Annons:
Etikettövrigt
Läst 2601 ggr
annia1
5/4/13, 5:43 PM

Teknisk hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska köpa en ny stationär dator då min gått sönder. Jag vet att jag vill ha win 7 pro, mer än 4GB och att den ska ha DVD. Men resten av det tekniska går jag bet på. 

Det jag behöver hjälp med är vilken sorts port/anslutning jag ska titta efter för att veta om jag kan använda min nuvarande skrivare och nuvarande skärm. 

Jag har satt ihop en bild där specifikation på den dator jag tittar finns och sen bild på hur kablarna på mina saker ser ut. Ja på ett ungefär. Det är i alla fall liknande kabel sån man skruvar fast. 

Så vilken sorts port/anslutning hör den sortens kabel till. Kanske inte ens finns på den dator jag tittar på, men finns det då adapter man kan köpa.

.

Annons:
deeman
5/4/13, 6:19 PM
#1

Du har inte funderat kring att välja minst en i7 i stället för en i5 och jag rek. dig att välja ett bättre grafikkort - beror förstås lite på hur det ser ut/eller vad du har för krav när det gäller spel, bild/-och video etc?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


annia1
5/4/13, 6:48 PM
#2

Jag har många funderingar, men som jag sa så går jag bet på tekniska så där får jag senare jämföra vad som är vad. För jag vet inte skillnaden på de olika sakerna som står och/eller vad som är bäst. När det gäller spel/bild och video så rätt normalt användanden. 

Men börjar med det som jag inte ens vet vad jag ska titta efter. Och just den jag har specifikation på ligger under 5000. Mycket mer än så har jag inte råd med i dagens läge.

.

deeman
5/4/13, 9:43 PM
#3

i7 är i dag en benämning på en processor där i7 är den snabbaste av i3, i5 och i7.

Och skillnaden dem emellan kan var t. ex klockfrekvensen (Ghz), cacheminnet, och 2(i3,i5) kärnor resp. 4 kärnor(i7) osv.

i3 är ok till bra,
i5 är bra eller bättre, 
i7 bättre eller helt enkelt bäst.

Ta en titt på denna jämförelse:
http://ark.intel.com/compare/41315,43546,48505

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Gurky
5/6/13, 5:45 AM
#4

En i7 i det här fallet att kasta pengar i sjön. Kan enligt mitt tycke vara intressant om man har en budget på 10k eller mer. Vad är det för typ spel som du spelar? Vad är det för program och hur mycket bild-/videoredigering gör du?

deeman
5/6/13, 7:48 AM
#5

Budgeten framgår ju inte direkt i TS första post och
vad menar du med "kasta pengarna i sjön"?

Visst, en i7 innebär en högre investering, men det innebär ju också ett högre värde och en längre livslängd. När det gäller ett inköp av denna typen så är det en investering, och värdet på en investering beräknas genom att man uppskattar en livslängd och man går då egentligen inte efter vad inköpspriset ligger på ;-)

Det är självklart att man ska gå efter sin budget, men finns det likvida medel till en i7 så är det att rek. Grafikkort går att uppgradera senare om man så vill.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


annia1
5/6/13, 9:29 PM
#6

Gurky ditt andra stycke antar jag är riktat till mig. När jag spelar spel så är det mest direkt online på nätet. Har bara några små spel installerade. Ingen vidoredigering. Däremot håller jag på lite med bilder. Annars skriver eller surfar mest. Ibland laddar jag hem olika program och testar. När jag surfar har jag som regel många flikar öppna ibland till och med flera webbläsare. Jag är rätt säker på att den datorn som finns i TS hade varit fullt tillräcklig för mina behov.

deeman nej jag tog inte med nån budget i TS då det inte var relevant för min fråga. Och frågan var vilken sorts port/anslutning jag ska titta efter när det gäller skrivare och bildskärm och vad den sortens kabel heter som finns på den bifogade bilden.  Nu efter mycket letande har jag kommit fram till att till skrivaren måste jag ha adapter oavsett dator. Däremot kanske det kan skilja när det gäller bildskärm på datorer.

När det gäller den specifiktaion som finns i TS så är den inte längre aktuell då den är slutsåld och inte kommer tas in igen. Så jag får börja om från början och titta om jag hittar nån. Hittar då ingen motsvarande när jag var in på pricerunner. Så jag får skriva till olka ställen och fråga om man kan få win7 istället för win8 om man beställer.

.

Annons:
deeman
5/7/13, 8:37 AM
#7

Skrivaren verkar vara av den äldre modellen eftersom kabeln är en parallell sådan. Denna typen av kontakt verkar inte finnas i specifikationen.  Nyare skrivare har i da: USB, FIREWIRE, Bluetooth eller WiFi etc. Välj en nyare skrivare med nyare standard (USB,FIREWIRE), så slipper du adaptrar vilket är ganska onödigt när det finns just s k USB-skrivare.

Till skärmen bör det följa med en passande kabel, om inte annat så ser det ut som att det antingen är VGA eller HDMI eftersom grafikkortet är ett integrerat Intel HD-kort. 

Jag skulle nog tro du kan använda både VGA och HDMI för skärmen, men att HDMI är bättre alternativ eller att Intel HD kortet ligger på HDMI porten och du använder VGA-porten om du vill koppla in en extra skärm… beror ju också lite på vad skärmen har för kablar.
Har skärmen VGA, HDMI eller DVI? Du måste matcha portarna på datorn med kabeltypen från skärmen….

Du bör kunna välja Windows 7 i stället. Kolla detta med företaget!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


annia1
5/7/13, 9:44 PM
#8

Tack. Jag har redan skrivit till ställen och frågat.
Ser ingen anledning att byta ut en fullt fungerande skrivare bara för kabelns skull.

Men en annan teknisk sak. Finns inte i specen i TS så inte nåt jag reflekterat över förut. 

Men såg nu när jag kollade på datorer igen. Effekt 350 w. Jag antog att det var standard för det stod så tills jag råkade på en där det stod 240 w. Jag antar att 350 är bättre, men varför.

.

deeman
5/8/13, 8:50 AM
#9

Du har rätt, det finns ingen anledning att byta ut en fullt fungerande skrivare…, - men den ska ju gå att använda också och en sådan adapter som behövs kostar några hundra säkert.  Hittade dock en sådan adapter på digtalverkstaden till ett bra pris.

Allt behöver inte stå i specifikationen, men som det ser ut så har inte moderkortet några passande portar för den typen av skrivarkabel .

När det gäller VGA, DVI och HDMIså brukar det vara så att VGA är det integrerade grafikkortet på moderkortet - och där DVI eller HDMI-porten är det bättre alternativet grafikmässigt.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Gurky
5/8/13, 5:13 PM
#10

#8 Effekten är hur mycket nätaggregatet klarar av att leverera. Det är inget som i sig ändrar datorns prestanda, men det kan vara begränsande för vad man kan ha för komponenter. Ska du inte gå in och ändra saker själv så kan man generellt bortse från det. Vad är det för någon du har kollat på?

annia1
5/8/13, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

deeman jag har en laserskrivare, visst jag kollade på priser nu och såg att dom gått ner i pris så får jag den inte att funka med adapter så finns ju inget annat alternativ. Men väl värt att testa med adapter först. 

Gurky det var denna jag såg det på (lägger med specen). Men den är inte första hands valet då det inte finns nåt OS på den. Kikade på vad win7 pro kostar och som jag förstod så ligger det på runt 2000 så den blir lite för dyr.

Har kikat lite på hur man installerar in mer minne och det verkar inte alltför krångligt så möjligt att det blir en med 4 från början och köpa till och sätta in mer. Men där blev jag villrådig på vilken sorts minne man ska köpa till. Visst det står i specarna, men det är inte alldeles enkelt i alla fall att se vilket jag i så fall ska köpa. För stod mer än vad som står i specen, men det får jag ev titta på senare.

.

Gurky
5/8/13, 9:04 PM
#12

#11 Vilka är det du har att välja mellan?

annia1
5/8/13, 9:41 PM
#13

Jag har hittills skickat frågor om dessa två. Skickade även till ett annat ställe, men det verkade vara nåt fel på deras mail i alla fall just då för det fick jag tillbaka så den får jag ev ta senare.

Den här om dom kan installera mer minne och hur priset då påverkas. 
Denna om man kan få med win7 pro istället och lika där hur då priset påverkas. Den sista ligger dock över vad jag egentligen har råd med. Båda är väl egentligen samma dator bara olika OS cich minne och ungefär som den jag har i TS.

Jag har även tittat på några andra på andra ställen, men tycker en del sidors specar säger så lite så får ta ett ställe i taget. Och de flesta sidor jag tittat på hittills så har i stort sett bara win8.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: