Annons:
Etikettwindows
Läst 6502 ggr
Mari
4/8/13, 9:13 PM

Problem med bildvisning (windows8)

Nu har jag problem med windows 8 igen 😮

Valde windows fotovisare som standard när jag vill se på bilder men nu uppkommer ett problem jag aldrig tidigare varit med om på tidigare windowsversioner.

Bilderna autovrider sig utan att jag sagt till om det, får öppna dem i photoshop för att vrida dem normalt så de ej visas som liggande när jag laddar upp dem tex. här på iFokus eller på andra ställen.

Går det att ändra så bilderna ej visas som roterade utan jag får rotera  dem själv så som i windows xp?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Kaj
4/9/13, 10:18 AM
#1

Windows 8 har både den gamla Windows Fotovisaren samt en windows start-screen app (metro app). Dessa är tydligen två olika program.
Att öppna ett foto via metro app-en verkar väl inte vara det bästa ifall man vill titta på foton - en app skall ju bara ge en indikation på vad som finns därunder.

Om du verkligen har ställt om så att du använder Windows fotovisaren så skall du ha två ikoner för att vrida bilderna rätt - två böjda pilar åt vänster respektive höger.

Kolla denna länk

Det kan också vara så att metadatat på dina bilder har ett felaktigt värde för om fotot är taggat för liggande eller stående. Windows fotovisaren använder alltid detta metadatavärde för att bestämma hur fotot skall visas. Vissa applikationer uppdaterar inte / eller uppdaterar detta värde felaktigt. Ex om du använt en kamera och hållt den på ett visst håll då du tog kortet.
Detta borde du kunna lösa i Windows fotovisaren genom att klicka på roteringspilarna tills fotot är rätt. Har för mig att Windows fotovisaren då uppdaterar dessa metadatavärden till den vy du valde.
Även Photoshop bör uppdatera detta värde korrekt

Mari
4/9/13, 2:06 PM
#2

#1 Pilarna ser jag men bilderna visas rätt i bildvisaren, det är när de visas utanför windows så som här på iFokus och andra internetsidor som fotot är liggande fast det är i stående format. 

Jag vill alltså att bilden ska visas liggande i bildvisaren fast den är stående - så jag själv manuellt kan ändra så bilden visas rätt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kaj
4/10/13, 2:49 PM
#3

Well, den sista inställningen du gör i fotovisaren är det värde som sätts i metataggen för bilden. Dvs fotovisaren har ingen aning om vad som är stående liggande upp eller ner på din bild. om du i fotovisaren klickar på pilen så att bliden visas på ett visst sätt (t ex liggande trots att bilden egentligen är en stående bild) och avslutar fotovisaren med bilden i detta läge kommer Windows fotovisare att uppdatera metataggen för bilden och tala om att den är i liggande form at (trots att den egentligen är i liggande). Om du sedan publicerar den på internet eller på annat sätt så kommer den visas i liggande.
Du måste se till att bilden i fotovisaren är på det sätt som du vill att den skall vara innan du går till nästa bild eller avslutar fotovisaren.

Du kan pröva genom att kopiera en bild till en valfri mapp där du har tumnagel visning påslagen. Öppna bilden i fotovisaren och klicka på pilen till den är upp och ner. Avsluta fotovisaren. När du nu tittar på tumnageln av filen i mappen skall den vara upp och ner. Gör om experimentet och pröva olika inställningar så skall du se att det läge du hade då du avslutade fotovisaren alternativt bläddrade till nästa bild är det som du ser som tumnagel pga att fotovisaren har satt denna metatagg på bilden

Om det hos dig inte fungerar på det sättet kan det iofgs vara en bugg i Win8. är ju ett nytt OS men jag vet inte ifall just fotovisaren är ny

Mari
4/10/13, 3:26 PM
#4

# Tusen tack för dina utförliga svar men jag rör inte pilarna i bildvisningen utan bilden visas stående när den är stående och liggande när den är liggande, utan det är när den läggs ut här på iFokus som den blir liggande fast den är stående. 

Jag vill alltså att den ska visas lika som här på iFokus så jag själv manuellt kan ändra bilden till stående om jag vill :-) Så kunde jag göra när jag hade windows xp men det kanske är som du skriver att det är en bugg? Kan man rapportera sånt någonstans till windows?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kaj
4/11/13, 9:54 AM
#5

Att felanmäla till Microsoft kräver normalt att du har ett supportavtal.
Annars kan man alltid gå in på deras olika forum och fråga eller anmäla.

Tror dock inte det är en bugg men man vet aldrig.
Kan du ladda upp bilden här så kan vi kolla om något ser konstigt ut?

Mari
4/11/13, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Såhär ser bilden ut när jag lägger upp på iFokus, en stående bild men som visas liggande.

i min dator så är både miniatyrbilden samt bilden i bildvisaren stående, har testat att vrida bilden lite med hjälp av pilarna men blir ingen skillnad. Måste öppna photoshop (som också visar bilden som stående) och där vrida bilden några gånger - spara och sen visas bilderna rätt när de läggs ut på nätet

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Kaj
4/11/13, 4:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Testar. jag la ner den i en mapp på min dator och den var så klart felvänd.

tog upp den i fotovisaren och snurrade den rätt - avslutade fotovisaren och tummnageln visar den nu stående (rätt)
Infogar filen här för att se om den blir rätt då

Kaj
4/11/13, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Inga problem som du kan se.

Ändrar nu bilden i fotovisaren igen genom att snurra den upp och ned

Kaj
4/11/13, 4:06 PM
#9

Jag kör ifos Win7 men tror ändå det är samma fotovisare i Win7 som Win8.

Funkar alltså för mig utan problem och så som jag förväntar mig att bilden skall visas då jag använt pilarna i fotovisaren för att snurra bilden.

Har du samma problem med alla dina bilder - dvs att du alltid måste ta upp dem i Photoshop för att vända dem rätt?

Mari
4/11/13, 6:41 PM
#10

Ja det är samma problem med alla bilder som är i stående format

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

stina63
4/12/13, 8:14 PM
#11

Jag har samma problem också. Förstår inte hur bilden kan hamna på sne, När den inte har varit de innan. Finns ingen program där man kan rätta till de, Jo ute på skrivbordet, men bilden blir på sidan ändå

stina63
4/25/13, 8:21 PM
#12

Jag har haft samma problem gav nästan upp, Men eftersom jag är så envis av mig så kom jag på de tillslut,
Man måste fixa en app där det står iFokus på, Då använder man den appen när man är här inne ska lägga upp bilder på.

Mari
4/26/13, 3:27 PM
#13

#12 Tack för förslaget men det är inte bara här på iFokus problemet är utan problemet är att bilderna visas rätt fast de egntligen är fel om du förstår hur jag försöker förklara

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
stina63
4/26/13, 8:12 PM
#14

*13 Nä jag förstår inte riktigt men de gör inget, Hoppas du får rätt på de

Upp till toppen
Annons: