Annons:
Etikettinternet
Läst 653 ggr
Paimon
2013-01-20 19:15

3G vs 4G

Hej,

håller på o kollar efter ett billigt mobilt bredband. Hittade Telenor och Tele2 som hade billiga, skillnaden är att Tele2 är 3G och Telenor är 4G.

Min fråga nu, hur stor skillnad är det mellan 3 och 4?
Skall endast användas till surfande, typ iFokus, Facebook, mail och räkningar. Inge mer.

Annons:
Zepp
2013-01-20 19:46
#1

Kolla täckningen först.. spelar mindre roll att jag har 4G när jag bor i skogen.. där sådant inte når!

Sen så är inte mobilt någon höjdare.. om man inte bor i en surfzon!

Varför billigt.. är det inte meningen att det skall fungera?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Paimon
2013-01-20 19:49
#2

jag har kollat och enligt täckningskartorna så är de så grönt de kan bli Flört med andra ord 4G upp till 80 Mbit eller nånting sånt. Så täckning finns.

Billigt för de är till student som redan innan inte har mycket att röra sig med.

Zepp
2013-01-20 19:56
#3

Köp då en veckas kontantsurf för att kolla att det fungerar i verkligheten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2013-01-20 20:51
#4

Tyvärr är det ju så att reklamen ofta lovar mer än den kan hålla. Sen sitter man där med ett avtal och en slö förbindelse.

Jag har Telias mobilsurf i stugan under några månader bara men skulle jag ha den hemma  hade jag blivit gråhårig i förtid. Allt såg så bra ut då jag köpte det.

Gör som # 3 säger. Det är ett bra förslag så får du testa först.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2013-01-20 21:00
#5

80 Mbit får du bara i speciell surfsoner.. i stadskärnorna.. i stora städer.. iallafall i några av dem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Paimon
2013-01-20 21:03
#6

Jo men nu ska jag inte ha 80 mbit, jag ska ha 5 mbit. Jag skrev bara vad dom enligt täckningskartan skulle klara av. Plus att lägenhetn ligger mitt i stan.

Annons:
Zepp
2013-01-20 21:06
#7

Köp då en veckas kontantsurf på din lokala ICA.. och testa!

Jag vet de som sitter mitt i en zon utan att få uppkopling alls, medans grannen får det!

Du vet, mobilt är bara ett tillbehör till fast!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KlyX
2013-01-20 21:44
#8

Som zepp säger, att testa mobil surf med ett kontantkort kan spara dig massor med besvär. Speciellt om du vill vara säker på att du får vad du betalar för.

[VSK]
2013-01-20 22:08
#9

Kan bara instämma med Zepp.

Kaj
2013-01-21 09:35
#10

Instämmer också med att du bör testa med ett kontantkort först.
4G är relativt nytt och det innebär att ingen leverantör ännu har kunnat köra fullt ut med en massa användare etc för att optimera och avlusa sina nät.
Här skall man alltså räkna med att det kan gå långsamt ibland, man kan ev. tappa uppkopplingen etc.

Var ju precis lika dant då 3G kom för 8-10 år sedan. Det tog ett par år innan det blev OK att använda.

Jonsson9
2013-01-22 11:38
#11

Jag köpte ett 4G abonnemang från Telenor för ett tag sedan (med en 4G router).

Jag bor i centrala Malmö och här går det allt som oftast i 10 Mbit både upp och ner.

Minns att när jag köpte det hade jag cirka 14 dagar på mig att "testa" och var jag inte nöjd så kunde jag bara lämna tillbaks det.

Men jag var nöjd och det var det bästa bredbandsalternativet här där jag bor.

Vänlig hälsning, Martin

Upp till toppen
Annons: