Annons:
Etikettövrigt
Läst 814 ggr
Noa-Nisse
4/7/13, 9:15 PM

Vilket program ska jag använda

Hejsan!

Jag filmar med en Gopro men har inte kunnat göra något av materialet… När jag konventerar klippen så de kan redigeras i moviemaker så blir kvaliten såklart försämrad och det vill jag inte.

Hur ska jag göra för att få behålla den goda kvaliten?! Vilket redigeringsprogram ska jag använda som tar dessa mp4-filer?

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
KlyX
4/7/13, 10:09 PM
#1

sony vegas

Noa-Nisse
4/8/13, 12:05 AM
#2

Finns det att ladda ner som gratisprogram eller är det att köpa i affär som gäller då?

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Kaj
4/8/13, 9:48 AM
#3

Det finns ju en uppsjö av gratis program som konverterar video och audio mellan olika format och där du själv kan bestämma hur omkodningen skall gå till för att inte förlora i kvalitet.

Super v2013 är en som är bra. Den innehållar alla codecs så du behöver inte ladda ner dessa separat.

En annan som jag använt mycket är Freemake video converter - Den är mycket enklare i gränssnittet men kräver lite mer pillrande för att ändra inställningar vid konvertering. men Freemake komemr med ett antal förkonfigurerade inställningar som duger bra. Dessa kan man även ändra genom att klicka på kugghjulet, göra finjusteringar och spara som en egen mall.

Det finns även en massa fler så klart

För att få så bra kvalitet som möjligt måste man känna till faktorer som bitrate, codec format, aspect ratio mm.
Om man har en film i ett visst format som man är nöjd med kan man via program som ex Media Info eller liknande få fram detta. Normlat högerklcika på filen och välj media info - sedan får man en lista på alla värden som filen är kodad i.
Se sedan till att du har minst dessa värden satta för det nya video formatet vid konverteringen. Ju bättre värden dessto större fil blir det så klart

Upp till toppen
Annons: