Annons:
Etikettinternet
Läst 4801 ggr
iWontBite
2013-07-14 21:16

Oidentifierat nätverk

Kanske inte alls har kommit rätt nu men jag hoppas det.

Vid midsommar slog en blixt ner några hundra meter från huset och tog ut internet på hela gatan. Vi fick en ny router, dock inte en likadan som den vi hade tidigare.

Sedan dess har min laptop inte kunnat få något internet. Alla andra datorer/mobiler kommer in på det trådlösa nätverket. Min laptop kommer in på alla andra nätverk jag kopplar upp till.

Den hittar nätverket, och jag skriver in nätverksnyckeln, men efter det får jag bara "oidentifierat nätverk - begränsad anslutning" när jag för musen över nätverkssymbolen. Det står att jag är ansluten och att signalstyrkan är bra i nätverkshanteraren. Söker jag på felet så får jag fram att router eller modem inte är tillgängligt.

Google hjälper mig inte något, inte en sak har fungerat. Börjar bli frustrerad nu, svårt att sköta allt från en mobiltelefon och alla mina program ligger på denna datorn. Någon som har någon idé?

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Annons:
KlyX
2013-07-15 21:53
#1

Inaktivera/aktivera nätverkskort, starta om routern.

Har du windows? prova ipconfig /release och ipconfig /renew i kommandoprompten.

Kolla från en ansluten dator i routerns webbgränssnitt om laptopen blivit ansluten.

Jalking
2013-07-15 23:07
#2

Jag råkade ut för något likande nyligen. Jag pratade med två olika kvinnor hos Telia support som bägge verkade okunniga, gjorde en fjärromstart av modemet och sen skulle ringa tillbaka inom en timme. Ingen av subborna har ännu ringt efter 3-4 månader!
Jag var färdig att ringa Telia och säga upp abonnemanget, men gav support en chans till. Fick tag i en duktig kille som på sjungande finlandssvenska löste problemet på 2 minuter. Det nya modemet hade säkerhetsrutiner som min Vistadator inte kunde hantera. Efter att ha ställt in en äldre säkerhetsstandard på modemet funkade det direkt! Är inte hemma och kan kolla nu, men jag vill minnas att modemet ändrades till WEP.

farvendal
2013-07-15 23:26
#3

Kan mycket väl vara så som #2 säger, beroende på vad du har för OS på datorn.

Annars… klassiska felsökningar som #1 säger.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[VSK]
2013-07-18 06:03
#4

testa att skriv in statisk DNS.

Upp till toppen
Annons: