Annons:
Etiketthårdvara
Läst 15540 ggr
Martin
2012-12-14 21:27

HDMI-koppla dator till tv - hjälp med felsökning

Problemet:

Kan inte koppla ihop min platt-tv med min stationära dator via HDMI.

Bakgrund hårdvara

Jag har en dator som har ett år par år på nacken men som har rätt mycket moderna prylar i sig då jag köpte det mesta helt nytt. Den har en HDMI-kontakt som sitter på baksidan. Jag har aldrig använt HDMI-kontakten (har försökt några gånger man aldrig fått det att fungera).

Har också en 46"-Samsung platt-tv, med 4 st HDMI-ingångar.

Vad jag har gjort

Har haft både dator och tv avslaget när jag satte i kabeln, och har testat med samtliga ingångar på tv'n. Har testat med två olika HDMI-sladdar för att utesluta fel på sladden.

Jag hittar inte TV'n i grafikkortsinställningen där jag googlat mig till att jag borde hitta den - det kanske är anledningen till att jag inte får det att fungera? För jag får inte det att fungera. Jag har valt rätt HDMI-kanal på tv'n och får upp meddelandet "Ingen signal - kontrollera den anslutna enheten strömtillförsel och kabelanslutning eller kontrollera källvalet".

Så, vad göra?

Spelar grafikkortet någon roll är det ett Nvidia Geoforce 460 GTX med de senaste drivrutinerna nedladdade.

Förslag mottas tacksamt.

Tack på förhand.

mvh Martin

Annons:
KlyX
2012-12-15 05:51
#1

Kollat bildskärmsinställningar i kontrollpanelen?

(Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\Bildskärm\Skärmupplösning)

testat alla inputs i tv-inställningarna?

Martin
2012-12-15 06:47
#2

Ja, kontrollpanelen glömde jag skriva men även där har jag försökt att hitta tv'n men hittar den inte. Har lyckats lägga till en skärm till "via vga", men väldigt osäker på om det skall vara det? Det borde vara via hdmi? Oavsett fungerar det inte.

Har kollat manualen för tv'n och där verkar det bara vara att välja HDMI-kanal så skall det funka. Någon speciell inställning du tänker på som jag kan ha missat?

mvh Martin

[Moa-]
2012-12-15 11:25
#3

När du har sladden ikopplad till TV, har du valt det enkla alternativet i kontrollpanelens bildskärmsinställningar "anslut till extern skärm"?

Vidare har du ställt in din TV på att faktiskt visa innehåller på den HDMI ingång som du valt att koppla in dig på?

Tyvärr kan jag tillägga att stationära datorer är krångligare att överföra till TV än laptops och ofta behöver du trots HDMI en extern ljudkoppling, just på grund av det du säger, du kopplar HDMI till grafikkortet.

Den enkla lösningen som fungerade för mig när jag gjorde samma sak är att koppla över, låta sladden vara i, försöka ansluta extern skärm och sedan starta om, då visades bilden endast på TV-skärmen. Detta fodrar dock att du ställt in din TV på rätt HDMI-källa…

Lycka till och hoppas att det ordnar till dig för dig! =)

Martin
2012-12-15 20:30
#4

Ja, jag har testat de grejorna också. Kan vara så att det är knepiga på stationära, har utan problem gjort det mellan andra tv-appareter och laptops på jobbet. Därför så frustrerande att jag verkar missa något här… :o/

mvh Martin

[Moa-]
2012-12-15 20:42
#5

Martin; har du testat att ansluta en laptop till TV;n så att du ser att anslutningen är okej på den sidan? Då vet du i alla fall att det är datorns inställningar som du måste konfigurera…

Halvdansken
2012-12-16 20:16
#6

Har du gått igenom TVs "kontrollpanel"? I detta fallet är det ju TVn som ska acceptera input från datorn, så jag skulle tro att du ska leta efter nån grej via TVs inställning. Det skulle i varje fall vi göra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Martin
2012-12-17 07:39
#7

#5 Nix, får kanske kolla runt lite i bekantskapskretsen efter bekanta med laptop med HDMI-kontakt. Eller vänta en vecka tills det varit jul :o)

#6 Ja, jag tycker mig gått igenom tv'n enligt konstens alla regler (och manualer) om jag nu inte missat något. Får kika över det en gång till.

mvh Martin

[Moa-]
2012-12-17 07:48
#8

Martin; tyvärr är stationära datorer långt krångligare enligt mig. Laptops krånglar sällan, men stationära datorer har jag aldrig fått att fungera utan krångel och "testa sig fram" tekniken. De flesta bärbara datorer HDMI idag, så det kan inte vara så krångligt att hitta någon med det… =)

Kaj
2012-12-17 11:49
#9

Du sa att du aldrig använt HDMI kontakten på datorn. Är du ens säker på att den fungerar? Det kan ju vara så att datorns HDMI port inte spottar ur sig någon signal.

Kolla i enhetshanteraren ifall du har den där och att den inte har ett rött kryss på sig.
Skriv Enhetshanteraren i sökfältet för Windows knappen - Alternativt startar du programmet compmgmt.msc där Enhetshanteraren även finns med som ett val.

Jag antar att du redan prövat att sätta din HDMI på PCn som din Huvudmonitor?
Äldre PCn har inte alltid funktionen atyt automatiskt känna igen när en HDMI monitor ansluts. Då får du gå in och sätta detta manuellet då du vill ha HDMI som montior utgång (alltså din TV).
(Lite beroende på Operativsystem)
Koppla in HDMI kablen i datorn och i TVn. Högerklicka därefter på skrivbordet, välj egenskaper /anpassa och sedan bildskärmsinställningar.
Om HDMI fungerar skall du trilgen ha två bildskärmar nu varav den ena är gråmarkerad (detta borde vara din HDMI) - markera den och välj anävnd som standard monitor (något i den stilen borde det stå).

TIPS är att ta hem Speccy och se vad den listar på din dator. Om din HDMI port fungerar borde den dyka upp i Speccy

Martin
2012-12-18 16:57
#10

#9 Jag var nog otydlig i mitt första inlägg ser jag nu när jag läser det igen, har missat en bit jag skulle skrivit där i samband med att jag aldrig har använt porten. Och det är frågan om man någonstans kan se om en port är aktiv/fungerar utan att ha den inkopplad i något.

Porten sitter på moderkortet och nu har jag fått tips om att moderkort som har integrerade grafikkretsar ofta stänger ner dem när man installerar externt grafikkort vilket jag har - så det kan helt enkelt vara så att porten är nedstängd. Skall försöka koppla via DVI istället så får vi se.

Eftersom att jag inte hittar HDMI-porten någonstans har jag inte satt den som huvudmonitor och jag har bara en skärm i den bilden där du skriver att det borde finnas två - och det är ju ännu en indikationen på att porten helt enkelt inte är aktiv.

mvh Martin

Kaj
2012-12-19 10:51
#11

Den borde iofs ändå dyka upp i enhetshanteraren men då ev. vara röd. Då skulle du kunna förska att aktivera den där.

Problemet är dock att om du installerat ett externt grafikkort så skulle det kunna vara så att detta försöker att jobba på samma adresser som din HDMI port är satt att jobba på av Windows. Detta skapar en konflikt som Windows inte tillåter. Då stänger Windows ner en av enheterna för om de skulle tillåtas att jobba på samma adresser skulle man få ett avbrott (blå skärm) och Windows kraschar.
Om så var fallet kan du se detta i enhetshanteraren genom att på grafikkortet titta vilka hexadecimala adresser den är reserverad för (start och slut) och sedan leta upp HDMI enheten som borde finnas där men röd och se ifall den har en start-slutadress som överlappar grafikkortet.
Minnes adresser och IRQ är viktiga att de inte krockar

Här är en urgammal artikel från Microsoft (Windows 95) men principen för krockar av minne och IRQ gäller fortfarande så den ger dig en bra vägledning till hur man kan försöka hitta och åtgärda dessa.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc751418.aspx

Du kan även Googla på "Troubleshooting Hardware Conflicts" så får du upp en massa bra länkar

[RadioMG]
2012-12-19 14:06
#12

Ser man inte den i enhetshanteraren så kan den vara automatiskt avaktiverad i bios. Kolla biosen och se om du hittar något.

Martin
2012-12-23 21:19
#13

Problemet löst.

Som någon sade (i annat forum tror jag det var) så satt HDMI-kontakten på moderkortet och i och med att jag har ett separat grafikkort så kopplas HDMI-kontakten på moderkortet bort.

Med adapter till mini-hdmi eller dvi (de uttag som finns på grafikkortet) så gick det på 10 sekunder precis så som det skulle funka så det var inga problem alls. Tänk så lätt det kan vara… :o)

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
2012-12-24 11:21
#14

Vilken tur, alltid skönt när det finns enkla lösningar! =)

God jul!

Martin
2012-12-24 11:23
#15

God Jul på dig med!

mvh Martin

svenne
2012-12-25 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Har samma problem. Ingen signal när jag kopplar i HDMI-sladden
Datorn är 10 månader gammal och TV:n har HDMI-uttag och jag har även provat att ansluta en laptop och då funkar det oklanderligt, däremot med den nya stationära datorn går det inte det inte. Kan tillägga att det funkade först när datorn var ny men nu är det lögn att få det att funka.

Kollade enhetshanteraren som föreslogs här ovan men kan inte se att HDMI ens finns med. Kan det ha försvunnit eller ligga dolt någonstans?

Upp till toppen
Annons: