Annons:
Etikettwindows
Läst 3897 ggr
Teddy06
2013-06-16 19:37

Windows XP uppdateringar

Hej!

Använder Windows XP och har en gul ikon i hö hörn med uppmaningen "nya uppdateringar finns att installera" . Har uppdaterat om och om igen både automatiskt och manuellt men ikonen finns ändå kvar med samma uppdateringar. Enligt uppdateringshistoriken har uppdateringarna lyckats och jag har även sett att de installerats. Men varför är då ikonen kvar och gäller samma uppdateringar hela tden. Har försökt med det mesta, finns det någon som kanske vet hur jag ska få ordning på detta. 

mvh Lill.

Annons:
beem
2013-06-16 22:24
#1

Jag har samma problem. Ikonen  går inte bli av med. Jag har gett upp.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2013-06-17 11:54
#2

Om du inte uppdaterad på jättelänge kan man få detta.
Därför att alla uppdateringar kan inte uppdateras direkt utan de måste ske i omgångar. När du gör första uppdateringen så kommer windows upptäcka att det finns fler som nu är beroende på de du just nu installerade.

Om du går till kontrollpanelen och väljer windows update så bör du se vilka som ligger på tur. Installera dessa och gå sedan in där igen och se om det är samma eller nya uppdateringar som ligger där.

BTW supporten på Win XP är på väg att ta slut så att uppgradera kan vara värt att tänka på

beem
2013-06-17 13:45
#3

Jag har  inställt på automatisk uppdatering. Jag kollade nu i kontrollpanelen och trots detta så ligger  det 3  prioriterade uppdateringar där. Det borde ju inte vara så.

Jag gjorde uppdateringen - stänger av datorn och startar om, vilket också ska göras automatiskt.  När jag går tillbaka och kollar ligger exakt samma uppdateringar kvar, som om de inte är installerade och ikonen är kvar. Jag gör om allt igen med samma resultat.

Det är nog lite si och så med XP eftersom det snart skall bort.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Teddy06
2013-06-17 17:46
#4

Tack för kommentarer och råd!

Jag har automatiska uppdateringar inställt, har alltid haft det och allt har fungerat tidigare. Ibland har jag även uppdaterat via Windows update. Vet inte hur många gånger jag har uppdaterat dessa två säkerhetsuppdateringar. Men ikonen är kvar. Får väl uppgradera till Windows 7 istället.

annia1
2013-06-17 19:00
#5

Sorry nu låter jag lite tjatig först. Kolla i uppdateringshistoriken bara för säkerhets skull att det står att installation lyckats. 

Nu har inte jag xp så jag vet inte om det går det jag kommer föreslå.

Öppna så att ni ser uppdateringarna. Sen högerklicka på dom och se om det inte finns alternativ som tex ta bort eller dölj. Om det finns nåt av dom så klicka på dom så då borde dom inte återkomma. Starta sen om datorn och se om de trots det återkommer.

Jag har letat på nätet, men finns just ingenting om att symbolen inte försvinner. Hittade en sida förut (hittar den inte nu) då gällde det några specifika uppdateringar som det var fel på, men det fanns ingen lösning. Och det jag såg var från 2012 så just de uppdateringarna tycker jag i alla fall borde vara fixade.

.

beem
2013-06-17 21:14
#6

# 5 Du är inte tjatig. Jag är tacksam för all hjälp.

Ja alla uppdateringar har lyckats.

Jag tar upp de föreslagna uppdateringarna  och där finns inget som gör att man kan välja bort dem varken med högerklick eller annat.

Det här problemet med ikonen kom för ca 1 månad sedan. Jag har  alltid haft automatiska uppdateringar och aldrig haft problem med  ikonen  som påstår att det finns nya uppdateringar.

Det får vara som det är. Det går ju att leva med.😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
annia1
2013-06-17 23:09
#7

Hittar hur mycket som helst om uppdateringar som misslyckats, men att hitta ert problem att uppdateringar lyckats och sen återkommer uppdateringarna i alla fall är svårare.

Hittade dock en som inte är mer än några dar gammal och den gäller just för xp. Nu har inte jag xp kvar (gick sönder för ca 1 mån sen) så jag kan inte kolla vart han är nånstans. Men för han verkade det som han endera fick uppdatering på fel språk eller att han måste godkänna nåt eller bara att ta dom en och en. Så ni kan ju kika på denna. Nu är det kanske inte exakt samma uppdatering, men kanske sättet han gjorde på hjälper.

Sen en annan sak jag inte vet om det överhudtaget funkar på xp och om det i så fall kan lösa problemet är en sak som heter fix it.

.

Kaj
2013-06-18 09:26
#8

Ibland är det så att windows update kan ha fallerat och redovisar att man har uppdateringar som skall på trots att man redan har dem. Också kan det hända att uppdateringar av någon anledning inte går på trots att de skall det.
Detta brukar man kunna se om man öppnar händelseloggen och tittar där.

Men ett enkelt knep är att göra en systemåterställning (i ditt fall till ett datum då du inte hade ikonen) och därefter gå in i windows update och göra en manuell sökning efter uppdateringar. Försök därefter att installera dessa igen.

beem
2013-07-03 10:26
#9

# 8 Jag har gjort en systemåterställning. Därefter sökte jag efter nya uppdateringar. Nu är ikonen borta.

Tack för hjälpen. Så skönt att slippa reta sig på den där lilla ikonen.😃


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2013-07-03 21:05
#10

Det var igår jag gjorde systemåterställningen och jag var så glad…….men……….

nu är ikonen tillbaka med samma uppdateringar som sist - 3 st exakt samma.😡

Det verkar inte gå fixa problemet så nu får ikonen vara där den är.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2013-07-03 22:03
#11

Jag har stött på det problemet på en av datorerna på jobbet.. då valde jag att alldrig mer hämta den uppdateringen.. problem solved!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2013-07-04 10:13
#12

Skadan är redan skedd - den hämtning som gjorts ligger nu trots det som ikon i fältet. Jag kan ju välja att inte uppdatera i fortsättningen men den ikon som ligger där blir i alla fall kvar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2013-07-04 13:18
#13

Mnjaeä.. riktigt så fungerar det inte, utan man klickar på den och markerar att denna vill jag inte ha.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
beem
2013-07-04 13:22
#14

När jag klickar på ikonen som nu ligger i aktivitetsfältet kommer en ny ruta upp. Där står det att det finns 3 uppdateringar och sen alternativen installera eller avbryt. Om jag väljer avbryt så ligger ikonen kvar Jag har ingen valmöjlighet där som du beskriver.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2013-07-04 15:39
#15

Markera de som du inte vill ha och kryssa i rutan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2013-07-04 16:30
#16

Jag går in via anpassad  installation.  

Därefter står det markera de uppdateringar som ska installeras. Uppdateringarna är förmarkerade med X så jag tar bort dessa kryss de eftersom jag inte vill installera något. 

Därefter trycker jag stäng.

Nytt meddelande kommer upp - Uppdateringar som inte väljs kommer inte att installeras. Jag trycker OK.

Ikonen med uppdateringar  finns fortfarande kvar. Det är något skumt med XP.

Jag har haft Windows XP sen det kom och har gjort mängder av uppdateringar men aldrig haft detta problem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

annia1
2013-08-24 20:07
#17

Vet inte om detta fortfarande är aktuellt. Jag håller nu på med en XP dator och råkade ut för samma sak att en uppdatering återkom. Nu ska jag inte säga säkert att detta kommer hjälpa, men det har tagit bort min i alla fall.

---------

Gå först in och ändra på hur uppdateringar hanteras av er dator. Om ni har att det ska installeras automatiskt, ändra till så att den hämtar hem, men att ni väljer när det ska installeras. (när ni sen sett att uppdateringen inte återkommer så kan ni ändra tillbaka till automatiskt)

Skriv ner på ett papper vad uppdateringarna heter, inkl kb-numret. Se till att uppdateringarna finns hemma på datorn så som om det är tänkt att ni ska installera dom. 

Gå till microsofts uppdaterings sida (länken funkar inte i chrome står att jag måste använda IE vet inte varför).. Klicka på anpassad installation så att den letar reda på alla uppdateringar. Det tar en jädra tid, trodde flera gånger att den slutat jobba eller att nåt blivit fel. Kan inte säga hur lång tid, men tog lång tid för mig. I och för sig borde det räcka med snabb installation, men jag ska inte säga. Ni kan ju prova den först för jag antar att den tar kortare tid.

Sen är jag inte säker på vart era uppdateringar ligger, men jag skulle gissa på att i vänstra kanten sen så ligger dom längst upp under viktiga uppdateringar. Gå in där och kika först. Där finns uppdateringar förbockade. Ta bort bocken vid dom som ni har problem med.

-------

Jag ska inte säga att det räcker för jag gjorde även lite annat. När bocken var borta så klickade jag i att den inte skulle visas igen. Men sen ville jag kolla en sak så jag valde att visa den igen. Det borde räcka med det som är skrivet mellan strecken, men ska inte säga säkert.

.

beem
2013-08-25 14:49
#18

Jag ska   testa dina tips. Tack för dom.

Problemet kvarstår för mig.😭 Varje gång jag ska stänga datorn måste jag vänta på att uppdateringar ska göras. Hoppas det funkar med dina tips nu.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
2013-08-25 17:56
#19

#18 beem

Nästa år så upphör ju uppdateringarna på XP.

Har du inte övervägt att kanske gå över till någon Linux distribution?
Jag har några kompisar som kör Linux och skulle inte kunna tänka sig något annat OS.

Som jag har förstått av dem så påminner "Mint" väldigt mycket om MS/Windows.

Bara ett förslag.

Hoppas btw att du inte kör med IE8 eller vad det är som man har på XP.
Chrome kom med en helt ny uppdatering nu för några dagar sedan.

Bästa hälsningar,
Bertil

(En som SAKNAR FixaDinBlogg).

beem
2013-08-30 16:12
#20

# 17 Jag ändrade bara hur uppdateringarna skall göras dvs inte med automatik. Ikonen försvann. Jag gör inget mer tills vidare så ser jag ju om det fungerar. Nästa steg att gå in via länken och söka efter anpassad installation gav inget. Den hittar inget. Vad som sen hände var att ikonen kom tillbaka. Jag ger upp nu. Det är aktuellt med ny dator i höst så jag lägger inte ned mer energi på detta. Tack för all hjälp.

# 19 Det är aktuellt för mig att byta dator i höst så då får jag automatiskt nytt OP. Jag känner att jag kan för lite för att ge mig in på annat op.

En som också saknar FixaDinBlogg. Jag tittar in där lite då och då med en förhoppning att hon kanske startar om igen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Zepp
2013-08-30 19:00
#21

Som sagt vad det är bara att stänga av den uppdateringen, det har jag gjort på flera datorer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2013-08-30 19:29
#22

Det hjälper inte att stänga av den. Ikonen i verktygsfältet finns  kvar..


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2013-08-30 19:34
#23

Som sagt vad, det går men är svårt att förklara och man får göra olika i olika situationer!

Har du markerat i rutan.. "visa inte denna uppdatering mer"?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2013-08-30 19:35
#24

Hm - var gör man det ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2013-08-30 19:41
#25

Ja alltså nu var det ju något år sedan.. men antagligen så skall du visa vilka uppdateringar som ligger i paketet för att installeras, sen markerar man som vanligt de man inte vill ha och som sen alldrig skall visas igen!

Som jag brukar säga till min far.. allt står på skärmen, bara att läsa.. brukar inte hjälpa det heller så tillslut så loggar jag in via Teamviewer och gör inställningarna åt honom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2013-08-30 20:08
#26

Aha du menar så. Jag har avmarkerat de som inte ska visas / installeras  men de dyker upp igen. 

Jag har 3 installationer som ligger under ikonen. Jag testade att avmarkera 2 och installera den tredje - igen avmarkera 2 och installera tredje  Nästa gång jag kollar finns alla 3 där igen - samma installationer.

 Jag får leva med det. Snart är det slut med nuvarande dator.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

annia1
2013-08-30 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Zepp möjligt att jag missförstår dig. Men det finns inget på den egna datorn som man kan stoppa uppdateringen från att komma tillbaka. Det är möjligt att det finns allra första gången uppdateringen kommer alltså när det är en ny en, men det går inte på den som återkommer. Det var det första jag letade efter när jag fick tillbaka uppdateringen som strulade för mig. Gäller då XP man måste gå till sidan jag länkat till längre upp och det går bara i XP. I vista däremot så går det att stoppa hemma på datorn. 

beem när du hade varit in på den länk jag har i inlägget högre upp och låtit sidan skanna efter uppdateringar. Hur såg det ut i vänstra kolumnen. För det är i vänstra kolumnen du får klicka på de olika alternativen så dom kommer fram i mitten och sen leta reda på vart dina uppdateringar är och bocka av dom. Jag lägger med en bild hur det ser ut för mig när skanningen är färdig.

.

Annons:
Zepp
2013-08-30 22:25
#28

På XP markerar man på uppdateringen som redan kommit!

Man kollar in vilka som kommit.. kikar på dem varoen prexis så som man alltid gör och bestämmer sig sen för vilken man vill ha.. de andra markerar man att man inte vill ha!

Som sagt vad lättare att göra själv.. bara läsa på skärmen och följa instruktionerna.. men det e det svåra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2013-08-30 23:10
#29

#27 När jag kollar i vänster kolumn finns en del förbockade men det är inte de jag har problem med. De jag har problem med saknar bock i rutan. Du säger att jag ska bocka för dom som är de jag söker men då installeras de ju…….eller


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2013-08-30 23:20
#30

Bocka i när de dyker upp.. instalera inte denna eller något liknande.. som sagt vad det står på skärmen.. men det svåra är att få folk att läsa på skärmen!

Det är altså prexis som vanligt.. först tittar man på de som har skickats, sen väljer man vilka man vill ha.. enklaste sättet.

Och vi pratar fortfarande om XP, där kan man även i Windows uppdate markera/dölja uppdateringar som man inte vill ha.

Du behöver altså inte någonsin få någon uppdatering av något slag, antingen genom att stänga av funktionen eller dölj de du inte vill ha.

Tex om man har en piratkopia så är det inte så lyckat att ta hem den som kollar om din licens är äkta.. Windows Genuine Advantage!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2013-08-30 23:26
#31

Och så här gör man i W7

En uppdatering som jag inte vill installera visas ständigt i Windows.

Du kan ange att uppdateringen inte ska visas i Windows. Så här gör du:

  1. Öppna Windows Update genom att klicka på Start-knappen Bild av Start-knappen. I sökrutan skriver du Update och klickar sedan påWindows Update i listan över sökresultat.

  2. Klicka på Sök efter uppdateringar till rutan till vänster.

  3. Gör något av följande när Windows hittar uppdateringar för datorn:

    • Klicka på länken som anger att viktiga uppdateringar är tillgängliga, om du vill dölja viktiga uppdateringar.

    • Klicka på länken som anger att valfria uppdateringar är tillgängliga, om du vill dölja valfria uppdateringar.

  4. Högerklicka på den uppdatering du inte vill installera och klicka på Dölj uppdatering. Nästa gång du söker efter uppdateringar markeras och installeras inte denna uppdatering automatiskt. Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2013-08-30 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

beem jag vet inte riktigt här. För jag hade ju uppdateringarna hemma på datorn så att dom var färdiga att installeras när jag gick in på updaten. Och då var den ibockad. Jag tog då bort bocken och valde även att klicka i rutan dölj. På det sättet jag fick bort dom. Och det är så jag får göra igen för att få bort den.

zepp vart på denna bild hittar du nånting där jag klicka i att jag inte vill ha denna uppdateringen igen. Jag går bet. Länken som är går till en sida på microsoft som beskriver vad det är för uppdatering. Får inte fram nånting när jag högerklickar nånstans.
Som jag sa så är det mycket möjligt att dölja, stoppa alt inte hämta finns när uppdateringen kommer första gången. Men denna återkommande uppdatering hittar jag ingenstans där jag kan stoppa den från att dyka upp igen. Jag kan ta bort bocken så den inte installeras men så fort jag slår av datorn och sen sätter igång den så finns den gula skölden med samma uppdatering. Eftersom du kan läsa vad som står så får du tala om vart jag ska klicka så att denna inte dyker upp igen. För jag hittar inget i rutan.

.

Zepp
2013-08-30 23:57
#33

Om jag inte mins fel så klickar man ur rutan och stänger ner, alternativt instalerar övriga och då får man frågan.. som tror jag lyder vill du dölja denna för all framtid eller liknande.. du fattar när du ser den.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2013-08-31 00:18
#34

Det var lite annorlunda beskrivet. Då jag bara hade en så tänkte jag aldrig på att klicka ur rutan på den. Och det fanns inget som sa att man kunde slippa den på nåt vis. 

När jag nu bockade ur rutan så kom det upp knapp med ordet stäng på. Och när jag klickade på den så kom det upp en liten popuprutan som frågade om jag inte ville ta emot den nå mer (kommer inte ihåg exakta orden). Jag klickade i den. Så får väl se imorgon hur det ser ut när jag slår igång datorn.

.

Annons:
Zepp
2013-08-31 00:38
#35

Som sagt vad.. lätt att göra, svårare att komma ihåg exakta knappologin.

Att den är ikryzzad betyder att du vill ha den.. sa jag inte det.. det kanske jag inte gjorde ioförsej. ☺️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2013-08-31 00:44
#36

Ja och hade det varit andra uppdateringar med när den återkom som jag skulle ha så hade jag nog upptäckt det. Men nu var det bara nåt jag inte skulle ha så då hade jag som jag såg det två val, installera eller avbryt. För finns ju ingen logik i att avbocka när det endast är nåt som man inte ska ha.

.

annia1
2013-08-31 01:47
#37

Zepp du har lagt till lite. Att man vill ha det om det är ikryssat det förstod jag, men jag såg ingen anledning att kryssa ur rutan när jag inte ville ha det, när det bara var den "ovälkomna". Utan vid såna tillfällen när "ovälkommet" dyker upp så klickar jag bara på avbryt eller på krysset om det inte finns nåt som säger att det ska ske nåt annat om jag klickar ur det. Här såg jag som sagt bara två alternativ, installera resp avbryt.
Hade det däremot funnits vanliga uppdateringar med samtidigt så hade jag ju klickat ur den för det hade fallit sig naturligt.

Och just det med en popupruta efter, det hittade jag inte heller nåt om på nätet. Och jag har läst en hel del om återkommande uppdateringar. Men finns inte ett ord om det, åtminstone inte som jag hittat. Däremot det som stått när det gäller att stoppa uppdateringar i XP att det går inte utan att det kom med vista.

.

Zepp
2013-08-31 11:22
#38

Jodå det går med XP, antingen direkt i Windows Update, där gör man på liknande sätt, markerar att denna skall döljas.

Och sen så kan du se den i dolda uppdateringar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2013-08-31 16:37
#39

Zepp det med windows update det var ju det jag hittade.

Det är möjligt att det finns info på nätet om att det går att stoppa i XP, men jag hittade inget. Troligen för att jag sökte ju lösning för återkommande uppdatering och i dom svaren där stod det att det inte gick i XP. Hade jag istället sökt på tex stoppa uppdateringar så kanske resultatet varit ett annat.

.

Zepp
2013-08-31 16:38
#40

Om det står så, så har de fel.. eller menar något annat.. eller så menar du något annat än vad jag tänker på.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2013-08-31 17:13
#41

Dom menade samma sak, men dom hade ju fel.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: