Annons:
Etikettinternet
Läst 3413 ggr
konichiwa
2012-11-23 19:26

Nätverkskabel?

Min nya router vill inte fungera och nu är jag trött på apparater som inte vill sig.

Internetkabeln som går mellan modemet (ADSL) och laptopen. En sån kan man väl köpa sig en 15 meter lång och koppla till TV:n (funderar på netflix)?

Har just kollat på Tradera och där finns en 15 meters nätverkskabel. Nu behöver jag bara veta säkert att det är en 'nätverkskabel' och inte något annat jag ska ha.

Någon här som kan ge snabbt svar?

Annons:
[RadioMG]
2012-11-23 19:57
#1

Har din TV kontakt för internet? RJ-45? Om ja, då går det utmärkt.

papa-bear
2012-11-23 22:33
#2

tala om vad det är för grejer som du skall koppla ihop, så kanske du kan få ett bättre svar. och då menar jag inte "mellan datorn och tvn" utan vad det är för märke på grejerna

konichiwa
2012-11-23 23:56
#3

Jag sa ju att det var en röd sladd!

Oskyldig

Bra att du frågade, papa-bear för nu när jag tittade efter så finns det inget uttag på TVn för sån koppling RJ-45 tror jag det heter.

Det finns USB uttag och en del andra. Det här blir för komplicerat. Blir tvungen att fråga i affären där jag köpte TVn. En Grundig LCD TV.

Kaj
2012-11-24 10:50
#4

Vill du koppla ihop datorn och TVn för att kunna se film etc som ligger lagrad på datorn?

Eller vill du kunna se filmer od som finns på internet på din TV?

Lite olika saker faktiskt.

I det första alternativet så kan du koppla ihop dator och TV med tex en HDMI kabel (men 15 meter är lite väl långt för HDMI).
Annars kan du även koppla ihop med en VGA eller DVI kabel samt att koppla ljudet via vanliga ljudkablar (röd och vit)

I det andra alternativet krävs att din TV har nätverksuttag och då skall det räcka med en vanlig nätverkskabel Ethernet.

Och ja det går iofs att titta på internet även i det första alternativet men då är det din dator som gör jobbet och din TV är bara en bildsärm

konichiwa
2012-11-24 12:46
#5

Tack kaj!

Nu kommer jag lite längre. Måste fundera på vad jag vill göra.

TVn är precis nyköpt. Brukar det finnas närverksuttag på nya apparater? Jag kan i alla fall inte se något på den här TVn.

[RadioMG]
2012-11-24 13:40
#6

Det finns "Smart" TV som har internet, ja. Det ser du isåfall på sidorna eller bak. Men din fråga var om du kunde köpa kabeln på tradera och du skrev "Mellan routern och datorn" alltså är det en nätverkskabel.

Är TV helt ny så sitter där garanterat en HDMI, har du det på datorn oxå så kopplar du samman de med en HDMI kontakt. Dock gäller det att HDMI kontakten i datorn är sammankopplat med bild och ljud, på många datorer är det oftast bara bild.

Du får kolla upp det och återvända så är det som sagt lättare att hjälpa dig. Stödjer den bara bild så får du köpa till extra för ljudet. Brukar finnas färdiga paket för ngn hundring.

Annons:
ru4real
2012-11-24 14:39
#7

Skriv exakt vad tv'n heter här, så kan vi hjälpa till att googla uppgifter om den

konichiwa
2012-11-24 18:01
#8

Vilken service, tackar :-)

LCD TV

Berlin 40 cle 6220 BM

Kaj
2012-11-24 18:16
#9

Så vitt jag kan se så har den inte något nätverk i sig Den har däremot flera HDMI kon takter så där borde du kunna koppla ihop dator och TV men inte 15 meter för HDMI är inte tänkt för så stora avstånd. En 15 meters HDMI kommer att bli väldigt dyr.

Du kan även koppla in USB enheter såsom en hårddisk till TVn via USB uttagen. Om enheten skall drivas med ström från USB uttaget skall den kopplas in i USB1 kontakten på TVn annars kan du använda vilken av USB kontakterna som helst.

Här är en länk till en bruksanvisning för din TV

konichiwa
2012-11-24 19:59
#10

Hej kaj!

Jag hade från början tänkt ha en permanent installation av nätverkssladd mellan modemet och TVn, i så fall hade jag behövt ca 14 meter.

Eftersom det inte går så blir det en annan sak. Jag kan koppla en kabel tillfälligt 'raka vägen, då blir det inte mer än cirka 5 meter. Sen kan jag ju tydligen använda min externa hårddisk via usb till TVn.

HDMIuttag finns både på laptopen och TVn.

Nu kan jag se vilka möjligheter som finns och inte, TACK!

Kaj
2012-11-24 20:26
#11

Ingen orsak, vi är bara glada att kunna hjälpa till

Du vet väl att du även kan spela in TV prgram från din TV till en USB enhet. Står i manualen hur man gör detta.

Upp till toppen
Annons: