Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1283 ggr
marsvin-90
2/7/13, 4:44 PM

Data problem, hjälp =/

Hoppas att här hitta någon som är bra på datorer o som kan hjälpa oss. Det är så att min sambos dator hakar upp sig hela tiden, han kan få starta om den 10 ggr o den hakar alltid upp sig antingen under tiden den startas eller om han påbörjat ett spel eller en internet sida.

Efter ett antal försök o slag mot datorn så brukar de funka resten av dagen. Men datorn lär gå sönder utifrån innan vi kommer fram till va felet är. Så ja hoppas de finns nån/några kunniga som kan säga va ni tror är för fel?

Han har för några månader sen bytt ut hårdisken då han trodde de va felet. Den fungerade ett tag o sen börja göra lika dant igen så han funderar på om de kan va den igen som krånglar?

Annons:
Halvdansken
2/7/13, 6:13 PM
#1

Låter som nån glappkontakt nånstans om det fungerar att banka på den. Stationär eller laptop?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[VSK]
2/7/13, 6:28 PM
#2

Kan ju i princip bero på vad som helst ,men som #1 säger så kolla upp kablaget. Börja med fläkten till processorn och grafikkortet. Kolla så de fläktarna snurrar på bra. Snurrar de knappt runt så kan det bero på att det är mkt damm, eller att lagren är slut i fläktarna.

Snurra på fläktarna med ett finger när datorn är avstängd. De skall gå lätt. Är det kullager i fläktarna så känner du det. Är det glidlager så "hackar" inte de som de med kullager.

Undvik att komma åt nå annat än fläktbladen.

modmaker
2/7/13, 8:35 PM
#3

Låter som det är dags för en rengöring.
Luft-på-burk, eller om man inte har tillgång till det iaf se hur mycket damma man kan peta ur fläktarna med tandpetare.

Skulle tro att den överhettas och stänger pga det.
Eller beter den sig likadant om den fått stå avstängd en stund?

marsvin-90
2/7/13, 9:34 PM
#4

Tack för svaren!

Min sambo säger även nu att både modekortet o processorn är 5 år gammalt, vilket innebär att även fläkten e 5 år gammal vad ja fattar de som. Just nu så funkar datorn för tillfället så han orkar inte stänga av datorn o kolla om de e fläkten för då finns risken att den inte funkar sen igen. Men ja skriver så fort vi testat de ;)

Dammig är den inte direkt, o om de vore glapp då borde den väl inte funka alls? Datorn står oftast avstängd hela dagen när han jobbar så att den e överhettad tror vi inte riktigt då den kan haka sig direkt när man startar den efter att ha stått avstängd i flera timmar.

marsvin-90
2/7/13, 9:35 PM
#5

Det är för övrigt en stationär burk

Halvdansken
2/7/13, 9:48 PM
#6

Kan vara massor med damm inuti även om det inte ser ut så.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[VSK]
2/7/13, 10:37 PM
#7

#4

Om kontaktytorna är av olika metaller, så bildas det ärg efter ett tag eller två. Då kan det bli kontaktstudsar. Nu tror jag inte att det är ärg, men du kan ju kolla för säkerhets skull nån gång.

modmaker
2/7/13, 11:03 PM
#8

Speedfan är ett litet program som visar de termometrar som finns i datorn. Det finns oftast ett par stycken lite här och där, bland annat på processorn, på moderkortet och på grafikkortet.

Det programmet ger en fingervisning om det har med temperatur att göra att datorn stänger av sig eller vägrar starta.

Är värmen för hög så vägrar datorn att starta, eller så stänger den ner sig för att skydda så inte komponenterna överhettas. Vanligaste orsaken till att det överhettar är att det sitter damm i kylflänsarna inuti datorn. Även om den ser städad och fin ut på utsidan så drar ju fläktarna luft genom hela systemet för att hålla hela datorn på en trevlig temperatur.

Elektriska apparater utvecklar värma och i datorer sitter komponenterna tätt, tätt packade så de är i högsta grad beroende av att bli avkylda.

Eller så är grafikkortet trasigt.

Hur som helst är jag övertygad om att slag, inte påverkar om datorn beslutar sig för att starta upp eller inte.

[VSK]
2/7/13, 11:06 PM
#9

#8

Nu är det länge sen jag körde speedfan, men då iaf så hade den långt ifrån stöd för alla de vanligaste moderkorten. Hur det ser ut idag vet jag inte.

modmaker
2/7/13, 11:13 PM
#10

#9 Samma här om jag ska vara ärlig och det ska jag ju. På min nuvarande rigg låser den sig (Asus moderkort), men på en fem år gammal ångare lär den fortfarande funka.

Zepp
2/7/13, 11:14 PM
#11

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2/7/13, 11:19 PM
#12

#10

he he

Upp till toppen
Annons: