Annons:
Etikettinternet
Läst 1737 ggr
Koppknapp
2013-04-10 14:10

problem med anslutning! hjälp!

Hej alla duktiga datorsnubbar! Igårkväll försvann min internetanslutning och 3 olika tekniker har försökt lösa detta hela morgonen men det verkar inte gå så bra! Dom har bett mig att gå in på kommandotolkaren och "release" sedan "renew" för att koppla upp en ny anslutning (gissar jag). Men datorn tror fortfarande att då Internetkabeln är direktkopplad till datorn att det är en routeranslutning som den ska söka efter… Dvs ipv4 adressen står fortfarande på routern. Vad kan man göra?! Jag förstår ingenting :-( Otroligt tacksam för hjälp!

Annons:
Koppknapp
2013-04-10 20:42
#1

Ingen?? Jag har fortfarande inget internet och teknikerna verkar inte så peppadr på att lösa det

KlyX
2013-04-10 21:37
#2

kommandot man kör är ipconfig /release för att frigöra sin ip-adress,

varpå man skriver ipconfig /renew för att få en ny.

Detta gör man för att kontrollera att datorn får en korrekt ip via routerns dynamiska protokoll.

Om du håller muspekaren över anslutningsikonen (till höger nere vid klockan) vad står det då?

Koppknapp
2013-04-11 09:02
#3

Detta kommando verkar inte fungera. Och jag undrar hur man går vidare nu. Datorn tror fortfarande att den ska ansluta till routern när den är direktkopplad till en internetkabe :/

[VSK]
2013-04-11 18:49
#4

Har du testat att avinstallera nätverkskortet och installera det igen?

KlyX
2013-04-11 19:35
#5

jag behöver veta vad som är problemet, därför jag ställde frågan om vad som står när du håller musen ovanför anslutningsikonen. Vad händer om du väljer felsök där?

Skriv exakt det som windows meddelar, "datorn tror att den ska osv" är ingen hjälp alls.

Om du kan, ta en "skärmdump" med print screen knappen. Gå sen in i paint och tryck ctrl+v.

Det hade varit intressant att veta hur du kopplat ditt nätverk, vart går näverkskabeln från datorn?

Halvdansken
2013-04-11 22:19
#6

Vad händer om du stänger routern och sätter igång den igen?

#5, bra fråga. Oftast finns det många utgångar från routern, och olika stick kan ibland fungera olika.

Laptop? På vissa maskiner finns en fysisk knapp som man sätter till trådlös eller kabelanslutning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Kaj
2013-04-12 13:55
#7

kan du pröva och gå till Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter och se hur det sser ut där.

Där har du till höger en länk som heter Hantera trådlösa nätverk. Gå in där och välj att ta bort ditt trådlösa till routern (om du hade ett sådant)

Därefter kan du gå till länken till höger som heter Ändra inställningar för nätverkskort.

Koppknapp
2013-04-18 22:06
#8

Tack så jättemycket för er hjälp! Tekniksnubbarna fixade det tillslut men kommer troligen hända igen så då har jag ju era tips :))!

Upp till toppen
Annons: