Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1251 ggr
[krysopras]
2013-05-08 10:23

ansluta skrivare till tangentbord?

Jag behöver hjälp med en formulering i en bruksanvisning. Det gäller en skrivare Brother mfc 7420. Jag har en laptop. Om jag tolkar nedanstående rätt så kan man INTE ansluta den här skrivaren direkt till laptopen, eller vad menas med "anslut inte till ett tangentbord"? Man måste alltså gå via en hubb som har extern strömförsörjning? "Skär" datorn om man ansluter direkt till laptopen eller vad händer? USB-porten befinner sig ju i nära anslutning till laptopens tangentbord.

"Kontrollera att du använder en gränssnittskabel för USB 2.0 som inte är längre än 2 meter.

Anslut inte USB-kabeln till ett Mac

®

-tangentbord eller en icke-eldriven hubb.

Då du använder en USB-kabel, kontrollera att du ansluter den till USB-porten på din dator och inte

på USB-porten på ett tangentbord eller en icke-eldriven USB-hub."

Annons:
ru4real
2013-05-08 12:34
#1

Du kan lugnt ansluta den till din laptop. UNdrar varför de har skrivit så egentligen.

[krysopras]
2013-05-08 12:41
#2

Tack så jättemycket!!!

papa-bear
2013-05-08 18:46
#3

skulle bli förvånad om det inte är för att friskriva sig garantier vid eventuella handhavandefel, ungefär som när det var bråk om jeansen, tvätta inte varmare än 30 grader, då gäller inte bytesrätten.

[krysopras]
2013-05-08 21:51
#4

#3

Det är säkert nåt sånt men jag vågade inte prova förrän jag frågat =) Det har gått bra, varken dator el skrivare har protesterat. Men man undrar ändå vad som skulle hända om jag anslöt den till en icke strömförsörjd hub. Skulle den bara inte funka pga otillräckligt med ström eller skulle det bli ngn typ av katastrof?

Detta lär jag aldrig få veta emedan jag är för snål för att pröva.

papa-bear
2013-05-09 13:46
#5

#4 det har säkert med strömförsörjningen att göra, har du många grejer anslutna till hubben, kräver ju var och en sin spänning, och är hubben inte strömförsörjd är det ju datorn som ger den kraft, och hubben i sin tur skall fördela ut kraften till de anslutna grejerna. det fungerar kanske om de anslutna grejerna har egen ström, som skrivare och scannrar, men att ladda en par telefoner kanske inte är optimalt.

nu vet jag inte om en hub som är ansluten till enbart datorn har någon form av transformator, som tar emot och höjer spänningen till det det skall vara, så som det fungerar på högspänningslinjer, annars delar väl en sådan upp vad den får till de anslutna grejerna som inte är egenförsörjda, och då får de väl en lägre spänning?

Liz85
2013-05-11 00:30
#6

Sen laptop och tangentbord är väl inte samma sak? I laptopen sitter nätverkskort, grafikkort, processor med mera = riktig dator. Sedan finns det externa tangentbord med extra usb-ingångar där man kan koppla in tekniska prylar. Tror mer på att de menar det sistnämnda i så fall, av någon anledning.

Annons:
[krysopras]
2013-05-12 16:13
#7

Ja, jag tänkte också att själva datorn ju sitter i tangentbordsdelen av en laptop, har senare fått veta att stationära mac-datorer har usb-portar på tangentbordet och att där skall man då inte koppla in sin skrivare.

Det var ju jag själv som krånglade till det gm att börja fundera över att tangentbordet och usb-portarna är så närbelägna varann på en laptop. 

Det är ju helt underbart att man kan fråga här när man är osäker och få så fina svar!!

Upp till toppen
Annons: