Annons:
Etikettwindows
Läst 5346 ggr
Shalin
1/11/13, 7:46 AM

Starta från skiva?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj!

Jag verkar inte kunna starta från en skiva. Jag har en asus laptop och jag är inte så väldans bra på datorer kanske. Jag har en nerladdad version av windows 7. Men jag har nu 2 windows 7 på datorn. Vill kunna starta från skivan och ta bort hela skiten. Börja om liksom.

Har föresten sökt på internet och så på hur jag ska göra. Då står det ju någonstans att det kanske inte går att boota från cdn? Min cd var ju tom från början och så brände jag windows 7 64 bit på den.

Har tagit lite bilder så ni får en idé om hur det ser ut.

Tack på förhand :)


Annons:
Shalin
1/11/13, 7:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är menyn. Vet inte alls vad jag ska klicka på eller om något av det ens hjälper…


Roamer
1/11/13, 9:08 AM
#2

Gå in i BIOS och välj att du ska ha startup från cd/dvd som första alternativ. Normalt är det från hårddisken först. Lite olika för att komma in i bios men oftast med DEL.

Alternativ är att du trycker på knappen för att välja från meny vilken du ska starta ifrån. Det ska göras efter bios flashat förbi på en del moderkort och det kan vara lite olika där med, ofta F12 eller F9, men det borde stå, om inte annat hittar du det i manualen för moderkortet.

Därefter så borde det stå något i stil med Vill du starta med dvd? och ska trycka på en tangent inom 4 sekunder. Sen är det bara att köra efter wizarden, men tänk på att tanka ner drivrutiner för win7 för nätverksdrivisar, såsom ethernetkortet eller wireless innan för annars kan du få problem. Finns på moderkortstillverkarens hemsida.

Roamer
1/11/13, 9:11 AM
#3

Hmm nu läste jag nog lite dåligt första gången. Du har bränt en återställningsskiva av ditt operativ system redan? Eller har du en skiva med operativssystemsinstallation?

Shalin
1/11/13, 11:31 AM
#4

#2 Det verkar som att det funkar nu! Tack så väldigt mycket för hjälpen. Hade bara så himla problem med att få datorn att starta från cd men följde dina tips och nu verkar det funka som det ska :D

Nej jag laddade alltså ner från någonstans kommer inte ihåg vart. Brände det sedan på skiva och installerade windows på datorn. Ville sedan få bort något på datorn kommer inte ihåg vad och försökte då nollställa datorn om man säger så genom att installera windows igen. Det var då det råkade bli 2 windows eftersom jag installerade från desktop :P

Så härligt att det funkar nu tack igen! :D


Shalin
1/11/13, 8:38 PM
#5

Äsch det löste sig inte helt och hållet tyvärr :( Har fortfarande 2 windows som det är på första bilden.


[VSK]
1/11/13, 9:01 PM
#6

#5

Stäng av att Windows ska visa listan över operativssytem då.

Annons:
Shalin
1/12/13, 10:19 PM
#7

#6 Men grejen är ju att det finns där. Det tar ju säkert en massa onödig plats?


Zepp
1/13/13, 1:10 PM
#8

Gör en total recovery!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: