Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2513 ggr
healing-mammut
6/3/13, 10:37 AM

Går inte att uppdatera

Min dator vill inte uppdatera sig. När den uppdaterar och man startar datorn så konfigurerar den, sedan återställer den eftersom det inte lyckades….så där håller den på varje gång den uppdateras automatiskt. Jag misstänker att det är något större fel eftersom den även har börjat med startreparationer till och från sista veckan också. Vill vänta med att skrota denna dator tills jag lyckats få över sånt jag vill spara till en hårddisk alt skrivit ut dokument. Finns det nåt jag kan göra för att sparka liv i den tills jag fått över/skrivit ut allt jag vill spara? Jag kan inte mycket om datorer så om ni svarar håll gärna svaren "på en femårings nivå" :) Den är 3 år gammal drygt så det är väl dags för en ny snart ändå.

Annons:
healing-mammut
6/3/13, 10:52 AM
#1

Så här står det i uppdateringshistoriken. 

"Uppdatering för Windows drivrutinramverk version 1.11 för Windows Vista (KB2761494)

Installationsdatum: ‎2013-‎06-‎03 00:13

Installationsstatus: Misslyckades

Felinformation: Kod 80041006

Uppdateringens typ: Rekommenderas

Installera den här uppdateringen för att lösa problem i Windows. En fullständig lista över de problem som åtgärdas i den här uppdateringen finns i den relaterade Microsoft Knowledge Base-artikeln. När du har installerat uppdateringen måste du kanske starta om datorn.

Mer information: 

http://support.microsoft.com/kb/2761494

Hjälp och support: 

http://support.microsoft.com"

ru4real
6/3/13, 4:50 PM
#2

Jag googlade på ditt problem och det verkar finnas 2 olika lösningar, har inte testat ngn av dem;  

Method 1:

You may follow the article to troubleshoot problems while installing an update.

Troubleshoot problems with installing updates

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Troubleshoot-problems-with-installing-updates

Method 2:

You might as well to reset the Windows Update Component, follow the below provided link to run the fixit which will automatically fix the issue if you find any issues with the fixit then you can follow the further procedure to manually reset Windows update component.

 How do I reset Windows Update components? 

 http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/971058 

Once the Windows Update components are reset, try installing the updates again.

Hope this information is helpful.

Amrita M

Microsoft Answers Support Engineer
Visit our Microsoft Answers Feedback Forum and let us know what you think.

healing-mammut
6/3/13, 5:33 PM
#3

Alternativ 1 - could not open

Alternativ 2 "Felsökaren Diagnostisera och åtgärda automatiskt vanliga problem med Windows Update"  

När jag laddar ner och öppnar för att felsöka kommer följande text upp:

"Det går inte att fortsätta med felsökningen eftersom ett fel har inträffat. 

Det gick tyvärr inte att installera nödvändiga Microsoft Fix-it  komponenter. Försök igen senare. "

……går inge bra :(

ru4real
6/3/13, 7:53 PM
#4

Starta om i felsäkert läge (med enbart nätverksstöd) och testa igen. Har för mig att man trycker f8 när datorn bootar…

healing-mammut
6/4/13, 8:29 AM
#5

Dum fråga….hur startar man om i felsäkert läge?

Kaj
6/4/13, 9:45 AM
#6

Beror på dator men oftast F8 vid uppstart. Dvs så fort du startar datorn från avstängt läge tryck F8 (upprepade ggr för att vara säker) innan någon bild överhuvudtaget kommit fram på skärmen.
Du skall nu få upp en meny där du bl a kan välja felsäkert läge med flera alternativ.
Skall du bara rädda en massa filer så köp en USB disk alternativt en tillräckligt stor USB sticka och lägg filerna på den.

Iblanbd kan det även vara F10 eller någon annan F - tangent som gäller beroende på datormärke.

Med Vista har jag vid ett flertal tillfällen råkat ut för ung. samma sak som du.
Jag har då startat i felsäkert läge. Därefter har jag gjort en systemåterstä'llning till ett par dagar före Windows updaten som orsakade problemet.
Därefter startar jag i vanligt läge och kör Windows update men denna gång tar jag bara några av uppdateringarna i taget och startar om däremellan.
Detta brukar funka för mig.
Oftast beror problemen på att någon uppdatering från Microsoft kräver att man tidigare har gjort en uppdatering av en beroende uppdatering. Om denna saknas kan Windows Vista bete sig så där

Annons:
Upp till toppen
Annons: