Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 2192 ggr
darkness
2013-06-02 21:38

hjälp med dator

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774370&kampanjebanner=mp_chromebook#accessoriesallå Jo det är så att jag letar efter en någorlunda billig och hyffsad bärbar dator. Och eftersom jag inte kan något om datorer så tänkte jag kolla med er vad ni tycker om denna. Det jag söker är ju då en dator med ganska duglig hårddisk. Det jah ska ha datorn till mest är mest till att surfa på samt lägga in bilder från sysyemkameran och senare kanske börja med photoshop. Spela spel (som kräver mycket minne o dyl) kommer inte användas till denna då sambon har en speldator :) Hoppas jag la in denna i rätt grupp Tack för mig

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Annons:
darkness
2013-06-02 21:52
#1

Okej pappa gilla inte den datorn så jag visa honom denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=779570#extra O den tyckte han var bätte

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Jonsson9
2013-06-03 09:40
#2

Kan inte blocket vara något?

Kan få extremt mycket mer dator för pengarna där.

Vänlig hälsning, Martin

darkness
2013-06-03 10:58
#3

Mjo men det jag är mest "rädd" för är att bli lurad där :/ från ex en privat person. En kompis blev lurad t ex när hon köpte en spelkonsol :/

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Jonsson9
2013-06-03 21:11
#4

Jo, man får vara försiktig.

Men sök på blocket efter datorer nära dig. Så kanske du kan ta dig dit och titta på den och göra affären "live".

Annars är Tradera också ett tips, där får användarna betyg efter varje affär. Så då är det bara att utgå ifrån de som har höga betyg och "rensa" bort de andra.

Men du kanske vill ha en sprillans ny dator. 😃

Vänlig hälsning, Martin

darkness
2013-06-03 23:53
#5

Hitta ingen nära mig i de värmländska skogarna :'( så jag köpte den i #1 fast med högre hårddisk :) kosta 300 mer än den andra :P Men tack iaf för tipsen :D

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

SqueezZ
2013-06-09 18:01
#6

Av erfarenhet så skulle jag råda dig att inte köpa en Acer!

I7 3770k 3.5@4.4Ghz - H100i - Asus Maximus Gene V - Gtx680 2 gb Driver 313.96 - Corsair 8gb ram - Corsair 750W - CM Storm Sniper http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/SqueezZ90 http://www.youtube.com/user/squeess?feature=mhee

Annons:
deeman
2013-06-10 08:22
#7

#6 Varför?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2013-06-10 08:37
#8

TS

I ditt första inlägg ref. du till en Chromebook.

Köper du en sådan dator måste du troligtvis ha en internetuppkoppling för att det ska fungera eftersom operativsystemet inte är Windows utan Google's egna variant baserad på webbläsaren Chrome. Google Chromebook och det OS i en sådan dator med det använder sig av det s k molnet. Jag rekommenderar inte Chromebook av den anledningen att jag anser det inte är en riktig dator och där man måste ha uppkoppling för att man ska kunna nyttja den.

Då är alternativ 2 bättre då det är en dator med Windows, i detta fall Windows 8. Vad jag dock reagerar på är att prestandan är snålt tilltagen och jag vet om du med de specifikationerna kommer få ett Windows 8 eller en dator som flyter på bra?

Tänk på att en dator är en investering.

Jaga fler alternativ, och andra tillverkare….välj ut minst 3 typer av tillverkare, och välj likartade system och jämför sedan för och nackdelar, pris osv.
Kolla t.ex in Mediamarkt, de brukar ha bra priser och kampanjer.

-Vad har du för budget?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
2013-06-10 20:06
#9

Skit i molndatorer.. såvida du inte har fritt SSRI!

Köp en hyfsad dator.. för en billig penning.. om två år tycker du den är det trögaste som finns.. och då vill du byta upp dig!

Lägg bilder på en separat disk.. eller i molnet, det är det bra på!

http://www.inet.se/kategori/81/notebook-14-16-?Sort=price-a

Kolla på mediamarkt och liknande ställen oxå.. same shit.. olika beteckningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

darkness
2013-06-10 22:25
#10

Hej tack för all hjälp men nu skaffa jag mig den andra (hann o göra det innan era sva Men då vet jag det till nästa gång iaf :)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

bamse6311
2013-06-11 01:24
#11

**@#8 deeman.
**
Den här datorn som nu TS valde.
Vad menar du med att prestandan är för snålt tilltagen att köra Win8?

Dubbelkärnig processor på 1.1GHz och Ram på 4 som går att bygga ut till 8 GB. 2MB Cache och 64 bitars datorkapacitet.

Nog borde väl det gå att driva Win8?
När MS lanserade Win8 så påstod de ju att alla datorer som har Win7 också skall kunna klara Win8. De påstod att till och med de datorer som var avsedda för XP skall klara driva runt Win8.

En annan sak #8deeman.
Den där första datorn hon tittade på med Chrome som OS.
Nu kan jag inte alls sådant här så det är därför som jag frågar även om det blir lite OT.

Frågan är ju kanske rent hypotetisk men jag började undra för mig själv.
Om man köper en dator med Chrome OS förinstallerat

Samtidigt så har man en låt oss säga Win7 installationsskiva och naturligtvis med giltig produktnyckel/serienummer.
Det är alltså en licens som man själv äger och inget OEM som tillhör en specifik dator.

Kan man inte då installera det i en dator med Chrome förinstallerat som OS?

Om man har ett Win OS på sin dator så kan man ju installera en Linux distribution om man så vill utan några som helst problem.

Har funderat på detta tidigare när jag hör människor höja sin Apple dator till skyarna, senast nu när min svåger köpte en sådan men tror faktiskt inte han vet så mycket om datorer.

I min lilla värld så är även en Mac en PC (Personal Computer).
En Mac som jag ser det är precis som en HP, Dell och allt vad de de nu heter. Det är helt enkelt en dator.

Som jag ser det består en dator av ett skal/låda där man sedan sätter in alla sina hårdvaror.

Först sätter man in nätaggregatet och sedan kanske lämpligen så övergår man till moderkortet som man innan man monterar det i datorn sätter i processorn, grafikkortet osv osv.

Slutligen så sätter man då in dvd läsare/spelare och annat man vill ha.

Då har man väl som jag ser det en dator? Så måste ju det även se ut i en Apple dator eller en dator med Chrome förinstallerat som OS.

Att sedan många förderar OS X som operativsystem är ju en annan sak.
Chrome känner jag inte någon som har.

Själv så är jag ju Win-nörd då det är ett OS som jag gillar.

Well, nu blev det väldigt långt men det var bara lite funderingar som jag fick. Ber om ursäkt om det kanske blev lite låååångt.

TS darkness, Gratulerar till din nya dator och hoppas att du kommer att gilla den och ha mycket nöje av den.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
2013-06-11 07:47
#12

Bertil du skriver ju biblar ;-)

Ska försöka bryta ner lite av det du skriver och frågar om.

Den här datorn som nu TS valde. Vad menar du med att prestandan är för snålt tilltagen att köra Win8? Dubbelkärnig processor på 1.1GHz och Ram på 4 som går att bygga ut till 8 GB. 2MB Cache och 64 bitars datorkapacitet.

1# Av egen erfarenhet så kan jag säga att de nuvarande specifikationerna är absolut minimum. 

_Nog borde väl det gå att driva Win8?
När MS lanserade Win8 så påstod de ju att alla datorer som har Win7 också skall kunna klara Win8. De påstod att till och med de datorer som var avsedda för XP skall klara driva runt Win8
_

2# Ja det  går säkert driva runt Windows 8 men kan bli tungdrivet efter ett tag. Windows 8 kan vara mindre resurskrävande än Windows 7,  eller Windows XP, det jag vet inte - men jag tror faktiskt inte det. Det hoppar sig det också till slut. MS har börjat snacka mer nu för tiden tycker jag ;-) och påståenden är bara hypoteser tills dess att de i teorin stämmer.

Frågan är ju kanske rent hypotetisk men jag började undra för mig själv. Om man köper en dator med Chrome OS förinstallerat samtidigt så har man en låt oss säga Win7 installationsskiva och naturligtvis med giltig produktnyckel/serienummer.

Det är alltså en licens som man själv äger och inget OEM som tillhör en specifik dator.

Kan man inte då installera det i en dator med Chrome förinstallerat som OS? Om man har ett Win OS på sin dator så kan man ju installera en Linux distribution om man så vill utan några som helst problem.

3# Normalt sett är det fullt möligt. Och det kan man nog även med Chromebook, inte helt 100 för jag har dock inte kollat närmare på just Chromedatorer - men med de varianter med interna hårddiskar så är det nog inte omöjligt. Dock så är just Chromebook byggda att användas med webben som plattform i stället för fokus på valet av operativsystem.

I min lilla värld så är även en Mac en PC (Personal Computer). En Mac som jag ser det är precis som en HP, Dell och allt vad de de nu heter. Det är helt enkelt en dator.

Som jag ser det består en dator av ett skal/låda där man sedan sätter in alla sina hårdvaror. Först sätter man in nätaggregatet och sedan kanske lämpligen så övergår man till moderkortet som man innan man monterar det i datorn sätter i processorn, grafikkortet osv osv.

Slutligen så sätter man då in dvd läsare/spelare och annat man vill ha. Då har man väl som jag ser det en dator? Så måste ju det även se ut i en Apple dator eller en dator med Chrome förinstallerat som OS. Att sedan många förderar OS X som operativsystem är ju en annan sak. Chrome känner jag inte någon som har.

4# Chrome, PC, Mac, OS X, Windows7/Windows8, Linux, Ubuntu, processor, grafikkort och så vidare. För mig är den gemensamma nämnaren = "Dator" vare sig det gäller om man har en Mac med OS X eller en PC med Windows eller Ubunut(linux) - eller om man har en HP, Dell eller en Chromebook. Däremot så är just PC en "Personal Computer" (persondator) men även en dator *haha*. 
   Det där är lite av en definition som man kan orda om hur mycket som helst, du skulle dock få på läppen av Mac-anhängare om du just kallade en Mac för en persondator i och med att det uttrycket är mer förenligt med PC än vad det är med Mac. Men jag tycker lite som du - men jag säger eller benämner dem båda hellre som en "dator".

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


SqueezZ
2013-06-23 20:18
#13

#7 skrivetav deeman 

Hej sorry för sega svaret men svarar nu hehe, Får förklara mig lite då. Jo jag köpte mig en Acer för några år sedan nu ca 6 år sen nu, och jag la 7500 spänn på en laptop då jag ville lägga lite mer än 4000-5000 tusen så jag skulle få lite mer dator tänkte jag, men visst den höll och så fungerade bra men den vart jättevarm och det satt ati grafikkort i den och hade väldiga strul med att hitta bra och väl fungerande drivers+hdd:n som satt i vart för varm och blev kass inom 6 månader och en sådan liten 2.5 hdd var inte billig då per GB. Aja de kanske har blivit bättre nu :):)

I7 3770k 3.5@4.4Ghz - H100i - Asus Maximus Gene V - Gtx680 2 gb Driver 313.96 - Corsair 8gb ram - Corsair 750W - CM Storm Sniper http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/SqueezZ90 http://www.youtube.com/user/squeess?feature=mhee

Annons:
bamse6311
2013-06-24 02:46
#14

Jag lade 1990 spänn för min  dator.

Visserligen så är det en lågprismaskin men den innehåller allt som jag behöver.

Bästa häsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: