Annons:
Etikettprogramvara
Läst 4352 ggr
IdaL
11/18/12, 10:16 PM

USB 3.0?

Hej!

Då jag bara har ett fåtal gb minne kvar på min nuvarande externa hårddisk börjar det bli dags att införskaffa sig en ny. De flesta nya externa hårddiskar är utrustade med usb 3.0 men jag är inte riktigt säker på vad det innebär.

Så min fråga är, vad är USB 3.0 och hur vet jag om min dator har stöd för det? Jag vill ju inte gärna köpa en hårddisk som jag inte kan använda.

Annons:
papa-bear
11/18/12, 10:33 PM
#1

om du går in och läser specifikationerna på de hårddiskar du är intresserade av, borde det stå att de är bakåtkompatibla, alltstå fungerar även med usb 1 och 2. 2 är i alla fall bakåtkompatibel med 1.

om de inte gjort om sladdar och kontakter, innebär de olika versionerna bara att de klarar att skicka data fortare. tror jag. Skäms

Roamer
11/19/12, 8:13 AM
#2

USB 3 är snabbare som ovanstående säger och är bakåtkompatibel. Det är bara att köpa och även om du inte kommer kunna använda full hastighet på överföringen förrän du uppgraderar datorn med nytt moderkort, så kommer du ha samma hastighet som du har idag på överföringen.

IdaL
11/19/12, 9:39 AM
#3

#1-2 Tusen tack för svar! Då kan jag köpa ny hårddisk utan att behöva oroa mig för att jag inte kan använda den Glad

Kaj
11/19/12, 9:40 AM
#4

Som sagt USB3 är bakåtkompatiblet så det skall inte vara ett problem. Dock är det så att vissa har olika kontakter för USB3 och USB2 men då brukar det ingå en USB 2 kompatible kontakt - så gör det t ex med HPs USB3 diskar

om din dator är rätt ny (typ de sista 6 månaderna) så är chansen rätt stor att du har USB3 i den annars är det nog bara USB2 men som sagt inga problem att plugga in en USB3 där men du får inte ut den fulla kapaciteten - du får bara USB2 prestanda.
Hur som helst bör du inte välja något annat än USB 3 för nån gång kanske du köper en ny dator och den lär ha USB 3.

[VSK]
11/19/12, 2:36 PM
#5

USB 3 minnen funkar inte i USB 2 (datorn).

papa-bear
11/19/12, 3:06 PM
#6

#5 och med det sagt menar du att vårt resonemang rasar? att man inte kan stoppa i en usb 3 disk i en usb 2 dator? eller är det bara fickminnen som du menar?

Annons:
[VSK]
11/19/12, 4:58 PM
#8

#6

Fickminnen.

#7

Inte det minne jag köpte iaf. Det funkar inte i USB 2 kontakt.

Upp till toppen
Annons: