Annons:
Etikettinternet
Läst 7111 ggr
Scorpio97
4/14/13, 12:22 AM

Problem med pop-ups och länkar

Använder Google Chrome (och vill inte byta till firefox, IE klarar jag med vissa av "mina" hemsidor funkar inte där)

När jag går in på vissa sidor, exempelvis tankafetast, så får jag popups fast jag har kryssat i att jag inte vill ha dessa. Går det att fixa? Detta gäller även på mammas dator (hon har firefox), samt på min mobil. 

Sen ibland på olika hemsidor, så blir en del av texten länkar. Råkar man ha muspekaren över så blir det en reklamannons. Några tips?

Vore bra om det går att fixa (: Inte superstora problem, men det irriterar ändå.


//Jessie

Annons:
[VSK]
4/14/13, 8:52 AM
#1

sök på popupblocker javascript

Zepp
4/20/13, 12:03 AM
#2

Du har fått in ett virus.. för så uppför sig det normalt inte!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Scorpio97
4/20/13, 4:15 PM
#3

popupblockern fungerade mot popupsen. Finns något liknande till firefox? Mamma är också lite trött på det, men vägrar byta till chrome..

Att texten blir länkar är dock kvar.

#2 Virusprogrammen hittar inget? Jag formaterade i julas, och det var så både innan och direkt efter…


//Jessie

Zepp
4/20/13, 6:02 PM
#4

Det är Malware.. kör Malwarebytes!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Scorpio97
4/21/13, 12:24 AM
#5

Malwarebytes hittade ingenting


//Jessie

Ladydragon
4/21/13, 2:10 AM
#6

#5 då får man prova andra program som till exempel Superantispyware 
Spybot search and destroy 

ladda hem uppdatera programmet och kör en scanning 

programmen ovan och i #4 arbetar på olika sätt och hittar olika saker

Annons:
Scorpio97
4/21/13, 10:29 AM
#7

Okej, ska prova det


//Jessie

Scorpio97
4/21/13, 8:45 PM
#8

Laddade ner dom du sa, dom hittade lite cookies och så. Problemet är dock kvar…


//Jessie

Zepp
4/21/13, 9:04 PM
#9

Du nämner två olika problem.. popupsen är en inställningssak och om det är reklam så använd ADBlock!

Det andra däremot är ett tillägg/en app.. ett malware som är instalerat så att du får reklam vid vissa ord.. ofta följer det med sådant när man laddar ner olika Bars!

Såå kolla vilka appar som är instalerade.. ta bort de som du inte lagt dit själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

papa-bear
4/24/13, 5:32 PM
#10

är man på olika downloadsidor måste man vara säker på vad man gör när man laddar ner och installerar, oftast följer ju mycket avföring med i de så kallade freewareprogrammen, som installeras när man bara rusar igenom installationsdialogen.

Scorpio97
4/26/13, 11:35 PM
#11

Har inga toolbars installerade, och inget annat som jag inte vet vad det är. Brukar vara noga med att kolla igenom allt jag laddar ner, har råkat ut för virus tidigare (och fick då rensa hela datorn vilket inte är så roligt)

Några fler tips? (: Är som sagt inget jättestort problem, är bara lite irriterande.


//Jessie

Pagan
4/28/13, 12:04 AM
#12

Kanske adblocker plus kan avhjälpa?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

annia1
4/28/13, 1:04 AM
#13

Scorpio vad har du för tillägg installerade. För det mesta så är det ett sånt som spökar. Sett en länk från en som har länkade ord. På den får jag upp ett litet fönster som säger by browse to save. Den sidan visar hur man tar bort browse to save. Nu kan ditt heta nåt helt annat, men kika bland dina tillägg.

Tittar jag in på tankafetast så är det torrent. Jag har vid nåt tillfälle sett att nån haft problem som haft torrent installerad. Så kanske testa att avinstallera den.

.

Annons:
Scorpio97
4/28/13, 1:57 AM
#14

#12 Adblock Plus verkar inte hjälpa :/

#13 Hittar inte det varken på installerade program eller på tillägg… 

Dom enda tilläggen jag har nu är Adblock Plus och JavaScript Popup Blocker, och jag hade inte dom installerade tidigare (utan installerade dom nu, eftersom jag fick tips om det)

Är det uTorrent du menar? Eller ett program som bara heter torrent?


//Jessie

annia1
4/28/13, 3:21 AM
#15

Jag vet inte vilket. Då jag höll musen över en av länkarna på tankafetast så stod det torrent. Men jag vet inte vilka varianter det finns av torrent så har du uTorent så är det det du får prova med.

Annars det enda förslaget är egentligen att testa avinstallera program ett i taget för att se vilket som ställer till det. För det är nåt du fått med ett program du installerat. Och emellanåt så ligger det inbäddat i programmen så inte säkert att du ser nåt speciellt vid installationen utan det dyker sen upp när du är på vissa sidor som har nån sorts koppling till programmet.

.

Scorpio97
4/28/13, 3:25 AM
#16

Känns som att det inte är ett så stort problem att jag har lust att avinstallera och ominstallera allt… Kan det vara "farligt" på något vis tror du?


//Jessie

annia1
4/28/13, 3:59 AM
#17

Jag har ingen aning om vad den där sortens "skräp" gör på datorn så jag kan inte säga vare sig ja eller nej.

Men du kan ju i alla fall testa med den torrentvariant du har. Om det inte gör nån skillnad så kan du ju titta på de annonser som dyker upp vid såna där länkar om du kan få nån sorts info om vilket program som ev ställer till det. Eller om det bara är specifika sidor på nätet du får det så kanske du kan koppla det till ett visst program.

Om man tittar på den sidan jag länkade till så gäller det olika sorters annonser/rabatter. Andra som får in sånt där får andra sorters skräplänkar till tex dejt/sex sidor. Och som jag fattat det hela så vilken sorts länkar/annonser man får beror på vilken sorts program man fått det med.

.

Pagan
4/28/13, 11:24 AM
#18

ja så himla irriterande sånt här kan vara. Jag fick plötsligt en del popups trots att jag hade program som blockerade, samt fick en del blåmarkerad text överallt, även i trådar inne på sajterna. Den blåmarkerade texten var reklam och iofs kanske inte så störande men det ska ju inte vara där. Då tog jag bort alla mina tillägg, uppdaterade chrome och lade in adblocker plus, classic popup blocker och adsweep, jag tog ett program i taget och det sista var just adblocker plus. Då slapp jag allt. Nu kanske jag har både livrem och hängslen men vågar inte ta bort nåt.😕

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Scorpio97
4/28/13, 4:46 PM
#19

#18 Installerade dom du sa och det verkar vara borta! :D 

Tack så mycket för all hjälp, allihopa!


//Jessie

Pagan
4/28/13, 5:50 PM
#20

Gött!! Ja även en blind höna finner vissa korn😂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Upp till toppen
Annons: