Annons:
Etikettinternet
Läst 6999 ggr
Vickioz
5/4/13, 10:29 PM

Hittar inte nätverk, Windows 8

Imorse satt jag som vanligt med min dator, satt inne på FB osv. Helt plötsligt slutar nätet att fungera. Först trodde jag att det va routern det va fel på, men den funkar på alla andra datorer i huset. Dessutom, när jag trycker på närverk så står det Wi-Fi: Hittar inga nätverk! Det finns hur många nätverk som helst här i närheten! Det funkar om jag kopplar den med sladd till iPhonen, men det ska ju funka utan. Undrar vad som hände och hur jag åtgärdar det! Jag har provat att stänga av datorn, felsöka och gå in på Kontrollpanelen > Nätverk & Internet > Nätverksanslutningar och avaktiverat och aktivera, men det står ett rött kryss brevid. Likadant nere vid stapeln vid klockan :c Detta irriterar mig väldigt mycket då jag behöver internet mycket nu, och har snart inget kvar på iPhonen.

Nej, jag hittar ingen såndär knapp på datorn som brukar finnas så nätet stängs av, typ på sidan av datorn. Alla f-knapparna (f5 osv) gör värsta konstiga sakerna. F5 som brukar hämta om gör istället så att hela datorn slocknar… Så ingen av de går att använda som vanligt som på andra datorer.

(pratade med en annan som försökte hjälpa, detta är våran konversation):

Han: Har du testat att starta om din router? Bakom routrar brukar det finnas ett litet hål i vilket man kan sticka in en tändsticka. Där finns en knapp och håller man nere den i 15 sek med tändstickan, återställs routern till fabriksdefault. Nackdelen med att göra detta är att om du har skapat ett trådlöst nätverk på din router, försvinner det efter "reseten". Du kan också testa att bara bryta strömmen till routern. Vänta 20 sek innan du kopplar på strömmen igen. 

Jag: Vi provade att starta om routern, bryta strömmen och allt det. Men är det inte konstigt då eftersom det bara är min dator det inte funkar på, när de funkar på de andra? 

Han: Det är allt lite märkligt. 

Om vi nu antar att routern är ok, har du testat att reparera nätverksanslutningen på den krånglande datorn? Om du högerklickar på nätverksikonen i aktivitetsfältet och väljer Troubleshoot problems försöker Windows fixa problemet. Gör det någon skillnad? Alternativt: gå in i enhetshanteraren och leta upp ditt nätverkskort. Har nätverkskortet ett frågetecken eller något annat till vänster om sig? Det skulle i så fall indikera att det behöver installeras om.

Jag: Händer ingenting när jag gör som du säger :c detta är sjukt frustrerande!

Det är ett rött kryss brevid, likadant där nere vid klockan. (Nu har jag iPhonen kopplad, så då syns inte det, men när jag tar bort den syns krysset) Tycker det är så konstigt att det hände så plötsligt, när jag inte gjorde något särskilt…

Han: Men du fick ett felmeddelande när du försökte reparera anslutningen? Det får man alltid. Hur gick det med enhetshanteraren?

Jag: Det står att det inte gick att identifiera problemet.. 

Han: Det finns ett rött kryss i enhetshanteraren till vänster om nätverkskortet? I så fall måste du installera om det.Vad heter din dator? Modellbeteckningen?

Jag: Japp, ett rött kryss! Hur gör jag det? Kommer någonting som jag har på datorn tas bort? :o Var ser man det? ^^

- Slutet av diskutionen -

Jag provade sen att avinstallera den dära grejen, men inget händer, HJÄÄÄLP!!

Haha ingen kommer orka läsa… ;3

Annons:
[VSK]
5/5/13, 2:42 AM
#1

kan tyvärr inte hjälpa dig då jag har ytterst lite erfarenhet av åttan. 

-hoppas du får hjälp av nån som kan.

annia1
5/5/13, 4:01 AM
#2

Jag har heller ingen erfarenhet av 8:an. Men jag undrar om det är nätverket det blivit fel på. 

Du skriver att alla F knappar beter sig konstigt. Börja dom bete sig konstigt samtidigt som nätet slogs av. I så fall endera blivit nåt annat fel på datorn som ställer till mer än att slå ut nätverket eller alt att du fått in nåt virus av nåt slag eftersom du var på nätet precis när det hände.

Så mina förslag. Börja med att göra en virusskanning med det program du redan har. Visst chansen är liten att det hittar nåt för är det virus så har det troligen maskerat sig tillräckligt bra för att undgå upptäck. Tänkte sen föreslå att starta i felsäkert läge, men för det så måste du ha fungerande F knapp. Tror det är F8 man ska trycka på vid start. Men det lär ju inte funka då inte knapparna funkar.

Så ett alternativ är att göra en systemåterställning till några dar tillbaka i tiden.

.

Vickioz
5/5/13, 6:39 PM
#3

Knapparna har alltid varit så konstiga… 

Det konstiga är att nätet lixom funkar i alla andra datorer och mobiler. Det funkar med sladd också… Är så sjukt trött på detta. vet inte hur många datorer jag pajjat, har fått virus på eller fått problem på.. Denna datorn fick virus så va tvungen att byta ut hårddisken + att jag va tvungen att betala 2000 extra eftersom det va en kod jag inte hittade… Suck asså!

annia1
5/6/13, 3:21 AM
#4

Som jag sa så har jag ingen erfarenhet av 8:an utan mer går på vad jag kan tänka mig generellt.

Eftersom du var på nätet när det hände så för mig är alternativen virus eller en uppdatering som ställer till det. Är det en uppdatering så kan en systemåterställning kanske lösa det.

Det ska ju nånstans på datorn gå att se inställningarna till nätverket där man skrivit in alla uppgifter som behövs för att kunna nå routern och surfa trådlöst. Jag kikade på min egen dator men lyckas inte hitta det stället. 

Jag vet inte heller vart man ställer in vilka datorer som ska kunna surfa trådlöst från routern. Är det nån huvuddator eller i routern. Kika på den apparat som delar ut tillstånd till alla apparater så att din dator fortfarande finns kvar där.

Ett alternativ är som sagt uppdatering till din dator. Jag vet att min pappa får ett problem emellanåt att hans virusprogram stängs av när en viss uppdatering kommer så han får den där röda skölden att datorn är oskyddad. Men går han in på virusprogrammet så står det att det är på. Så han får då inaktivera virusprogrammet sen spara och stänga. Sen öppna det igen och aktivera, spara och stänga för att det åter ska funka.

Det är det jag kan tänka mig. Det bästa är om nån som är kunnig på datorer hjälper dig på plats för det är alltid enklare när man kan sitta vid den dator som krånglar och man kan testa olika saker.

.

Halvdansken
5/6/13, 2:10 PM
#5

Eller så kan ju ditt trådlösa näkort gått sönder på nåt vis.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kaj
5/8/13, 9:47 AM
#6

Jag tror som #5.

Pröva att koppla in din  internetkoppling direkt in i datorn nätverksport (alltså temporärt frångå routern - använd ethernet kabeln direkt in i datorn).
Om det funkar är ditt näteverkskort OK

Då lär det vara ditt trådlösa nätverkskort som pajat. Detta kan du kolla om du har en trådlös USB sticka-nätverkskort. Om datorn hittar din router via den ja då är det trådlösanätverkskortet i datorn som är pajat. Men och andra sidan varför skall du behöva investera i en USB-nätverkssticka.
Antar att du har garantin kvar så lämna in på reparation alternativt om du är lite händig byt trådlösa näteverkskortet själv

Annons:
Upp till toppen
Annons: