Annons:
Etikettinternet
Läst 10105 ggr
Fridaaaa
2013-06-16 13:28

Silverlight

Jag vill kunna se på Viaplay men då kommer det upp att silverlight ska installeras, men det finns redan på datorn.
Och när jag försöker installera det igen (det som kommer upp när jag vill se på viaplay) så kommer det upp att installationen misslyckas.

Varför blir det så?

Det är inget på virusprogrammet som blockat och datorn är inte så gammal heller. Testat i både googlechrome, firefox och safari, men fungerar inte.
Och jag har testat att gå in på silverlights sida med och ladda ner därifrån men fungerar inte heller.

Vad kan vara felet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Kaj
2013-06-17 12:04
#1

Installationen kanske misslyckas för att du inte kör med ett adminkonto under installationen - det krävs för installation men du skall aldrig använda ett adminkonto vid vanlig datoranvändning.
Du kan även ha en för gammal version av SliverLight - då måste du uppdatera (med admin konto)

En annan sak är att kolla så du inte har ActiveX filtrering påslagen. Detta är en säkerhetsinställning som kom iom IE9 (tor jag). Den är till för att hindar att plugin program såsom Silverlight mfl startas på sidor du inte anser säkra.

Gå till verktygsraden säkerhet och där har du valet Active-X filtrering. Om den är ibackad kan det vara problemet. När man besöker en sida (som ex Viaplay) som behöver kunna köra en Active x kontroll så kommer du få upp en liten blå ikon med ett streck igenom uppe i adressraden (till höger om adressen. Du kan då klicka på den och välja att Inaktivera Active X filtrering för just den sidan. Den laddas då om med Active X tillåtet.

Pröva om Silverlight ikonen försvinner då och filmen börjar.

Fridaaaa
2013-06-17 12:20
#2

#1 Jag har bara 1 konto på datorn och det är adminkonto. Så det är inte problemet. 
Nej det är den nyaste versionen jag försöker ladda ner.

Vart finns verktygsraden säkerhet. Finns inte på mitt internet på google chrome om det är där du menar. Inte på mitt virusprogram heller.

Grejen är att den påbörjar installation och sedan kommer det upp att det misslyckas. 

Så förstår inte riktigt  vad du menar med sista stycket (inte det med "pröva om….". För jag hittar itne det någonstanns

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaj
2013-06-17 12:47
#3

Verktygsraden får du bara i Internet Explorer. Ställ dig högst upp (till höger om dina flikar) och välj högerklicka och välj att bocka i Kommandofältet. Nu skall du se en verktygsrad till höger i Internet Explorer. Där finns ett vertygsfält som heter Säkerhet och om du viker ner det så finns alternativet Active X filtrering där. Om den har en bock framför sig så är Active X filtreringen aktiv och det kan bli problem med vissa sidor.

Stycket Pröva om ….
Hörde ihop med stycket ovan dvs om du på sidan ViaPlay ser den lilla blå ikonen uppe i adressfältet - klicka på den och välj Inaktivera Active X filtrering och se ifall Silverlight laddas och filmen börjar spelas.

Fridaaaa
2013-06-17 15:25
#4

#3 Jag använder inte internet explorer, har inte ens kvar det på datorn längre. Använder som sagt google chrome eller safari.

Ja men det var det jag skrev, att jag förstod det, men inte det stycket ovanför 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2013-06-18 00:18
#5

Pröva med IE, för silverlight är Microsofts produkt!

Eller så kollar du att den instalerats som en app i Google!

Eller gå till Google apps och hämta Silverlight.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2013-06-18 09:39
#6

Ahaa - du kör alltså inte IE.

Chrome kräver att du har en plug-in installerad och aktiverad för att kunna ta del av Silverlight på webbplatser. Det räcker alltså inte med att ha programmet Silverlight installerat på datorn.

Kolla denna länk för hur du aktiverar Silverlight i Chrome

Om du tots att du aktiverar Chrome i din webbläsare så skulle jag tro att du kör Chrome version 23. Där är detta ett känt problem att vissa plugins inte känns igen av chrome. Detta skall vara löst i version 24.
Tydligen var det problem om man gick på Chrome Beta 23 - då försvann plugins och reparerade sig inte efter att man tryckte på den skarpa versionen av Chrome 23.
Flera som har samma problem som du

Annons:
Fridaaaa
2013-07-12 18:49
#7

Silverlight går fortfarande inte att installera 😕 Och nu kan jag inte se netflix heller mer, för de vill att man ska installera senaste suck..

Kan tilllägga att problmet är samma oavsett om jag har google eller vad jag testar :S.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2013-07-13 16:08
#8

Ingen som vet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ladydragon
2013-07-13 17:12
#9

Alltså för det första vad är det för dator du har? och då tänker jag Mac eller Windows? 

eftersom du har Safari så tänker i alla fall jag Mac och då misstänker jag att råden som gäller Windows inte kommer funka jättebra 

har du googlat Mac silverlight Google Chrome eller Safari? 

ett tips är alltid att ominstallera och i detta fallet så kan du väl i så fall börja med att ominstallera Google Chrome…..

när det gäller såna här problem som är lite svårlösta så får man ha tålamod och tid om man vill lösa dom läsa på ordentligt och sen prova dom olika tipsen man kan hitta på nätet och se om nåt funkar….

Fridaaaa
2013-07-13 17:16
#10

#9 Jag har windows dator.
En HP, köpt i höstas, så inte alls gammal.
Jag har safari på datorn ja, men använder ytterst sällan använder alltid google chrome.

Jag har testat att avinstallera det som redan finns på datorn, och sedan installera men fungerar inte heller.
Jag ominstallerade chrome för 2-3 månader sedan, men vill inte göra det igen, för hade ett helsike att logga in igen sedan på mitt google-konto (har länkar och annat sparat via googlekontot).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ladydragon
2013-07-13 23:12
#11

Aah mitt fel jag trodde Safari var till för Mac datorer 🤔

för att enklare ta kopia på dina bokmärken så titta under inställningar--Bokmärken---Bokmärkeshanteran och där välja ordna och sen exportera bokmärken till HTML fil…lägg filen till exempel på skrivbordet så du vet vart den tar vägen…

Fridaaaa
2013-07-13 23:15
#12

#11 Går att använda på windows med 🙂
Vi installerade det när det var en sak som inte vill fungera så vi testade olika webbläsare.

Lättare att ha dem på mitt inlogg 😉 Och som sagt, var inte länge sedan jag ominstallerade det, och fungerade inte före eller efter det, samma femma ändå tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2013-07-13 23:52
#13

Jaha, där har du det, kör du inlogg så kör du i molnet!

Då får du hålla dig till chromes produkter eller skita i inlogg och köra från datorn!

Du får altså skilja på vad du gör i molnet och vad du gör på datorn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Fridaaaa
2013-07-14 08:09
#14

#13 Hur menar du nu?
Jag har kört på det hela tiden och det har fungerat utmärkt, har t.ex kunnat titta på netflix hela tiden innan, och jag har varit utloggad också när jag inte kunde logga in men det hjälpte inte det heller.

Google chrome är den webbläsare jag trivs bäst med, som fungerar bäst på datorn anser jag, går snabbast, bra funktioner osv.
Det har aldrig krånglat innan för mig när jag varit inloggad, så det har inte med det att göra, för det fungerar inte när man är utloggad från det heller.
Explorer, safari, FireFox ogillar jag skarpt.
Kan du förklara hur du menar istället?

Och fungerar dessutom inte via safari eller FF heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2013-07-14 10:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Såhär kommer det upp, oavsett vilken webbläsare jag har!
Så det har inget med webbläsaren att göra…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ladydragon
2013-07-14 20:45
#16

#15 det vore mer intressant att få informationen som borde finnas om man klickar på mer information….förhoppningsvis så finns där nån kod eller liknande

Fridaaaa
2013-07-14 20:51
#17

#16 Man kommer hit bara: http://www.microsoft.com/getsilverlight/resources/help.aspx?errorID=1648

Och det ger ingenting 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2013-07-16 12:07
#18

Har du följt instruktionerna.. dvs instalerat rätt webbläsare, avinstalerat gammal Silverlight, och gått dit länken pekar där du kan få tag på senaste?

Du tror inte du försöker instalera Silverligt för IE på Chrome?

Gå till Chromes appstore och leta efter Silverlight för Crome!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2013-07-16 12:13
#19

#18  Läs tråden vad jag skrivit 😉
Har testat olika webbläsare (explorer, ff, google chrome, safari….), har testat att avinstallera det gamla, har självklart följt instruktionerna där (självklarhet för mig i alla fall att man gör det). Men kommer upp samma meddelande var gång.
Även laddat ner från silverlights sida, men nix fungerar inte då heller.

Nej det har jag inte försökt göra, sånt kollar jag innan (har kunskaper).
Har sökt där, men hittar inget silverlight där.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2013-07-16 12:17
#20

Jag har löst det.. tror jag.. gå till windows update och lägg på senaste NET.framework!

Iomed att senaste Silverlight kräver nyare utgåva av NET.framework!

NET.framework är altså Microsofts compilator för program skrivna för Windows!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Fridaaaa
2013-07-16 12:22
#21

#20 Är inne där nu, men hittar ingenstanns vart man lägger på senaste NET? Går inte det automatiskt när datorn uppdaterar sig?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2013-07-16 12:27
#22

Näe det är frivilliga uppdateringar.

Däremot om du redan lagt på en version så får du säkerhetsuppdateringar till den.

Hur har du aktiverat att uppdateringar skall sökas, sätt de på att visa alla.. även frivilliga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2013-07-16 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 Ok.
Men hittar inte någonstanns hur jag ska på senaste, kollat överallt där 😮

Går inte att säkerhetsuppdatera den heller :/ Kommer bara upp

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2013-07-16 12:35
#24

Klicka på ändra inställningar ute till vänster i windows uppdate, kryssa i att de skall visa allt, dvs alla rutor!

Gäller W7!

Nu såg jag bilden.. kolla valfria uppdateringar, se om du hittar något lämpligt.. tex NET.Framework.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2013-07-16 13:09
#25

Alternativet är att använda tex CCleaner för att rensa registret och försöka instalera igen.

http://www.piriform.com/ccleaner/download

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2013-07-16 22:33
#26

#24 Kollat där, men finns inte där tyvärr

#25 Tack, ska testa det imorgon

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2013-07-17 11:02
#27

Du har en misslyckad uppdatering.. vad är det?

Troligen Silverlight?

Avinstallera allt du kan finna med Siverlight, starta om, kör CCleaner, rensa register och försök igen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Fridaaaa
2013-07-17 12:58
#28

#27 Japp silverlight.
Har testat det nu och nu fungerar det, tack! 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: