Annons:
Etikettwindows
Läst 11117 ggr
WarMinerTool
8/7/13, 12:49 PM

Akut! Reboot and select a proper boot device

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! När jag startar min dator står det: Reboot and select proper boot device Or insert boot media in selected boot device and press a key! Jag har en ASUS A55V med windows 7 home premium 64bit! Trycker jag på en knapp står samma meddelande! Hjälp?

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Annons:
Koggr
8/7/13, 1:03 PM
#1

Antingen så har din dators hårddisk gått i graven, eller så har BIOS fått för sig att ändra boot device order.

WarMinerTool
8/7/13, 1:10 PM
#2

Jag är inte så datorkunnig… Hur fixar man det då? Jag hade ganska viktiga filer där…

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Koggr
8/7/13, 1:12 PM
#3

När det gäller BIOS skulle jag i första hand ta hjälp av någon som är datorkunnig, olika moderkortstillverkare har olika utseende på det grafiska interfacet för BIOS, vilket gör det svårt att beskriva hur man gör. Är man van så hittar man ganska lätt det man söker. Annat alternativ kan vara att kabel har åkt ut ur hårddisken.

WarMinerTool
8/7/13, 1:16 PM
#4

En av mina vänner vars pappa jobbar med datorer.. Får väl fråga honom! Kan inte han fixa det får jag väl ta och lämna in datorn… För det här är väl inget garantin täcker?

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Kaj
8/7/13, 2:41 PM
#5
  1. Först - jag antar att du INTE har någon DVD insatt - för då försöker den ev. att boota från den (ifall den är satt som primär bootmedia i BIOS). I så fall ta ur DVD skivan och pröva att boota igen.
  2. Kan du inte ens starta datorn i felsäkert läge?
    Vid omstart tryck på F8 direkt vid uppstart när ASUS loggan först kommer upp.
    Du skall då först få upp ett val på hur du vill boota.
    Pröva och välj felsäkert läge (Safe Mode).
    Om detta går pröva att starta utforskaren och högerklicka på din diskenhet som har windows 7 (normalt C disken) och välj Egenskaper och sedan fliken Verktyg och sedan knappen Kontrollera nu. Då kollar systemet om det finns fel på din disk och försöker reparera detta.
    Pröva att boota om efter detta.
  3. Om inget av ovan fungerar - har du någon Win 7 DVD?
    Om du har det sätt i den och försök boota upp från den. Där bör du ha ett alternativ som heter "Repai" eller liknande" Om hårddisken är trasig men bara lite så kan repair funktionen ibland kunna identifiera detta och flytta de filer som ligger på de trasiga blocken till friska block och markera de trasiga som att de inte skall användas. Men detta går bara ifall disken inte är helt kraschad.

När du väl är uppe så bör du för säkerhetsskull skapa en reparationsskiva.
Följ instruktionerna från Microsoft här
I princip går man till kontrollpanelen och väljer Gör en säkerhetskopia under System och säkerhet. Till höger i menyn väljer du Skapa en systemreparationsskiva. Den kan du sedan boota ifrån ifall du har problem och vill låta Windows försöka reparera.
Från samma ställe kan du även skapa en Kopia av ditt system som du även kan ha som backup.

WarMinerTool
8/7/13, 2:45 PM
#6

Har ingen skiva/usb isatt! Har ingen Windows 7 CD och F8 funkar inte

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Annons:
WarMinerTool
8/7/13, 2:46 PM
#7

Har ingen skiva/usb isatt! Har ingen Windows 7 CD och F8 funkar inte

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

WarMinerTool
8/7/13, 5:34 PM
#8

Haha, löste det nu!

Tryckte på delete hela tiden när ASUS loggan viades, då kom jag in till BIOS settnings!
Då gick jag till fliken Boot och ändrade så att Windows startades på min hårddisk jag hade W7 på! Det måste tydligen ha ändrats på något konstigt sätt! 
Men nu funkar allt! :)

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

bamse6311
8/7/13, 6:26 PM
#9

#8
Skönt att all löste sig.

Man blir ju lite rädd när något sådant händer och undrar vad som händer.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: