Annons:
Etikettinternet
Läst 1122 ggr
[mansolsson57]
5/3/13, 5:10 PM

mail

hej om man lämmnar ut sin mail på sin blogg kan andra ta reda på var jag bor då

Annons:
Halvdansken
5/3/13, 5:34 PM
#1

Nej. Hur då menar du var du bor? Din adress?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[mansolsson57]
5/3/13, 5:39 PM
#2

ja

Niklas
5/3/13, 7:51 PM
#3

#0: Det beror på vilken annan information du har lämnat ut om dig själv på nätet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

bamse6311
5/3/13, 9:42 PM
#4

Om du menar om någon kan spåra dig via din IP-adress så är svaret nej.
Operatören lämnar aldrig ut någon information bakom en IP-adress.
De enda gånger som det kan hända är om personen bakom en IP-adress är eftersökt för ett brott som i straffskalan ger en fängelsedom på minst två år.
Endast i sådana fall lämnar en operatör ut personen bakom "skärme".

Sedan så är det naturligtvis så som #3 Niklas säger att om du har berättat sådant själv är det ju självklart då du själv lämnat ut sådana uppgifter.

För min egen del så skulle det inte vara något som helst problem att "spåra" mig då jag både i min blogg samt på FB berättar allt om mig själv.
Dock så berättar jag inte min bostadsadress men det skulle ju vara enkelt att hitta via antingen Eniro.se eller hitta.se.

Dock så kan alltså ingen spåra dig via din mailadress.

Bästa hälsningar,
Bertil

Halvdansken
5/4/13, 12:05 PM
#5

Man kan ju också relativt enkelt komma runt IP-fingeravtrycket genom att surfa via proxy, om man lider av lite lätt paranoia.

Men varje emailadress har väl inte en egen IP-adress? Jag har tex en gmail-adress. Kan någon finna en "personlig" IP utifrån den? Pekar inte den på gmails mailserver? 

Intressant diskussion, jag har ingen aning om hur sånt här hänger samman.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
5/4/13, 2:34 PM
#6

#5: Om det är en sån mailtjänst går det inte att se IP-adressen. Däremot om det är en privat domän kan det gå att spåra adressen via ägaruppgifterna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: