Annons:
Etikettinternet
Läst 4410 ggr
rogerth
2013-02-17 19:28

Brandväggar

Har F-secure via Glocalnets säkerhetspaket. Behöver man då ha Windows brandvägg aktiverad också?

Varför jag frågar är att både min stationära, som är kopplad med kabel till Internet, och min bärbara som är trådlöst uppkopplad, har drabbats av "blåskärm" nästan samtidigt. Tror att det kan ha uppstått någon konflikt mellan brandväggarna.

Jag är säker på att jag tidigare inaktiverat Win. brandvägg, men plötsligt ser jag att den är aktiverad!!??

Tacksam för svar?
/Roger

"Var dig själv - det finns så många andra"

Annons:
rogerth
2013-02-17 19:47
#1

Ska väl tillägga att jag inte har installert något annat än de uppdateringar som Windows skickar i "tid och otid". Rått eller fel? Ibland undrar man!!

Och så en Java uppdatering för ett antal dagar sedan!

/Roger

"Var dig själv - det finns så många andra"

[VSK]
2013-02-18 05:59
#2

Windows egen brandvägg är en ganska snäll brandvägg och brukar inte ställa till det om man kör annan brandvägg samtidigt, men eftersom du har tillgång till bättre brandvägg via F-secure så rekommenderar jag dig ändå att stänga av Windows brandvägg.

Du kan inaktivera tjänsten via services.msc eller bara services, beroende på vilken version av Windows du använder.

Bara leta rätt på "Windows firewall" dubbeklicka på den och inaktivera. Stoppa tjänsten om den är på.

Zepp
2013-02-18 15:54
#3

F-secure brukar ställa in de som de skall vara vid instalation.. eller säga ifrån om något behöver åtgärdas.

Men du kan utan vidare stänga av Windows brandväggen utan problem om du instalerar F-secure.

Man kan stänga av den i kontrollpanelen oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2013-02-19 09:54
#4

Krock för berandvägg brukar inte vara problemet - det bör gå att köra båda samtidigt. Däremot om du har F secure Antivirus och även Windows defender igång samtidigt så är det stööre chans att något krockar. Stäng i så fall av en av dessa och se ifall BSD försvinner

rogerth
2013-02-22 10:03
#5

#2,3,4,

Mejlat frågor till Glocalnet och fått svar. Vet inte om jag blev klokare eller hur ska jag tolka svaret?? (se nedan).

Mina frågor:

Båda mina datorer har drabbats av s.k. blåskärm. Försöker utreda varför. Har en stationär med kabel och en bärbar trådlös uppkoppling.
Har ert säkerhetspaket på båda. Har Speedtouch 780.
Frågor:
Använder säkerhetspaket Windows brandvägg?
är inte brandväggen i Speedtouch 780 tillräcklig?
Kan de nämnda brandväggarna komma i konflikt med varandra?

Svar från Glocalnet:

Vårat nya säkerhetspaket använder sig av funktioner i windowsbrandväggen och
kompletterar med egna funktioner i programmet.

Brandväggen i modemet 780 är normalt och som i ditt fall inaktiverad.
Normalt ska det inte bli problem med att använda sig av brandväggen i 780
tillsammans med en brandvägg i modemet men det kan också orsaka
accessproblem och program som arbetar över internetanslutningen kan få
problem att få kontakt med nätet utan specialinställningar i brandväggen och
därför är våran brandvägg inaktiverad som standard.

Konflikten du nämner brukar orsaka att respektive brandvägg blockerar
varandra för kontakt med nätet och det resulterar i att de inte kan fungera
korrekt. Vanligen brukar det gälla brandväggar på en och samma dator och
inte mellan routerbrandvägg och datorbrandvägg.

"Var dig själv - det finns så många andra"

[VSK]
2013-02-22 10:30
#6

Verkar som Glocalnet blandar ihop det hela. 

"ormalt ska det inte bli problem med att använda sig av brandväggen i 780
tillsammans med en brandvägg i modemet" ???

Att ha nån form av hårdvarubrandvägg tillsammans med mjukvarubrandvägg är alltid ett säkrare alternativ än att enbart använda sig utav mjukvarubrandvägg.

Anledningen till att ISP inaktiverat brandväggen i modemet är för att slippa support på detta.

Allt handlar om vilka portar men behöver ha öppna eller inte. Stödjer din brandvägg i modemet Universal Plug and Play (UPnP), så brukar det inte ställa till med nå problem oftast sett.

Annons:
Zepp
2013-02-22 13:11
#7

Du får inga blåskärmar hur som helst vilka brandväggar du än har!

Blåskärm är fel på hårdvara eller operativsystem.

Gör en systemåterställning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2013-02-25 09:42
#8

Om du vet ung. vilken tid blåskärmen kom kan du när du startat om datorn gån in i loggboken och se vad som orskadeproblemet och vilken felkod du fick.

Om du inte får i gång datorn på vanligtvis pröva att starta i felsäkert läge F8 under uppstart och välj då felsäkert läge)

Annars starta datorn på vanlgit sätt.
Gå till startknappen och skriv händelselogg och välj visa händelseloggar.

Titta under Windows loggar i trädet till vänster. Där har du fyra loggar Program, Security, Installation och System.
Du skall förmodligen titta under System (men kolla även de andra loggarna) och se ifall du kan hitta en rad som har en röd ikon med ett utropstecken i sig vid runt den tid du fick blåskärmen. Där får du sedan emr information om vad som hände och ett händels-id. Utifrån detta bör du kunna google på detta och se vad andra skrivit att problemet troligen är. Ibland kan man till och med direkt avläsa felet i loggen.
Felet kan även vara en gul triangel med ett utropstecken i men troligast är den röd om du fått en blåskärm.

Kolla även under Program loggen i trädet till vänster för om det är ett mjukvarufel kan händelseposten hamna där i stället.

rogerth
2013-02-28 20:58
#9

Tack alla involverade. Har nu varit "lugnt" en tid. Ska ha era svar i beredskap. Ska kolla händelselogg också därför att det jag tycker är mystiskt är att det "drabbade" båda datorerna samtidigt (läs: samma dag)????

"Var dig själv - det finns så många andra"

Upp till toppen
Annons: