avinstallerade och installerade igen (jag har betalversionen och har betalat för tre år, har två år kvar) och då försvann varningen från åtgärdscentret, så det problemet är väl löst antar jag. Men jag kan fortfarande inte ta hem Chrome, samma problem återstår där. Dessutom har det nu börjat dyka upp en skylt varje gång jag sätter på datorn där det står:

"Undantag unknown software exception (0x40000015) uppstod i programmet på adress 0x0112fa4d.

Tryck på OK om du vill stänga programmet."

Det är alltså enda alternativet jag har - att trycka på OK, förutom att stänga rutan med det röda krysset. Jag har ingen aning om vad som kan vara fel, eller hur jag ens kan söka efter det, så om nån kan hjälpa mig minsta lilla vore jag jätteglad. Jag vet ju inte ens om problemen är relaterade, men det känns ju så när allt kom i princip samtidigt. Jag har Windows 7.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
annia1
2012-11-13 15:18
#1

Vet inte om det är mjukvarufel. Låter mer som du fått in virus i din dator. Det med understrukna ord finns två olika anledningar endera virus eller så kan det vara googles översättningsprogram som spökar.

Min pappa fick upp en liten ruta dock stod det inte samma sak som för dig. Han fick upp en sån ruta under några dar innan han sen fick upp "polisskylten" som låste hela datorn.

Det du kan testa först är att göra en systemåterställare till ett datum du vet att allt funkade. Ta till marginal bakåt. Om det funkar då skanna igenom datorn, kanske räcker med housecall då.

Annars gå in i dator i felsäkert läge. Är det genom att trycka F8 har jag för mig tills du kommer in i felsäkert läge. Gå ut på nätet och ladda hem tex malware anti-malware och skanna med. Tar några timmar. Starta inte om datorn utan gå sen till housecall och skanna igenom även med det. Tar också några timmar.

Sen starta om datorn och se om det gjort nån nytta.

Har du kikat på ditt antivirusprogram så att det verkligen är aktiverat igen. Att du inte får upp åtgärdsfönstret är ingen garanti.

Om genomskanning hittar nåt så sen avinstallerar du java och sen installera en ny en.

.

Alex
2012-11-13 19:20
#2

Jo, att nåt kommit in i datorn har jag också räknat ut, därför jag vill hitta vart felet är. Flört Sökt igenom har jag redan gjort, med flera olika program, och eftersom inget hittar nåt känns det meningslöst. Systemåterställning gjorde jag för några dagar sen också, inget resultat. Och nu kan jag bara gå tillbaka till den 9:e november, jag får inte tag på några tidigare återställningspunkter av någon anledning så nu överväger jag att återställa datorn helt och hållet, något jag dock helst undviker men det verkar inte finnas så mycket annat att göra just nu.

Tack för ditt svar i alla fall!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

annia1
2012-11-13 19:55
#3

Du skrev bara om McAfee i första så antog därför att det var enda du skannat med.

Om det är meningslöst att skanna med flera vet jag inte. Däremot kanske det är bra att starta datorn i felsäkert läge och skanna igenom då jag har för mig att en del virus maskerar sig så att dom inte hittas när dator är på som vanligt.

.

Alex
2012-11-13 20:30
#4

Tack, får se om jag orkar testa det.

Har hittat en trasig Chrome-fil nu, som ligger kvar trots att programmet är avinstrallerat. Antar att det är den som förstör när jag försöker installera det på nytt, för när jag försöker radera den filen får jag bara upp ett felmeddelande om att filen inte finns.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kaj
2012-11-14 13:02
#5

Pröva att göra en systemåterställning till innan din chrome verkade skumma till sig.
Skriv systemåterställning vid sökrutan på startknappen och välj ett datum som var innan din chrome gick sönder.

När du gjort systemåterställningen gör en ny scanning av virus och sedan direkt en windows update eftersom du kommer att förlora alla uppdateringar som gjorts efter datumet du valde att göra en systemåterställning på.

Konfigurera sedan ditt windows konto till ett vanligt konto och inte ett administratörskonto. Lägg samtidigt upp ett administratörskonto men använd aldrig det utom då du behöver - typ installera nya program, nya enheter till ditt Windows eller göra andra typer av systemförändringar.
Du kommer inte behöva logga ur och på då utan du ombeds vid dessa tillfällen att ange ditt administratörslösenord. Om det är du som triggat en förändring av Windows anger du lösenordet. Annars INTE.
På detta sätt är du skyddad mot att skadlig kod installeras på din dator utan att du själv anger ditt adminlösenord först.

UlrikaD
2012-12-21 18:16
#6

#5 Hur väljer man datum? Min visar bara ett visst antal datum och jag behöver en dag innan sista datumet.

Jag har i stort sett samma problem som TS.

Annons:
Zepp
2012-12-22 13:57
#7

Man kan hitta och ta bort virus/malware manuellt.. om man är haj på sådant samt har gott tålamod och tid!!

Men om man inte har dylikt.. ofta brist på sådant i dag.. så kan jag komma med lite allmänna råd!?

Ofta kan det därför vara lämpligt att göra en total recovery, dvs återställa allt till hur det var när man fick datorn.

Sen så, nr1.. uppmanas man faktist att göra backuper och återställningsskivor/partitioner, när man väl ställt in datorn som man vill ha den!

Sen så, nr2.. man surfar alldrig med adminrätt, utan skapar ett eget adminkonto, med eget lösenord.. och ett konto utan adminrätt som man använder dagligdags.. det behöver inget lösenord!

Sen så, nr3.. köpta AV-program är oftast bättre än gratis.. de bästa kan upptäcka ända upp till 30% av den skadliga koden.. vilket gör att man får sig en tankeställare och tar till sig råd nr2!

De festa IP distrubierar någon form av AV-program, antingen gratis eller med ett mindre tillägg.. oftast är det fördelaktigare att haka på detta än att köpa själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2012-12-22 15:20
#8

UlrikaD jag vet inte hur man får fram fler datum. Hur många återställningspunkter man har tror jag beror på hur mycket utrymme som avsatts till återställningarna.

Du skriver att du har i stort sett som TS. Menar du både det med länkar och problem med installera ny chrome.

Det med länkar verkar mycket hänga ihop med program man laddat ner. Det som verkar vara mest vanligt är endera en toolbar eller en accelator (stavning) som gör att det går smidigare att ladda hem program. Har du installerat nåt sånt (eller annat program) så avinstallera dom och sen skanna igenom datorn. Jag gav två förslag på program att använda längre upp.

Är det problem med nyinstallation av chrome så testa att köra ccleaner.

.

UlrikaD
2012-12-22 16:19
#9

#8 Min dator gjorde en automatisk uppdatering av virusskyddet och när den startades om kunde jag inte gå in på chrome längre.

Tog bort virusskyddet, gick fortfarande inte, tog bort chrome och installerade om det, satte in annat virusskydd, funkar fortfarande inte.

Det står att jag har chrome som program, jag kan bara inte komma in på det.

Kommer in på explorer men det är otroligt segt och hackar. När jag ska byta mellan sidor så skulle man tro att man var tillbaka till datorns början när det tog fem minuter mellan varje byte.

Går ibland inte heller att använda backtangenten, trycka på vissa länkar osv.

Men huvudsakliga problemet är då att helt plötsligt har jag inte chrome längre hur mycket jag än försöker.

Har gjort återställning av datorn men datumet går enbart tillbaka till den dagen då felet började. Kommer inte längre tillbaka.

Har inte installerat några andra program och har scannat igenom datorn flertalet gånger och den säger att den är ren.

CCleaner har jag redan och har kört igenom med den också.

Zepp
2012-12-22 16:26
#10

Det är bara att konstatera att ni har intrång på er dator!

Altså utrustar man sig med tålamod och gott om tid för att finna inkräktaren.. eller gör en total recovery!

Och så låter ni ingen annan få fri tillgång till era datorer i framtiden genom att surfa som admin!!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

UlrikaD
2012-12-22 16:43
#11

Fast varför säger virussystemen att man inte har nåt virus?

Förstod inte riktigt det där med admin.

Och jag har en begagnad dator, om jag gör en total recovery på den så kanske windows och allting försvinner. Jag vet ju inte vad som fanns på denna från början.

Zepp
2012-12-22 17:01
#12

För att det antagligen inte är något egentligt virus utan malware?

Polisviruset tex är ett ganska oskyldigt program som mest ställer till det för dig.. men du har själv låtit det instaleras då du gett alla andra datorer på hela internet tillgång till din dator genom att surfa med administratörsrättigheter!

Sätt då in originalskivan som du fick med datorn!

Är man inte administratör kan inget instaleras.. så enkelt är det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2012-12-22 17:03
#13

Min tanke var (är) också att det är nåt skit, men inte säker. Vissa virus maskerar sig rätt bra, därför man helst ska skanna igenom med flera olika program helst i felsäkert läge.

Jag kollade lite på nätet och jag hittade tre andra alternativ till att chrome inte fungerar.

Att brandväggen alt antivirusprogrammet av nån anledning ser chrome som inkräktare och då blockerar det. Då får man gå in på brandväggen och lägga till chrome som behörig. Kan redan ligga där, men ta då bort och lägg till det igen. Hur man gör det har jag ingen aning om.

Att man använder ett program som (enligt denna länk) heter revouninnstaller.

Sen finns ett tredje alternativ. Och det verkar vara att en windowfil har kraschat och då gäller väl bara omformatering av datorn om jag fattar det rätt.

.

Annons:
UlrikaD
2012-12-22 17:18
#14

#12 Som jag skrev tidigare, datorn är begagnad, finns ingen originalskiva till den.

Zepp
2012-12-22 17:21
#15

När olika malware tex instaleras.. så är de oftast skrivna för andra språkversioner än svenska.. och det skiljer lite hur koden skall exekveras i de olika varianterna och det kan räcka med en liten avvikelse för något skall sluta fungera!

Har du tex raderat alla mappar där Chrome låg innan du instalerade om.. det är att rekomendera, då så gott som alla program lämnar en liten rest kvar?

Det tarvar dock att man har en aning om hur strukturen ser ut så man inte raderar något annat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: