Annons:
Etikettinternet
Läst 1878 ggr
Teddymarsvinet
7/15/13, 2:57 PM

Hur gör jag ett Privat Nätverk öppet?

Ja, som rubriken lyder. 

Det står att jag behöver ett lösenord när jag ska koppla upp min surfplatta på wi-fi, men jag har aldrig fått något lösenord? Och på min mobil stod det att jag kunde hålla in en knapp på själva ''lådan'' (routern kanske det heter??) och då fungerade det. Men jag har ingen sådan inställning på surfplattan? Så hur ska jag få mitt wi-fi till surfplattan?

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Annons:
KlyX
7/15/13, 9:49 PM
#1

Sitter det ingen lapp på routerns baksida med ett lösenord för trådlös åtkomst?

Brukar stå t.ex "WEP PSK" eller WPA PSK" innan, sen ett lösenord med bokstäver och siffror.

farvendal
7/15/13, 11:31 PM
#2

Antagligen står lösenordet på routerns baksida, eller i några papper som ni fick med den.

Jag förstod inte riktigt, kan du ansluta andra enheter till routern? Isåfall kan du surfa in på routern och ändra lösenordet där. Inloggningsuppgifter till routern finns garanterat på routerns baksida eller i något papper. Öppna kommandotolken och skriv ipconfig och kolla sedan vad det står för IP-adress under "Standard-Gateway". Denna ip-adress använder du för att surfa in på routern via din användare.

HA lösenord till din router. Ta inte bort det helt!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Zepp
7/16/13, 12:45 PM
#3

Jaa.. numera sitter det en WPS-knapp på routrarna, man trycker in den, sen brukar lampor blinka i två minuter, då söker man nätverk med sin dator/platta/mobil.. och bara accepterar det samt lösenordet som kommer med.. dvs det skrivs in av sig självt!

Däremot så rekomenderar jag att man lägger in eget lösenord!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Teddymarsvinet
7/16/13, 11:13 PM
#4

Jag hittade lösenordet, och skrev in det. Sedan så stod det ''auteniserar bla bla bla bla'' & sedan ''frånkopplad''? Fast jag ''utmärkt'' signal styrka?

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Zepp
7/17/13, 11:06 AM
#5

Näe, tryck på WPS-knappen, sök nätverk på datorn/paddan och tillåt att inställningar överförs.. du har två minuter på dig!

Få inte panik.. då du kan trycka på knappen hur många gånger som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Teddymarsvinet
7/17/13, 1:00 PM
#6

Så jag ska bara aktivera wifi och hålla inne knappen? För plattan har inte någon 'WiFi protected setup'.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Annons:
Zepp
7/17/13, 1:17 PM
#7

Du ser nätverket och accepterar inställningarna som överförs!

Det är altså routern som har WPS-knapp.. trycker man in den vill den ansluta till och överföra inställningar till de enheter som accepterar dessa.

Det allra enklaste är faktist att ansluta till routern med kabel, för att själv se vilka inställningar som är satta.

Och det är de loggin och lösenord som står på själva routerns etkett, dvs administratörslösen och loggin.. ofta är loggin Admin och lösen kan vara tomt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Teddymarsvinet
7/17/13, 2:29 PM
#8

Okej.. Nu när jag googlat runt lite så betyder det att när det står autentisera betyder att jag har fel lösen? Fast jag skrivit om och om igen det lösenord som står på baksidan routern? Kan försöka ladda upp en bild på hur wi-fi inställningarna ser ut.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Teddymarsvinet
7/17/13, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Såhär ser det ut & det händer ingenting när jag håller in knappen.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Zepp
7/17/13, 2:51 PM
#10

Altså, det som står på etiketten är är administratörslogginet!

Inte den lösen och loggin som du ansluter enheter med!

Tryck på WPS, ta sen egenskaper på TN-private, som jag tror är din router och tillåt att inställningar överförs till din padda!

Alternativt, anslut med kabel till routern så du ser inställningar och lösen och skriv sedan in dessa samt rätt kryptering!

Kolla oxå att paddan är kompatibel med de nycklar som routern använder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: