Annons:
Etikettwindows
Läst 2714 ggr
MonisN
2012-11-13 23:26

Bränna DVD med Windows

Vet inte om detta är rätt forum, men chansar!

Jag sitter och försöker bränna bilder på en DVD med Windows brännarprogram. Många år sen man brände skivor, men nu måste det ändå göras. Problemet är att bilderna visas endast som bildspel och i väldigt dålig kvalitet, det blir ganska suddigt och lätt pixligt trots att jag har högupplösta bilder. Jag vill även ha bilderna bara sparade utan bildspel, men det verkar inte som det går, iaf inte med Windows. Någon som vet hur man kan göra och hur man ska få bildspelet i bra kvalitet? Jag valde format 16:9 för att anpassa det till tv'n. Kanske borde jag valt 4:3?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Zepp
2012-11-14 20:54
#1

Sparar du bilderna eller bildspelet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MonisN
2012-11-14 20:56
#2

#1 Hur menar du då?

Jag fick in bilderna på skivan genom utforskaren till slut. Vet inte varför jag inte tänkte på det igår… Bildspelet är fortfarande en gåta varför det har blivit så dålig kvalitet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Zepp
2012-11-14 20:58
#3

Tv har som regel dålig upplösning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MonisN
2012-11-14 21:01
#4

Det är dålig kvalitet i datorn också när jag kör bildspelet. Jag fattar verkligen inte varför. Tittar jag på bilderna en och en är dom hur skarpa som helst.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Zepp
2012-11-14 21:08
#5

Beror ju oxå på vilket program du kör det genom.

Ta egenskaper på själva bilderna och kolla vilken kvalitet det är på dem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2012-11-14 21:52
#6

Högerklicka på mappen/mapparna/bilderna och välj "skicka till". Sen väljer du din DVD-brännare. Svårare än så är det faktiskt inte Glad

Annons:
MonisN
2012-11-15 00:05
#7

Jag tror ni missförstår lite. Problemet är inte att bränna utan att få bästa kvalitet, alltså den kvalitet som bilderna har. När man använder Windows eget program visas bilderna på DVD'n som bildspel och det är då det blir kass kvalitet, både i datorn och på tv'n. Alla bilderna är högupplösta och ligger runt 10MB, och då borde det inte bli suddigt när man kör bildspelet. Trist att det blir så kass eftersom Windows har snygg design på sina bildspel.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[VSK]
2012-11-15 01:18
#8

#7

Har du provat göra som jag beskrev?

MonisN
2012-11-15 08:51
#9

#8 Som jag skrev i #2 så fick jag över bilderna genom utforskaren utan att dom sen visades som bildspelSkrattande Men problemet återstår varför det blir dålig kvalitet på bildspel när man använder Windows brännarprogram. Jag har tyvärr inget annat brännarprogramGråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Kaj
2012-11-15 10:24
#10

Har du ingen inställning i Windows brännarprogram som talar om hur filerna skall komprimeras?
Jag kör själv aldrig Windows brännarprogram då jag tycker det är lite långsamt så jag har inte kollat om det finns en sådan parameter.

Men om du bränt filerna med Windows brännarprogram och fått en CD/DVD. Vilken storlek har filerna då på CD/DVDn? Fortfarande 10 MB eller???

MonisN
2012-11-15 22:43
#11

#10 Det finns inga sådana val, allt man kan välja är design och formaten 4:3 och 16:9. Kollade egenskaperna och det ser ut som hela spelet är 500MB mindre än alla originalbilderna tillsammans :(

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[VSK]
2012-11-15 22:44
#12

Det är ju ganska självklart att Windows komprimerar bildspelet så det får plats på skivan kan man ju tycka?

ru4real
2012-11-15 22:55
#13

Nu har du ju säkerligen gjort allt jobb redan, men jag skulle vilja tipsa om Picasa tills nästa gång, där kan man skapa presentationer, affischer, bildcollage, skärmsläckare och present-CD vilket jag antar att det är de du vill göra.

Har inte testat alla funktioer själv, men den är lite enklare än windows eget program.

Annons:
MonisN
2012-11-15 23:08
#14

#12 Det är inte självklart. Filerna var tillsammans 1,5GB, skivan rymmer 4,7GB.

#13 Tack för tipset! Jag ska titta på det. Jobbet är mycket riktigt redan gjort, men som en bonus ville jag även göra ett bildspel, och Windows eget brännarprogram har snygga utseenden på sina spel, så det var synd att det inte funkade. Möjligen kan det funka bättre om man minskar ner bilderna, fast så som jag tänker så borde det bli ännu sämre!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[VSK]
2012-11-16 02:34
#15

#14

Hoppas du får ordning på det hela…

MonisN
2012-11-16 12:56
#16

Tack! Jag har fått lite blodad tand på att göra bildspel, så det blir nog att köpa ett bättre Skrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: