Annons:
Etikettprogramvara
Läst 3298 ggr
LisaF
12/10/12, 7:42 PM

Laptopen slutade funka

Hej. Hoppas någon kan hjälpa mig här inne. Min dator slutade helt plötsligt att fungera. Använt den idag på dagen, satte den i viloläge(gör jag nästan varje gång), åkte och tränade en timma och kom tillbaka 1,5 senare och då funkar den inte. Har en Asus och bilden med "Asus" kommer upp men sen händer det inte mer. Den bilden är kvar och jag kan inte klicka på någonting. Har testat F-tangenterna men det händer ingenting på någon av dem. Har låtit den vara ström- och batterilös en stund, men det funkar inte heller. Hade tänkt att blåsa ur den på onsdag, men eftersom jag inte ens kommer åt någon Boot-meny så känns det ju hopplöst.. Vet inte vad jag ska göra.. Någon som har något tips? Mvh Lisa.

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Annons:
[fuzzygirl21]
12/10/12, 7:44 PM
#1

laddade du den samtidigt tänkte mest om batteriet är tomt

LisaF
12/10/12, 7:46 PM
#2

Nej batteriet sitter i hela tiden när jag använder den, så det var fullt. Testade även att köra den endast via strömsladd med batteriet uttaget..

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Gurky
12/10/12, 11:41 PM
#3

En sak som brukade fungera för mig var att koppla ur elsladd, batteri, öppna och ta ur och sätta tillbaka minnet.

Roamer
12/11/12, 7:13 AM
#4

Vad händer om du startar datorn och sedan trycker Esc eller F9? Är det fortfarande helt dött? Prova med att plocka ur hårddisken och testa och se om det händer något då för har den kraschat så kommer det inte hända så mycket.

LisaF
12/14/12, 12:49 PM
#5

#4 Ingenting över huvudtaget..Rynkar på näsan Står bara "ASUS" och fläktarna susar.

Den är fortfarande död, och jag har varit i kontakt med ASUS support.
Eftersom den bara är drygt ett år känns det som att det kanske kan vara värt att skicka iväg den.. Han lovade att det inte skulle kosta mig något och att det går inom garantin (24 months warranty står det på datorn".

En vän ska i nästa vecka kolla om det går att rädda innehållet på hårddisken, samt testa att byta och se om det är hårddisken som har kraschat.
Sånt där kan inte jag..

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

skippy
12/30/12, 3:46 AM
#6

Hoppas att det går bra för dig, Lisa.  Det är aldrig roligt när sådana fina skönheter som laptops går förlorade.  Jag har också haft lite problem med min Darling, och den fick jag bra genom att återställa den till en fabriksdator. Så som den var när jag fick den, typ.

Vet du om du fick med en sådan skiva?  Testa isåfall med den - ifall det skulle vara mjukvarufel?

Lycka till och Gott nytt år!

Annons:
Zepp
12/30/12, 8:12 PM
#7

Kommer du in i BIOS?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LisaF
1/7/13, 10:04 PM
#8

#6 Fick ingen skiva, vad jag förstår får man inte med det längre, utan ska skapa en egen det första man gör..? Det gjorde jag ju såklart inte, då jag inte hade en enda aning om det..

Jag lyckades få igång den så jag kom in i datorn och kunde rädda bilder och musik, men jag tror att det säkerligen är hårddisken som kraschat, då den hela tiden varnar för att hårddisken är skadad och behöver bytas/repareras.
Använder den inte längre, utan håller på att maila fram och tillbaka med Cdon (där jag köpte den).

#7 ibland kommer jag in där, men det fungerar inte som det ska. Plus att jag försökt ominstallera windows 7 samt testat att installera win8. Men den varnar ändå för hårddiskfel och därför blev det min slutsats att det är hårddisken det är fel på..

Men kan man på något sätt byta ut/reparera hårddisken själv, eller är det att skicka in den som är mitt alternativ?

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Zepp
1/7/13, 10:16 PM
#9

Man kan köpa ny.. bara man vet vilken som passar.

Instalationskivan ligger numera på en dold partion på disken, som man kommer åt i Bootprocessen.

På min Compaq är det F11.

Är den kass kan du lika gärna testa?

Det förefaller vara F9 på ASUS!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
1/7/13, 10:30 PM
#10

#9

Tyvärr så är det inte alla bärbara som har dold partition idag, utan det är som #8 säger i vissa fall så skall man bränna ned en räddningsskiva/avbild det första man gör.

På min frus gamla HP så var det så. Det var bara att inhandla en liten stock med DVD-R och börja bränna.

Zepp
1/7/13, 10:36 PM
#11

Bara det att ASUS anger att det är F9 som gör att man kommer åt partitionen!

http://support.asus.com/Search.aspx?SLanguage=en&keyword=recovery&ps=10&pn=1

Och ja har man en gammal dator så är det anorlunda, men då fick man antingen en disk som någon slarvade bort eller så kan man hämta en återställningspartition hos tillverkaren.

Det man skall bränna i början är reparationsskivan.. dvs alla inställningar man gjort.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
1/7/13, 10:54 PM
#12

#11

Eller så gör man som jag. Formatera och installera en ren version av Windows Glad

LisaF
1/21/13, 11:15 AM
#13

Fått hjälp att konstatera att det är hårddiskfel. Han satte in sin egen hårddisk och då funkade datorn.

Frågan är nu; tror ni att hårddisken går på garantin? Även att vi tagit reda på felet på egen hand.

Har varit i kontakt med dem jag köpte datorn av men de kan inte svara på vad som täcks av garantin och inte… Utan jag måste kontakta ASUS för att få reda på det. Men det undviker jag gärna då jag upplevde dem som otroligt dryga och inte fick någon vidare hjälp..

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Annons:
LisaF
1/21/13, 11:19 AM
#14

Kommer inte ihåg just nu vad han sa att det var för fel exakt, men det var något som inte lät som något man kan åstadkomma via yttre åverkan.. Har liksom aldrig tappat/stött datorn. Och det är ju när något man åstadkommit själv som ej garantin gäller.
Problemet är ju bara att de tyvärr har så nedrans lätt att påstå att det är något jag åstadkommit själv.. Ush..

Återkommer när jag kommit på vad det var han sa Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Roamer
1/21/13, 11:34 AM
#15

Hårddiskar är inte förbrukningsvara och har garanti minst 1 år, och i de flesta 2 eller 3. Det måste kollas upp vilken tillverkare samt eventuellt om något ingick extra i köpet. Är det utanför garantin är det bara att köpa nytt och hoppas på att det går att rädda några filer, dock dyrt att göra om man inte vet hur själv. Oavsett fel brukar tillverkaren byta den då det inte riktigt går att avgöra om armen som läser fått spel och kraschat emot skivorna (om det inte är en ssd så det är helt annan uppbyggnad) eller om du kastat hårddisken. Däremot får du ju ta på dig att se till att du har backup på datat för det ingår ju inte i garantin.

LisaF
1/21/13, 11:42 AM
#16

Alla filer är räddade då den inte kraschat helt och jag kunnat tömma den. Och datorn är ett år och 5 månader.

Jag kan inte bestämma mig om jag ska skicka iväg den och hoppas på att de byter den gratis eller om jag ska köpa en ny hårddisk och byta ut den (bekant som hjälper att hitta rätt sort och installera den i så fall).

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Roamer
1/21/13, 12:30 PM
#17

Personligen skulle jag nog lagt de 600kr det kostar att köpa en ny och sluppit eländet med att bli av med den en månad eller så, men har man inte pengarna finns ju bara ett alternativ. Kontrollera garanti tiden på kvittot först och bestäm efteråt. De kan inte låta bli att byta såvida de inte kan bevisa att det är du som förstört den, dvs att du hällt vin i den eller liknande. Bevisbördan ligger på försäljaren när det är så komplexa produkter att det inte finns rimlighet att en privatperson kan bevisa hur det är. Enligt lag.

LisaF
1/21/13, 12:36 PM
#18

Jag har pengarna och funderar därför starkt på att strunta i att skicka in den. Det blir ett jäkla meck med det hela då jag ju måste skaffa emballage (har ej kvar kartongen) och bli av med datorn en längre tid och kanske inte ens få tillbaka den fixad… Nja vet inte om jag orkar med det hela..  Och jag är inte sugen på att åter ta kontakt med ASUS (enligt min uppfattning) dryga kundtjänst..

Så det kanske är värt att slippa krånglet och helt enkelt byta själv då?
Tyvärr håller ju inte dagens elektroniska prylar särskilt många år så 1.5 år kanske är normal livslängd. Tragiskt är det i alla fall att man inte kan bygga för att det ska hålla länge.

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Roamer
1/21/13, 1:12 PM
#19

Enkelt är det. Bara en-fyra skruvar du ska lossa på undersidan och byta ut. Har du råd så kör en ssd istället då det förbättrar prestanda även om det är rejält dyrt per GB. Sen får du ju antingen installera om från scratch eller använda återställningsskivor om du gjort några såna. Byte av hårddisk tar väl ca 5-10 mins och installation ett par timmar beroende på metod.

Hårddiskan kan man räkna med håller ca 5 år med normalt användande, i laptops blir det lite kortare pga hetta samt hantering.

LisaF
1/22/13, 6:12 PM
#20

Min vän gör detta i så fall, sånt där kan jag inget om..

Vad ssd är har jag ingen aning om, och jag använder inte datorn till mer än att surfa, lyssna på musik och redigera bilder. Så bättre prestanda vet jag inte om jag behöver.. ?

Har inga återställningsskivor eller någonting men det går att få igång ändå eller?

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Annons:
Zepp
1/22/13, 6:24 PM
#21

Åteställningsskivan ligger på hårddisken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LisaF
1/22/13, 7:07 PM
#22

Jaha.. Hm kan inget om sånt här ju.

Som jag skrev i #8 så fick jag ingen återställningsskiva med samt att jag ju inte brände någon egen när jag först använde datorn..

Får se om min vän kan hjälpa mig för jag förstår verkligen ingenting.Obestämd

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Upp till toppen
Annons: