Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 2738 ggr
Cassii
7/15/13, 5:13 PM

Vad ska jag ha för dator?

Sitter just nu med en asus bärbar dator och den räcker ingenstans för mig. Jag vill först och främst ha en stationär dator, men den ska klara av att man redigerar mycket filmer på den, samt bilder. Vill ha CS till att redigera bilder och sen sony vegas till filmer. Kommer skriva en hel del uppsatser m.m till skolan. Vill kunna streama filmer (antar det mest är med internet) men bilder redigera gör jag nästan dagligen och min nuvarande dator räcker inte. (Fast de i butik säger att den ska det ;)) 

Funderar på o köpa nån som är ihop snickrad om det inte finns en färdig, men vad heter då delarna osv som behövs?

Mvh


Annons:
Martin
7/15/13, 7:52 PM
#1

Inet.se är en av flera bra och uppskattade sajter där man får bra (upp till var och en vad som förväntas men jag fick mycket bra hjälp). Dra iväg ett mail till dem och beskriv vad du vill göra, vilka program du vill använda mm och fråga vad du skall ha så ger de säkert dig ett bra förslag.

Jag köpte en dator där för ett par år sedan och jag är mycket nöjd (kanske skulle tagit i lite mer med hårddiskutrymmet men det är mitt eget fel). (se nedan för delar av mitt paket)

Jag kan inte datorer tillräckligt bra för att hjälpa dig med vad du skall ha, men ett förslag är att snåla inte på ram-minne och grafikkort. Du måste inte ha värsta spel-grafikkortet, men jag tycker ändå du skall låta bli de allra billigaste.

Får du inte något bra svar här så kan du registrera dig och kolla på Sweclockers.se också, ett bra datorforum och där fanns det förr en kod man kunde använde om man handlade på Inet.se så att man fick frakten gratis.

Inet.se har både fasta datorpaket men de kan för några hundralappar även bygga ihop en dator av de delar du själv väljer. Problemet är att om man själv väljer så vet man inte om de passar ihop (det brukra Inet dock ha koll på och avråda för och komma med förslag på andra delar istället).

Mitt paket (och ta inte detta varken som sanning eller riktlinje, utan kanske som ett minipaket… som du ser i första stycket nedan gör jag mycket av det du skriver och det fungerar mycket bra på min dator men tiderna förändras och jag hade nog valt lite bättre grejor idag (och fått bättre grejor för samma pris som jag gav för 2½  år sedan).:

Skriver inte upp allt för en del är utgånget och finns inte att köpa längre (nyare versioner), men jag har använt mycket Photoshop även om jag mest använder Lightroom numera och även använt moviemaker till att redigera en del film och det är väl de tyngsta jobben min dator gör. En del skrivarbeten i word och en del större filer i Excel hanterar den också men det gör i princip vilken dator som helst idag så det är inte där man behöver lägga fokus.

Processor valde jag en Intel I5 på 2500 MHz, det finns idag ett nyare chipset till Intels processorer och säkert en del andra som är bättre men kostar lika mycket idag som min gjorde då. Det finns såklart andra märken än Intel också.

RAM-minne 8 GB DDR3-minne. Fungerar bra även när man kör tunga filer (RAW-filer) och har flera öppna samtidigt. För mina behov hanterar den även kopiering av stora datormängder (t.ex. ett minneskort fyllt med foton). Idag hade jag nog valt mer minne (min är lätt utbyggbar och det tycker jag att du skall se till att din är också).

Grafikkort Valde ett I GB grafikkort. När jag hade frågor ute lite överallt hur mycket det påverkar vanlig bildhantering kontra videoredigering kontra bara streama filmer fick jag lika många olika svar som svarade mig, så där vet jag inte hur mycket det egentligen påverkar. Man kan säkert lägga på mer pengar på grafikkortet än vad jag gjorde.

Hårddisk: Två stycken 1TB hårddiskar. Inte de allra snabbaste men inte heller de sämsta. Jag valde att inte koppla dem i raid (dvs att de speglas och tar backup på varandra) men det kan man fundera på om man vill ha eller om man vill ha annan backuplösning, beroende på hur viktiga filer osv är. Idag hade jag nog valt en SSD (betydligt mindre än de vanliga, avservärt snabbare och kan vara lämpligt att ha som C-enhet med operativsystem och program för snabb start medan man kör lagring på vanliga hårddiskar). I alla fall var det så tekniken och rekommendationen var för två år sedan, kan tålas att kolla upp hur det utvecklat sig (och kanske framförallt hur priset utvecklat sig - då var det oförsvarbart dyrt tyckte jag; i förhållande till min användning).

Sen är ju CD/DVD-läsare/brännare bra. Moderkortet (det jag valde är utgånget och säljs inte längre) är viktigt, se till att det finns portar för USB, HDMI osv och vad du nu kan tänkas använda. Jag har nyligen börjat använda en USB3-kortläsare och uppskattar den snabbheten jämfört med USB2-portarna. Kanske är USB3 standard på nya kort idag men jag hade sett till så att det fanns i alla fall.

Utöver allt detta behöver du en låda att ha det i, du behöver fläktar, kraftaggregat mm. Som sagt, kolla på Inet (eller annan leverantör) hemsida och kolla vad som finns under de olika menyerna eller skicka helt enkelt ett mail och fråga vad de rekommenderar.

Det blev långt och kanske inte så tydligt men förhoppningsvis blev du lite klokare och vet vart du letar vidare.

mvh Martin

farvendal
7/15/13, 11:40 PM
#2

Ett bra val av dig att välja stationär dator till de uppgifterna.

Jag tipsar dig att välja dig en dator med iallafall 8 GB RAM, En i5 processor med iallafall 2 ghz. Och ett grafikkort med iallafall 1 GB grafikminne. Hur mycket diskutrymme du behöver beror ju lite på hur du ska lagra dina filer (direkt på datorn, i molnet, externa diskar…) Men filmer tar ju mycket plats…. Om du vill ha flera diskar eller bara en som du delar upp är upp till dig.

Det där med SSD… SSD är kanske inte helt nödvändigt men det är fina grejer (datorn startar underbart snabbt) och kostar inte mycket i dagens läge. 

USB3 rekommenderar jag om det är så att du för över dina stora filer till USB-minnen andra USB-enheter. Grymt stor skillnad jämfört med USB2.

Inet.se är bästa sidan!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MonisN
7/16/13, 10:03 AM
#3

Håller med Martin om inet.se. Helt suverän service och kunskap. Köpte min stationära där för 1½ år sedan. Dom byggde den efter mina behov. Köper du deras eget så får du 2 års garanti. Själv använder jag PS varje dag och med Intel core i7 och SSD disk så går det fort och smidig att använda stora och krävande PS. Jag har 16GB ramminne. Se till att få både USB2 och 3. Tänk framåt och lägg till stort diskutrymme, det lönar sig. Man fyller en hårddisk väldigt snabbt om man har stora filer.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: