Annons:
Etikettprogramvara
Läst 3201 ggr
[KosmosBill]
2013-03-18 18:50

Explorer kommer inte upp!

Jag får inte upp Explorer.

Uppdaterade till den senaste för ett par veckor sedan.

Är inte hundra på om detta fenomen kom efter uppdateringen då jag använder explorer rätt sällan.

Jag har Win 7

Vågar inte riktigt avinstallera det då det ingår i OS.

Inget händer alltså när jag klickar på explorerikonen.

Annons:
deeman
2013-03-19 08:20
#1

Har du prova med någon annan webbläsare.
T.ex Firefox eller Chrome?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[KosmosBill]
2013-03-19 09:24
#2

Jepp, som jag skrev så använder jag inte explorer så mycket.

Föredrar Chrome. FF blir långsam hos mig.Men det är lite retligt att explorer inte kommer upp.

Det finns tillfällen då jag skulle vilja använda explorer.

Kaj
2013-03-19 09:36
#3

Vad händer om du går till startknappen och skriver iexplore.exe?
om programmet dyker upp där kan du klicka på det oc h starta det därifrån då?

Om inte när du klickar igång programmet (och inget händer) pröva att öppna upp aktivitetshanteraren (ställ dig längst ner till höger bland ikonerna och högerklicka och välj Aktivitetshanteraren. Titta ifall du har en process som heter Iexplore.exe uppe och kör.

[KosmosBill]
2013-03-19 11:24
#4

Ja, det står: explorer.exe  användare  00  23 804 kB  Utorskaren

Fast bara på ett ställe.

Chroome hade massor av rader…fast det är ju inte så underligt.

Startade om och såg att den även syns i processer redan innan jag klickat på explorerikonen eller via startknappen och sökrutan.

Kaj
2013-03-19 12:22
#5

explorer.exe är inte samma process som Iexplore.exe.

explorer.exe som du ser är den vanliga utforskaren och den måste alltid vara igång och startas alltid då man bootar om systemet. Windows kan inte leva utan den processen startad och aktiv. Du behöver inte ens ha utforskaren uppe den skall alltid vara igång ändå.

Den process som du se är Iexplore.exe den tillhör Internet Explorer.
Om du skriver iexplore i sökrutan bör du få ett resultat med den och en internet explorer ikon framför. Det är den du bör testa att klicka på och sedan se ifall aktivitetshanteraren även har processen Iexplore.exe startad då

[KosmosBill]
2013-03-19 12:36
#6

Ok….Iexplore.exe finns inte uppe i processer efter att jag klickat på ikonen.

Annons:
Kaj
2013-03-19 12:55
#7

Högerklicka på Internet Explorer ikonen och välj egenskaper och sedan fliken Genväg. Vad står det i fältet Mål där?
Verifiera genom att navigera till denna plats med utforskaren för att se ifall Internet Explorer verkligen finns där.

Därefter skulle jag göra så att jag kollar vad som händer i eventloggen när du försöker starta IE.
Gå till startknappen och skriv händelselogg - starta programmet. Vänta någon minut tills den laddad in alla händelser.
Starta sedan Internet explorer (alltså där det inte händer något). Skriv upp tiden.
Kolla nu i eventloggen ifall du fick några röda eller gula markeringar i loggarna för Windows loggar och sedan loggarna för program, Säkerhet och System

[KosmosBill]
2013-03-19 13:14
#8

Gjort som du sa Kaj och det blir ett "rött" fel i program vid denna tid.

Så här står det :

Felet uppstod i programmet med namn: iexplore.exe, version 10.0.9200.16521, tidsstämpel 0x5120766c

, felet uppstod i modulen med namn: fshook64.dll, version 2.20.146.0, tidsstämpel 0x4a4deec7

Undantagskod: 0xc0000005

Felförskjutning: 0x000000000000119c

Process-ID: 0x1e54

Programmets starttid: 0x01ce249ac4a98ed7

Sökväg till program: C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe

Sökväg till modul: \\?\c:\program files (x86)\telia\telias sakerhetstjanster\hips\fshook64.dll

Rapport-ID: 02c16fe2-908e-11e2-8850-7071bc10208a

deeman
2013-03-19 13:57
#9

#2 Vilka tillfällen är detta?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2013-03-19 13:59
#10

Prova stäng av Telias modul.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
2013-03-19 14:17
#11

Precis som #10 säger. Antar att du använder Telias säkerhetspaket.
Någotr verkar ha gått snett där eftersom det ser ut som om de jackat in på IE och de skall de aldrig behöva göra.

Pröva följande:
Gå till startknappen och skriv **InetCpl.cpl
**Detta skall starta Internet explorers inställningsmeny (om den inte gör det måste du ringa teleia supporten och fråga vad deras säkerhetspaket verkligen gör).
Gå sedan till fliken Avancerat. Där har du en knapp som heter Återställ. Pröva denna för den skall försöka återställa din IE till det läge den hade vid installation (här kan du förlora personliga inställningar som du ev. gjort och alltså måste du göra om dessa)

Om detta inte fungerar:
Gå till startknappen och skriv Program och välj sedan **Lägg till eller ta bort program
**Leta upp Internet Explorer och markera det programmet - i menyraden högst upp väljer du Avinstallera ändra. Gå igenom ändra delen och se ifall den kan återställa IE.

Om inte detta fungerar:
Du skulle kunna pröva att ominstallera Internet explorer. Gå till Microsofts hemsida och ladda ner Internet explorer igen och gör en ny installation

Slutligen: Du bör kolla med Telias support varför din eventlogg visar att deras adress tagit över målmodulen med FShook64.dll (F-secure)
På egenskaper för IE bör det stå i "Starta i" strängen adressen till din IE eller inget alls

Kaj
2013-03-19 14:45
#12

Dessutom när ett säkerhetsprogram tar över och lägger på HIPS så kan det sänka pretandan rejält för din webbläsare. Visst man är lite mer skyddad men på bekostnad av prestanda garanterat.
Så pröva och gå in i Telias säkerhetsmodul och slå åtminstonde av HIPS via inställningar.
HIPS betyder i princip att all trafik från och till din webbläsare kontrolleras av Telias Host Based Intrusion Prevention service. Detta tar tid men är och andra sidan en säkerhet för dig. Om du bara är ute på vanliga webbsidor och inte håller till på hackarsidor, porr eller spelsiter bör du kunna slå av detta.

[KosmosBill]
2013-03-19 15:41
#13

Jag säger då det….du är en klippa Kaj.

You did it !

Klickade på ditt första alternativ "återställ" och startade om.

Nu fungerar det. Tack !!!👍

Tack även deeman. Använder explorer ibland när jag har lite för många chroomeflikar, som svar på din fråga.

Annons:
Greigh
2013-03-26 12:47
Upp till toppen
Annons: