Annons:
Etikettövrigt
Läst 4152 ggr
healing-mammut
7/8/13, 10:37 PM

Säkerhetskopiera?

Hej på er

Har införskaffat en ny dator, Acer, och vad jag har förstått så ska man skapa en "säkerhetskopia" eller vad det nu heter. Jag har införskaffat ett USB-minne på 32 gb men jag kan för mitt liv inte förstå vad jag ska göra…?? Försäljaren sa att det behöver jag inte veta. Jag ska bara följa datorns instruktioner…… Men det kommer ju inga instruktioner om hur jag ska göra. Jag antar att det är för att kunna återställa datorn som den var vid inköpstillfället eller? Skulle bli sååå tacksam om någon kunde tala om hur. Det är Windows 8 (med en massa appar…herregud)

Jag ska väl göra en sån här kopiering innan jag börjar använda datorn för mycket va? 

Tacksam för hjälp 👋

Annons:
Zepp
7/8/13, 10:45 PM
#1

Gör du alla inställningar du vill först.. för då får du tillbaka de när du gör återställningen!

Säkerhetskopia handlar altså mer om dina inställningar, original instalationsskiva ligger på en dold partion på disken och nås antingen genom kontrollpanelen eller med en knapptryckning vid uppstart.

Den funktionen vid uppstart ligger före windows och är där förmodligen utifall ditt OS slutar fungera.

Som regel uppmanas man att säkerhetskopiera hela tiden, inget man behöver bry sig om.. mest irriterande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

healing-mammut
7/8/13, 10:56 PM
#2

Hmm..jag förstår inte. Försäljaren sa att det var jätteviktigt att jag la över allt på USB - han gick tom in i datorn nånstans och kollade hur mycket utrymme som krävdes för detta. 

Ska jag gå in i kontrollpanelen och försöka därifrån på nåt sätt? Bara jag visste vad det hette som han sa….! Fasen också. Det handlade iallafall om att jag skulle lägga över till USB för att kunna läsa in från USB om något hände och datorn behövde "raderas" och då skulle man kunna läsa in det man sparat på USB och vips skulle datorn vara i ursprungsskick :)

Zepp
7/8/13, 10:58 PM
#3

I W7 heter det säkerhetskopiering och återställning, ligger i kontrollpanelen.

Som sagt Factory reset ligger på en dold partion!

http://acer--uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/26280/~/using-acer-recovery-management-to-restore-windows-8

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

healing-mammut
7/8/13, 11:07 PM
#4

Jag lyckades hitta kontrollpanelen i win 8 :) Det är helt olikt det gamla Vista jag hade….

Det står så här "Du kan använda en återställningsenhet för att felsöka problem på datorn även om det int egår att starta den. Om datorn levererades med en återställningspartition kan du kopiera den till återställningsenheten och använda den för att återställa datorn utan att ta bort filer eller helt" 

Sen är det en bock i rutan där det står "Kopiera återställningspartitionen från datorn till återställningsenheten". 

Kanske det är nu jag ska stoppa in USB och köra på? Kan välja att trycka på "Nästa" eller "Avbryt".

Zepp
7/8/13, 11:14 PM
#5

Låter som du kan få ut partionen på USB, dvs då har du hela originalinstalationen på USB.

Men.. som regel vill man dessutom efter ett tag ha alla sina inställningar, och då gör man en ny, med dem.

Och som lök på laxen uppmanas man med jämna mellanrum att säkerhetskopiera, då vill man antagligen inte köra över factory reset.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

healing-mammut
7/8/13, 11:16 PM
#6

Aha :) Nu lyckades jag hitta där det står "skapa en säkerhetskopia av fabriksstandard" och "skapa säkerhetskopia av drivrutiner och program". 

Måste väl vara det jag ska kopiera då? Står att allt data kommer att raderas om man återställer till fabriksinställning, så det är väl sista utvägen om något skulle gå riktigt fel. Får väl hoppas att jag slipper det…

Annons:
healing-mammut
7/8/13, 11:19 PM
#7

Haha jösses…. det fullkomligt flyger omkring appar på min skärm just nu. Jag har ingen aning om varifrån de kommer. De måste ligga dolda och så sveper jag förbi och lyckas plocka upp dem….

Kommer att ta tid att vänja mig vid win 8!! 

Tusen tack för din hjälp och tipset med länken. Jag hoppas att jag ska kunna fixa detta nu. 

Annars återkommer jag 🙂

Zepp
7/8/13, 11:20 PM
#8

Men det är rätt skönt att veta att man kan återställa datorn om den strular?

Frågan är om bägge ryms, för om ett år har du uppgraderat, ändrat inställningar och lite annat, då vill du dels/antingen äterställa allt dit eller göra den som ny.. för att sedan köra på dina senaste inställningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fillixa
7/9/13, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Om du vill säkerhetskopiera dina personliga filer (Bilder, dokument, musik m.m) så kallas detta för FILHISTORIK i W8.

Detta hittas på åtgärdscentersidan under fliken underhåll.

Skriv kontrollpanelen direkt på startskärmen (behöver inte vara i en sökruta) så visas en ruta med kontrollpanelen, klicka på den (ev. klicka sedan på system och säkerhet och sen åtgärdscenter)! Annars klicka på flaggan på skrivbordet och sedan på åtgärdscenter!

Detta fungerar mycket smidigare än i W7!

Se bild:

healing-mammut
7/9/13, 8:41 PM
#10

Tack snälla för råden :)

Upp till toppen
Annons: