Annons:
Etikettinternet
Läst 2750 ggr
ilenna90
2012-11-21 17:24

alla hemsidor borta

jag hoppas att nån kan hjälpa mig med det här, och att jag kan förklara så att ni fattar XD

Ni vet när man börjar skriva i adressen till nån hemsida i adressfältet så dyker den upp i listan nedanför för att man varit in på den tidigare?
skriver jag till exempel 'i' så kommer iFokus upp som förslag.
Så har det alltid varit, men av någon anledning så har det dom senaste två veckorna försvunnit :o om jag precis gått in på en hemsida och sen skriver i första bokstaven en stund senare så finns det kvar, men sen är det bara blankt och jag måste skriva i hela adressen själv O_o precis som att jag skulle ha rensat all webbhistorik. Men det har jag ju inte gjort.

Vill inte behöva lägga till varenda sida jag är in på som en flik eller på favoriter heller, men det är väldigt störande att behöva skriva i en hel bloggadress osv.
Konstigt nog så är det några få sidor som fortfarande finns kvar ändå.

Jag använder internet explorer om det har nån betydelse, och W7.

är det något ni inte fattar så säg till! =)

Annons:
Michaela-N
2012-11-21 17:26
#1

Ibland rensas webbhistoriken av sig själv, eller om du använt program som rensat den åt dig, CCleaner till exempel.

ilenna90
2012-11-21 17:29
#2

men isåfall fortsätter den att rensa HELA tiden och det känns ju konstigt :o har aldrig varit så här tidigare.
Hmm nån sån har jag inte använt.

Zepp
2012-11-21 21:02
#3

Webhistoriken har begränsad i tid och utrymme innan den rensas och som sagt man har olika program för att rensa denna onödiga sak!

lägg länkar i stället så kommer du åt alla du vill ha.. lägg dom gärna på skrivbordet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ilenna90
2012-11-21 22:40
#4

men det är ju väldigt konstigt om den ska rensas var femte minut.
och som jag sa så vill jag helst inte ha en massa länkar sparade, det är mer behändigt att dom bara kommer upp när jag skriver början av namnet.

Lill-Kisse
2012-11-22 00:06
#5

Ibland lönar det sig att lära om. Vänj dig vid att spara "Favoriter". Det kommer du att ha nytta av i det långa loppet.

ilenna90
2012-11-22 00:53
#6

någon hjälp kunde man uppenbarligen inte få i alla fall :) tack ändå.

Annons:
Kaj
2012-11-22 11:21
#7

Den mest troliga orsaken är din index.dat fil för Internet Explorer är korrupt. Detta kan hända av olika orskaer typ att IE craschar eller liknande.
Det går inte att ta bort Index.dat filen när du är påloggad eftersom den är öppen av operativsystemet. För att ta bort den måste du logga in som en annan användare och därefter gå till utforskaren.
Lite beroende på din installation så finns filen i någon av följande ställen
OBS! Enklast är att du först gör en total rensning av IE cachen innan du loggar på med det andra användar idt för då försvinner många av de olika ställena nedan så du inte behöver gå igenom så många.
är den användare där din historik inte fungerar så klart.
När du rensar index.dat så försvinner all historik, cookies, etc men inga favoriter od. Första gången du startar IE därefter skapas en ny fräsch index.dat. Du kommer att behöva gå till de sidor du vill skall finnas i historiken igen innan de fastnar där för allt tas bort iom att du tar bort index.dat men du har nog inget val utan måste göra detta.

C:\Users\\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies\index.dat
C:\Users\\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies\Low\index.dat
C:\Users\\Local\Microsoft\Windows\History\History.IE5\index.dat
C:\Users\\Local\Microsoft\Windows\History\History.IE5\Low\index.dat
C:\Users\\Local\Microsoft\Windows\History\History.IE5\index.dat\MSHistXXXXXXXXXXX\index.dat
C:\Users\\Local\Microsoft\Windows\History\History.IE5\Low\index.dat\MSHistXXXXXXXXXXX\index.dat
C:\Users\\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\index.dat
C:\Users\\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Low\Content.IE5index.dat
C:\Users\\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\UserData\index.dat
C:\Users\\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\UserData\Low\index.dat

Övrigt som kan vara fel:
Internet Explorer har en parameter som heter Töm mappen Internet files när webbläsaren stängs. Du hittar den under Verktyg, Internetalternativ och fliken Avancerat. Kolla så inte den är ibockad.
På fliken Allmänt har du även ett val för ta bort webhistorik när du avslutar. Se till att inte denna är ibockad.

Slutligen om du kör inPrivate läge så komemr inte någon historik att sparas. Om du gör det så ser du det genom att det finns en liten blå ruta till vänster om adress fältet som det står InPrivate i.

Om du klickar på knappen favoriter i Internet explorer (uppe till vänster för IE8 och till höger för IE9 eller senare) så har du även en flik som heter tidigare. Där skall du kunna ta fram historuik från upp till en vecka eller två. kolla att det verkligen finns en vecka där.

Denna gör du bara om du inte kan lösa med ovanstående:
Till sist - kör du en 64 bitars version av Internet Explorer 9? Den har rapporterats ha dessa problem ibland och många rekomenderar att man istället lör 32 bitars versionen.
Orsaken är att många add-ins inte har anpassats för 64 bitars IE och det kan ge just dessa problem. 64 bitars versionen är inte heller lika optimerad som 32 bitars versionen (ännu)
Du kan se vilken version genom att gå til Om internet explorer. På första raden med text där det står version 9 xxxx.xx. etc så skall det stå 64 bitars version ifall du kör 64 bitars. Står ingenting kör du med en 32 bitars version

ilenna90
2012-11-22 12:47
#8

tack, tack, tack snälla du! det var just någonting sånt här jag ville ha till svar :D så jättesnällt att du tog dig tid att skriva så mycket!
jag har kollat upp internetalternativ-avancerat och kollat så att rutorna inte var inbockade (vilket dom inte var) så jag ska ta tag i det första förslaget snart! Så får vi hoppas att jag fixar det haha, men det var utförlig beskrivning så det ska nog gå bra =) tack igen!

ilenna90
2012-11-22 17:42
#9

hmm jag skulle försöka mig på det där nu men hänger nog inte riktigt med ändå.
Vad ska jag göra efter att jag har gått in på en annan användare? Jag har gått in i utforskaren och klickat på min användare. Där kan jag välja mellan kontakter, länkar, musik, bilder, dokument osv.

Kaj
2012-11-23 09:29
#10

Du skall inte klicka på din användare utan gå till C disken. Välj där mappen som heter Användare. Under den mappen kommer du se ditt användarid (tillsammans med andra som typ Alla användare, Delat och lite mer. Välj där ditt användarid så skall du kunna se två kataloger (sorry de var inte med i ovan) som heter Appdata och Application Data. Under båda dessa kataloger kan du hitta index.dat filen enligt ovan. Dvs lägg bara till Appdata till sökvägarna ovan och sedan Application data

Ett annat möjligen lite enkalre sätt är att helt enkelt göra en sökning bland alla filer i C:/användare/[ditt anväbdarid] och sedan högst upp till höger i Utforskaren har du ett sökfält. Skriv index.dat där så kommer windows leta igenom hela din användarkatalog efter index.dat filer. Dessa kan du sedan ta bort om de ligger i Internet eller history kataloger. Jag skall kolla när jag kommer hem så jag kan ge dig en exakt adress till var index.dat filerna finns.

OBS! om filerna inte dyker upp vid sökning så beror det på att du inte slagit på att visa dolda systemfiler. Detta kan vara bra i de allra flesta fall men gör även att man inte ser alla filer som Windows anser att man inte bör se för att man kan skulle kunn ta bort dem av misstag. (Index.dat kan man dock ta bort för Internet Explorer).
Du slår på att visa dolda filer på följande sätt.
Gå till windowsloggan nere till vänster och skriv Dolda i sökfältet.
Första valet bör vara Visa dolda filer och mappar. Bocka sedan i valet att visa dolda filer och mappar.
När du är klar och lyckats tagit bort index.dat filen kan du slå tillbaka så att dessa inte visas igen ifall du vill.

Men som sagt jag återkommer lite senare i eftermiddag med exakt ställe för index.dat filen.

ilenna90
2012-11-23 12:11
#11

tack igen!
jag valde att visa dolda filer och allt det där, och jag fick fram en mapp som hette appdata men dessvärre var den tom O_o testade att söka på index.dat också men med samma resultat.
Jag får nog faktiskt ge mig och spara alla adresser jag går in på ibland som favoriter, känns enklast så haha. Bara så himla typiskt att datorn skulle få för sig att ta bort länkarna helt plötsligt.
Men tack så mycket för din hjälp! du behöver inte krångla mer :)

Kaj
2012-11-23 16:18
#12

Index dat filen ligger i en dold katalog som det inte går att navigera till via utforskarens träd.

Gå till utforskaren och navigera till följande ställe

C:\Users\[ditt användar namn]

AppData\Roaming\Microsoft\Windows\

Därefter måste du gå upp i adressfältet och efter Windows lägga till IECompatCache . Där ligger index.dat filen om du har en.

IE har många dolda kataloger som man inte når även om man slagit på visa dolda systemfiler och kataloger. Oftast heter dessa något med en punkt i filnamnet. Dessa döljs då av windows totalt och man måste då veta adressen dit och manuellt slå in den i utforskarens adressfält.

Om du har CCleaner så kan den automatiskt ta bort index.dat filerna. Gå då till Filstädning och välj flik Windows. Under Internet Explorer har du ett val som heter index.dat filer. bocka i den så tas den filen bort.

I CCleaner kan du även välja att klicka på Analysera. När resultatet kommer upp så kan du se Internet explorer - index.dat filer. Klicka på den så får du upp hela adressen till den katalogen. Högerklicka på adressen och välj öppna objektets mapp så kommer du dit.

Halvdansken
2012-11-26 11:33
#13

NU sitter jag vid en dansk maskin, så jag vet inte vad det heter på svenska, men jag provar.

I Menyraden, välj "Funktioner" - Internetinställningar.

Du får upp en ruta, välj Innehåll. Där finns det nåt som på danska heter "Autofuldførelse" och som säkert heter nåt med "Auto… " på svenska också. Kolla där vad som är iklickat.

Men favoriter är ett bra tips. De kan du ju ta med dig om du skaffar en ny dator.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
ilenna90
2012-11-26 16:08
#14

jag hittade den rutan som du skrev om, men allt var faktiskt iklickat :o forumlär, hemsidor osv. Så då fattar jag ännu mindre varför den ska envisas med att glömma bort 90% av sidorna efter 5 minuter :o
Men tack för tipset!

Kaj
2012-11-27 09:58
#15

Du kan ju alltid pröva att återställa alla inställningar för Internet explorer. Det gör du via Verktyg, Internet alternativ, fliken avancerad. Längst ner har du en knapp för att återställa alla internet explorer inställningar. Alla dina personliga inställningar försvinner då och IE kommer att vara inställt såsom vid installationen.

Men som sagt jag tror ändå att det är problemet med IE9 att den faktiskt glömmer webhistoriken ibland - känt fel säger många.

ilenna90
2012-11-27 18:29
#16

fast jag har inte IE9 ;)

Jalking
2012-11-29 23:25
#17

När du skriver början av namnet i adressfältet letar iaf Firefox både i historiken och bland sparade bokmärken, så där funkar det precis som du vill. Hur det är med IE har jag ingen aning om, har inte använt den sen version 2.0 eller så. Spara några bokmärken och radera historiken och testa…

Upp till toppen
Annons: