Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2087 ggr
[tussen01]
2012-12-01 11:09

SweetIM? Virus?

Hejsan. Vad är SweetIM?? Jag får upp det hela tiden även om jag går in på chrome.. Jag tog bort det som hemsida på IE och GC, men det är ju fortfarande på datorn! >< Datorn är också seg och blir lätt överhettad när jag spelar Sims t.ex. Det är en stationär Acerdator med 687 GB på 2 hårddiskar.. Och min familj har inte ens fyllt halva hårddisken!

Är SweetIM virus?

Mitt virusskydd hittar inget virus så jag undrar.. Har Telia Säker Surf med F-Secure..

Snälla hjälp mig!

;__:

Annons:
papa-bear
2012-12-01 11:33
#1

det skall ju vara ett smileytillägg i messenger, men när jag hade det var det inget problem till en början, men sedan läste jag att det började dyka upp konstigheter, så jag har varken messenger eller sweetim längre.

hemsidan deras förklarar väl bättre, och google är ju ett bra verktyg om du inte får någon respons här.

[tussen01]
2012-12-01 13:25
#2

Tack, men problemet är; Jag har inte MSN längre.. Och jag har kollat med familjen om någon av dom har installerat SweetIM.. Ingen hade gjort det.. Och datorn blir ju seg osv.

Är det säkert och ta bort det med kontrollpanelen?

;__:

papa-bear
2012-12-01 19:48
#3

ja det skall det väl vara. det är inte bara msn, utan yahoo och icq som använder sweetim

har för mig sweetim är ett sådant där program som läggs till när man installerar "freeware", alltså ett program som är "gratis", men kräver/önskar/vill att man installerar deras sponsor, vilket händer om man rusar igenom dialogrutorna när man installerar. man skall alltid kolla igenom alla rutor när man klickat nästa, och välja bort "sponsorerna" så att man inte får med en massa gegga som man inte vill ha.

[tussen01]
2012-12-01 19:56
#4

Vi installerar inte freeware.. Tillochmed vårat virusskydd kostar pengar.

Eller, vi har laddat ner WinRar gratis men det var långt innan SweetIM dök upp på datorn.. Det enda jag installerar i stort sett är kläder, hår etc till sims 2 och 3, ibland musik från kanske mediafire.

Pappa brukar ladda ner från piratebay men han installerar bara filmer som han lägger på USB. Jag har haft SweetIM sedan i början av 2012, kanske mars..

ru4real
2012-12-02 16:48
#5

Kör dessa online-antivirusscanners så borde de hitta ngt virus om du har ngt;

http://www.eset.com/us/online-scanner/ (klicka på den blåa knappen)

http://www.bitdefender.com/scanner/online/free.html (Grön knapp)

http://www.pandasecurity.com/sweden/homeusers/solutions/activescan/

Alla är ofarliga att köra och bör hitta ngt om du har det.

[tussen01]
2012-12-02 17:31
#6

Får tyvärr inte ladda ner antivirusprogram, det är farsans dator och han säger bara; Men vi har ju redan ett virusskydd!

Jag får avinstallera det via kontrollpanelen!

Önska mig lycka till!

Annons:
beem
2012-12-02 17:45
#7

# 6 Tala då om för din pappa att det finns inget virusskydd som är 100% säkert. Ibland  kan man behöva köra ett annat program för att hitta ett virus i datorn.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

ru4real
2012-12-02 18:36
#8

Ingen av de som jag nämde installerar ngt som blir kvar, och de är helt säkra att köra.

[tussen01]
2012-12-03 18:29
#9

Jag kunde inte avinstallera det via kontrollpanelen, för att det kördes.. ;__:

Zepp
2012-12-04 00:17
#10

Då får du stäng den processen först.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tussen01]
2012-12-04 13:38
#11

#10 hur gör man det?

Sigrun
2012-12-05 10:37
#12

tryck ctrl alt delete och välj aktivitetshanteraren eller taskmanager beroende på om du har engelsa eller svenska och sedan kollar du helt enkelt på fliken program eller på processer leta efter sweetIM och välj stäng, kommer det upp en ruta är det bara att välja ok eller liknande inte avbryt.

Sigrun
2012-12-05 10:38
#13

annars kan man även gå in i tjänster och stänga ner processer som startas kan även ändra om hur de startas osv. men bör man ju inte ändra i om man inte vet vad man gör Flört

Annons:
[RadioMG]
2012-12-06 14:15
#14

Kör Ad-aware så blir du av med skiten.

[tussen01]
2012-12-06 16:22
#15

Det är borta nu, tror jag..

Det dykte upp grejer förut om jag ville uppdatera, då säger jag ju såklart nej, eftersom att jag är på en vanlig användare och vet att det är osäkert att surfa som adminstratör med alla behörigheter!

Det är min pappas och min systers konto som har adminstratörbehörigheter.

Det är lugnt, än..

Tack för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: