Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 1455 ggr
Catta-
2012-12-24 09:23

Ny laptop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar på att uppdatera min laptop och köpa en ny. Skulle behöva lite råd om vad jag ska titta på då jag har krav på att kunna spela lite spel på den. Har även ett pristak på 5.000. Spelen jag tänkt spela har inte så hög grafik men min nuvarande laptop(som för övrigt är 5-6 år) kan inte spela upp dom. Så jag vet inte om man behöver titta på något öht då kanske alla nya datorer klarar av att spela upp låggrafik spel?

Vad tror ni om tex denna ?

Jag har läst mig till att man helst ska köpa en med intel core i5 eller mer. Är det sant? Eller fungerar det lika bra med i3? Hur mycket RAM behövs? Hur stor hårddisk?

Föressten, när jag försöker starta Farming Simulator 2013 kommer denna ruta upp(se bild). Vad betyder den?

Tack på förhand och God Jul! Glad

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Martin
2012-12-24 11:55
#1

Angående rutan så ser det ut som att det är grafikdrivrutinerna som behöver uppdateras, alternativt inte stödjer spelet. Det verkar vara någon 3D-modul som saknas/behövs. Ingen aning om vad det är för spel så lite svårt att säga. Jag kan inte tekniken exakt och vet inte riktigt vad den gör, men Shader är en grafikeffekt som har funnits länge - jag vet inte vilken version som är den senaste men 5 har jag sett i alla fall. Det finns 2-3 sortsers shaders tror jag, bland annat pixel och vertex men vet inte riktigt skillnaden på det. Vet att jag läste mycket om det för ett par år sedan när jag valde grafikkort :o)

Ett tips kan vara att kolla på de spel som du spelar vad de kräver (RAM-minne, grafik osv) och göra en lista utifrån det, och sedan jämföra mot datorerna du är intresserad av.

För att svara lite på dina andra frågor. Man måste för det första inte ha Intel-processorer, det finns andra märken som är bra också (även om jag kör med Intel) :o) Nu kan jag inte AMD-familjen så bra så jag lämnar den därhän. Skall du bara köra kontorsgrejor på en dator så kan en I3 räcka även om jag tycker att man skall tänka lite framtid, även om man kanske byter laptop oftare än stationär. Men du vill spela lite också, och kanske gör du ibland mer än en sak samtidigt på datorn. Då går I3 bort, då är det I5 eller I7 som behövs. Och skall du inte köra riktigt tunga program eller spel så räcker en I5 långt. Processorn är den som utför det mesta av jobbet i datorn så den är såklart viktig och som du säger du skall spela, även om det bara är låggrafikspel skulle jag valt en I5.

Din länk till datorn funkar inte för mig (kan inte klicka alls på den) så svårt att säga om den är bra eller inte :o)

mvh Martin

Catta-
2012-12-24 12:05
#2

Tack för svaret! Du gorde mig mycket klockare nu :)

Hoppsan! Märkte inte att länken inte fungerar. Här är hela länken.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/hemdator/hp-paviliong6-2128so/174788.6042/

Hittade denna ruta till spelet. Verkar som att datorn i länken ska kunna fungera till detta spel då.

Recommended Requirements:
INTEL CPU: Core 2 Duo E4300 1.8GHz
AMD CPU: Athlon 64 X2 Dual Core 4000+
Nvidia GPU: GeForce GT 330
AMD GPU: Radeon HD 6720G2
RAM: 2 GB
OS: Win Xp 32
Direct X: DX 9
HDD Space: 2 GB

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Martin
2012-12-24 12:31
#3

Som sagt, vet inte riktigt vad det är för spel men den datorn du länkar till klarar garanterat låggrafikspel även om de är nya, och den klarar säkert en del tyngre spel också om man inte kör dem i maxläge.

mvh Martin

Catta-
2012-12-24 12:55
#4

Okej, tack för hjälpen :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Qimsid]
2012-12-25 02:12
#5

Satsa på högt RAM, 4 GB+

Gå sedan in på den här listan, http://www.videocardbenchmark.net/ den har alla graffikkort listade, du ska satsa på att få en data helst med High to midrange videocard. Där kan du läsa info om hur videokortet grejar spelen.

GB utrymme kan man lägga till, det är det minsta problemet, en data med 320 GB lagring räcker fint, så länge grafikkortet är bra för det är det dyraste "problemet" att hitta.

Upp till toppen
Annons: